آب آلوده،علت اصلی مسمومیت مردم

منابع آگاه،نفوذ فاضلاب به آب شرب رضوانشهر را تایید کردند؛

50

۱۲ روز پس از ماجرای مسمومیت ۴۰۰ نفر از مردم رضوانشهر، اکنون شواهد موجود و منابع آگاه؛ مصرف آب آلوده به فاضلاب را علت اصلی این مسمومیت دانسته اند. موضوعی که تا به امروز دانشگاه علوم پزشکی گیلان ترجیح داد تنها اشاره‌ای مختصر به آن داشته باشد و شرکت آب و فاضلاب نیز با استناد به آزمایشاتی که انجام داده با قطعیت آنرا تکذیب کرد. استانداری گیلان هم ترجیح داد با توجه به اهمیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، درباره‌اش سکوت اختیار کند.

 

مسمومیت عده زیادی از مردم رضوانشهر خبری بود که ۸ تیر ماه رسانه‌ای شد. هر چند به گفته و شهادت بسیاری از مردم محلی، موج این مسمومیت‌ها از چندین روز قبل شروع شده بود اما با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری خبری از آن منتشر نشد و دستگاه‌های مسئول هم در این زمینه سکوت را جایز دانستند.

درحالیکه اکنون ۱۲ روز از ماجرای مسمومیت دست جمعی مردم رضوانشهر می‌گذرد و به رغم تایید مسمومیت از طریق آب شرب آلوده به فاضلاب که توسط منابع آگاه به تایید رسیده ، اما هنوز دانشگاه علم پزشکی، استانداری گیلان و شرکت آب و فاضلاب استان از ارایه نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی در مورد علت اصلی مسمومیت خودداری می‌‍کنند و پاسخی برای مردم ندارند.

 

ادغام آب فاضلاب با آب شرب، آلودگی آب شرب و مصرف آب چاه، استفاده از مواد شیمیایی غیرمجاز یا آلوده در فرآیند تولید محصولات کشاورزی و مصرف میوه آلوده از جمله احتمالاتی بوده که تاکنون مورد توجه قرار گرفته است. ادعایی که پیش از این توسط  شهروندان رضوانشهری نیز جدی‌ترین دلیل مسمومیت‌ها عنوان شده بود.

جالب اینجاست که حتی در بررسی‌های اولیه از بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند علت مسمومیت این افراد آلودگی آب تشخیص داده شده بود. در این راستا دانشگاه علم پزشکی حتی آزمایشاتی هم روی بیماران انجام داده اما در اقدامی سوال برانگیز، نتایج آزمایش‌ها را به مردم ارائه نداده است.

 

محمدتقی آشوبی رییس دانشگاه در همان روزهای ابتدایی انتشار سراسری این خبر احتمال داده بود که مسمومیت‌ها به دلیل آلودگی آب شرب حادث شده، اما شرکت مهندسی آب و فاضلاب گیلان بلافاصله این موضوع را تکذیب کرد.

علیرضا غیاثی مدیرعامل آبفای گیلان نیز در گفت‌وگویی که مرور چندین روز قبل از برگزاری انتخابات دور دوم ریاست جمهوری با وی انجام داده بود، ضمن تکذیب سفر مسئولان شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به گیلان برای بررسی احتمال آلودگی آب شرب، با قطعیت اعلام کرد مسمومیت مردم رضوانشهر به دلیل مصرف آب آلوده نبوده است.

 

حال مشخص نیست که چرا با اینکه موج مسمومیت‌ها بیشتر از یک نقطه شهر رضوانشهر بوده و شبهه اولیه علت مسمومیت نیز، کیفیت آب شرب بوده و با توجه به اینکه از مردم خواسته شده به جای آب شرب از آب جوشیده استفاده کنند دانشگاه علوم پزشکی، شرکت آبفا و استانداری گیلان اینچنین موضوع را به یکدیگر پاس دادند.

با توجه به تجربیات گذشته به نظر می‌رسد بار دیگر مسئولان استان صلاح ندانستند اخبار دیگری به غیر از اخبار مربوط به انتخابات، در گیلان تیتر اخبار شود و عملکرد دستگاههای زیرمجموعه دولت، حتی به قیمت به خطر افتادن جان و سلامت مردم زیر سوال برود.

 

لازم به ذکر است؛ تعداد این بیماران در ابتدا ۹۰ نفر و سپس ۲۳۰ و نهایتا ۴۰۰ نفر اعلام شد و دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ارایه خدمات درمانی لازم به افرادی  با علایمی نظیر تهوع، سردرد و دل پیچه به بیمارستان‌ها خبر داده بود. در حال حاضر کلیه این بیماران از بیمارستان مرخص شده‌اند.

نظرات بسته شده است.