آسمان شرق گیلان تار شد

گرد و غبار آسیای میانه مهمان ناخوانده گیلان

0 163

پدیده گرد و غبار که از روزگذشته استانهای شمال شرقی کشور را در برگرفته بود، امروز به شهرهای شرق گیلان نفوذ پیدا کرد. در حال حاضر هوای شهرهای رودسر، لاهیجان، آستانه اشرفیه، کوچصفهان و لولمان درگیر گرد و غبار شده است.

در همین رابطه« نیما فریدمجتهدی» کارشناس و دکتری هواشناسی با اعلام اینکه این پدیده از منشا بیابان‌های شمال شرق دریای خزر توسط جریان‌های شمال شرقی به استان‌های‌های ساحلی ایران رسیده به مرور گفت: به گواه داده‌های ماهواره ای، تاکنون کمتر گرد و غباری با چنین وسعت و غلظتی در منطقه داشتیم و در حال حاضر مناطق درگیر با این پدیده وسعت زیادی از استانهای شمالی کشور را در برگرفته است.

 کارشناس هواشناسی استان با بیان اینکه نفوذ گرد و غبار آسیای میانه به کشور ماحصل هشدارهایی است که از سالهای گذشته داده می‌شد تأکید کرد: در حال حاضر وضعیت هوا در شرق گیلان به دلیل وجود گرد و غبار به شکل تیره درآمده و دید افقی برای ساکنان کم شده است. این موضوع برای شهر رشت به دلیل آب و هوای بارانی و ابری کمتر محسوس بوده است.

فرید مجتهدی، منشا ایجاد گرد و غبار در شمال شرق دریای خزر را از ۹ بیابان آسیای میانه عنوان کرد و اظهار داشت: به دلیل تغییرات اقلیمی، تعادل اکولوژیکی این مناطق از بین رفته و در آینده نیز سواحل شمالی دریای خزر به دلیل نبود پوشش حفاظتی بروی دریا از گرد و غبار متاثر خواهند بود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مقابله با نفوذ گرد وغبار از طریق جریانات شمالی امکان پذیر نیست باید تلاش کنیم با مطالعات در بخشهای مختلف، اثرات مخرب آن در کشاورزی گیلان را کاهش دهیم.

به نظر می‌رسد ریزگردهای مهمان از بیابان‌های آسیای میانه این روزها به چالش اصلی هوای استان‌های شمالی ایران تبدیل شده است. پدیده‌ای که مشکلات تنفسی و کاهش دید را در کوتاه مدت و آسیب به کشاورزی در بلندمدت برای مردم این استانها به همراه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.