گیلان نیازمند بیمارستان جامع سالمندی است

رشد منفی بالای 150 درصدی کاهش موالید در استان؛

18

سالمندان برای دریافت خدمات درمانی که تخصصی است به راه دسترسی مناسب، کاربری درمانی و خدمات جامع نیازمند هستند تا به مراکز دیگر ارجاع داده نشوند. در همین راستا رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن تأکید بر روند رو به رشد پیری جمعیت در استان، بیمارستان جامع سالمندی را یکی از نیازهای مهم استان ذکر کرده است.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما گیلان، «محمدتقی آشوبی»رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد: با توجه به آمارهای فرزندآوری و روند افزایشی پیرشدن جمعیت در گیلان، این استان آمادگی دارد تا نخستین بیمارستان جامع سالمندی کشور را راه‌اندازی کند.

به گفته آشوبی، در حال حاضر بیمارستان جامع سالمندی در کشور وجود ندارد و ساخت این بیمارستان در گیلان با توجه به شرایط خاصی که این استان در مبحث جمعیت دارد می‌تواند به جمعیت پیری که نیاز بیشتری به مراقبت‌های ویژه دارند، خدمات لازم و تخصصی را ارائه دهد.

گفته شده ۱۵ درصد جمعیت گیلان بالای ۶۰ سال سن دارند. کارشناسان، از گیلان به عنوان سالخورده‌ترین استان کشور نام برده‌اند. دلایل زیادی را برای پیری گیلان بر شمرده‌اند میل نداشتن به بچه‌دار شدن، مهاجرت جوانان به شهرهای دیگر برای کار و یافتن شغل مناسب و انتخاب گیلان توسط جمعیت غیرمولد دیگر استان‌ها برای گذران زندگی در دوره سالمندی از جمله این دلایل محسوب می‌شود.

پیری جمعیت و شیوع سالمندی، یکی از مهم‌ترین تهدیدهای بالقوه نظام سلامت در تمامی کشورهای دنیا از جمله ایران است. با این تفاوت که در اغلب کشورها علاوه بر ایجاد و ارائه زیرساخت و خدمات بهداشتی و مراقبتی، بسترهای پیری جمعیت شناسایی شده و برای ممانعت از افزایش ضریب آن برنامه‌ریزی می‌شود.

بحران بیکاری به خصوص از دهه ۷۰ موجب شد جمعیت جوان گیلان در سودای شغل به پایتخت مهاجرت کند و روستاها و شهرها یکی پس از دیگری خالی از نیروهای مولد شود.

در طول دو دهه ۷۰ و ۸۰ اقدامات در خور توجهی برای اشتغال انجام نشد به همین دلیل مهاجرت به یکی از مهم‌ترین دلایل پیری جمعیت گیلان که حالا بخاطر مسائل مختلف فرهنگی و معیشتی میلی به فرزندآوری ندارد تبدیل شد و گیلان را رکورددار پیری جمعیت کرد.

گیلان از حیث کاهش موالید، رشد منفی بالای ۱۵۰ درصدی را تجربه کرده است. هر چند که دانشگاه علوم پزشکی گیلان اردیبهشت امسال اعلام کرد این ضریب نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده اما آمارها برای استانی که در تله پیری جمعیت افتاده همچنان نگران‌کننده است.

جمعیت‌شناس‌ها معتقدند باید انتظار داشت که در سال ۱۴۳۰ درست زمانی که متولدان دهه شصتی به دوران پیری قدم می‌گذارند، نزدیک به ۳۰ درصد جمعیت ایران را سالمندان بالای ۶۵ سال تشکیل دهند.

لازم به ذکر است، ایران در درجه‌بندی کشورها از نظر کیفیت سالمندی از میان ۹۸ کشور جهان در رتبه ۷۵ قرار گرفته است. بر اساس آمارهای وزارت بهداشت در حال حاضر، به ازای هر ۷۰۰ سالمند تنها یک تخت مراقبت از سالمند وجود دارد.

نظرات بسته شده است.