آمارسازی گردشگری جلوتر از زیرساخت

نارضایتی گردشگران چادر خواب از نبود امکانات در گیلان؛

34

گیلان در هفته ای که گذشت بنا به آمارهای متناقض اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی؛ پذیرای ۷ میلیون گردشگری شد که خارج از توان ظرفیت منطقه و جمعیت این استان بود. استانی که همواره از نبود زیرساختهای گردشگری و جاده ای رنج می‌برد.

طی این تعطیلات درحالیکه آمارهای رسمی استانی، از ورود بیش از ۶۰۰ هزار خودرو  و  اسکان قریب ۷ میلیون گردشگر در گیلان خبر دادند اما امروز با آمارهای جدید وزارتخانه گردشگری و میراث فرهنگی کشور از میزان ورود گردشگران به هر استان، صحت و راستی آزمایی این آمارها به زیرسوال رفت. طبق آمار جدید، گیلان میزبان چیزی حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر در کشور اعلام شد.

*

شمال کشور و گیلان یکی از مهم ترین مقاصد مسافران در تعطیلات هستند که در این بار با بروز پدیده ترافیک سنگین ۱۵ ساعته در جاده ها و صفهای طویل بنزین علاوه بر بروز نارضایتی های زیاد برای مردم بومی، چالش‌هایی را برای گردشگران هم ایجاد کرد. کمبودهایی که موجب اعتراض هر دو گروه مهمان و میزبان شد.

طبق آمارهای رسمی اداره کل راهداری، بالغ بر ۶۰۰ هزار خودرو طی روزهای پایانی شهریور به این استان وارد شدند که بخشی از آنها مربوط به گردشگران استان مازندران بود که از طریق جاده های گیلان راهی استان همسایه شدند اما در عین حال بخش عمده ای از سوخت مصرفی استان را مصرف کردند و یکی از پازل های کمبود سوخت در استان شدند.

گیلان با ثبت دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در رتبه سوم استان‌های پرسفر بعد از مازندران و خراسان قرار گرفت و ۵۲۲ هزار نفر شب اقامت در این استان به ثبت رسید.

در عین حال بنا بر آمارهای رسمی اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی استان در این یک هفته، بالغ بر ۷ میلیون شب اقامت در مراکز رسمی و ثابت تاسیسات گردشگری استان به ثبت رسید که بیش از ظرفیت تخت های اقامتی در هتل‌ها و خانه کاشانه های گیلان با ظرفیت کمی بیش از ۵۰ هزار تخت بود و این موضوع به چالش بزرگتری به نام چادر خوابی و پیاده رو خوابی در استان گردشگر پذیر گیلان تبدیل شد.

آماری که امروز از سوی «سید مصطفی فاطمی»، دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و مدیرکل توسعه گردشگری کشور نقض شد و به زیر سوال رفت.

به گفته مدیرکل توسعه گردشگری کشور؛ گیلان با ثبت دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در رتبه سوم استان‌های پرسفر بعد از مازندران و خراسان قرار گرفت و ۵۲۲ هزار نفر شب اقامت در این استان به ثبت رسید.

فاطمی این توضیح را داد که آمار ورودی استان‌ها براساس تعداد وسایل نقلیه شخصی و صندلی‌های اتوبوس‌های وارد شده به هر استان استخراج شده است.

*

اما اکنون آمار ورود چه تعداد مسافر در تعطیلات هفته گذشته موضوع بحث مرور نیست. چادرخوابی و پیاده رو خوابی که در سالهای اخیر به پدیده جدیدی در گردشگری گیلان تبدیل شده اند و ناهنجاری های اجتماعی و بهداشتی که به دنبال داشتند این روزها واکنش های زیادی را در میان شهروندان برانگیخته است.

طبق بررسی های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و گزارشات رسمی سایر ارگان ها؛ در سال‌های اخیر با افزایش تورم و شرایط سخت اقتصادی و معیشتی، بسیاری از خانواده های طبقات متوسط و دهک های پایین جامعه که از پرداخت هزینه های بالای هتل های لوکس و لاکچری ناتوانند به سفرهای ارزان قیمت روی آورده اند که حذف هزینه اقامت در این مراکز و چادر خوابی اولین گزینه سفر در تعطیلات برای این اقشار بوده است.

در سال‌های اخیر با افزایش تورم و شرایط سخت اقتصادی و معیشتی، بسیاری از خانواده ها که از پرداخت هزینه های بالای هتل های لوکس و لاکچری ناتوانند به سفرهای ارزان قیمت روی آورده اند که حذف هزینه اقامت در این مراکز و چادر خوابی اولین گزینه سفر در تعطیلات برای این اقشار بوده است.

نارضایتی گردشگران پیاده رو خواب از کمبود زیرساختهای گردشگری

در عین حال که حجم بالای گردشگران ورودی به استان با افزایش مصرف بنزین و ترافیک سنگین رکوردهای تازه ای را برای مردم گیلان به همراه داشت؛ برخی رفتارها و سبک گردشگری مسافرین ملقب به پیاده رو خواب و چادر خواب و عدم رعایت بهداشت فردی و آسیب به محیط زیست توسط آنها واکنش های زیادی را در میان شهروندان و کاربران فضای مجازی به دنبال داشت که بسیاری از کارشناسان منشا بروز این قبیل ناهنجاری‌ها را در زیرساخت‌های محدود گردشگری و از تبعات و پیامدهای گردشگری انبوه و مدیریت نشده در گیلان عنوان کردند.

‌‌‌

در حالیکه همچنان انتقادات و اعتراضات شهروندان گیلانی از نبود مدیریت بحران در مسوولان ارشد استان برای ساماندهی این حجم از مسافر در رسانه ها و فضای مجازی ادامه دارد، برخی گردشگران نیز از نبود سرویس های بهداشت، اماکن ارزان قیمت اقامتی و برخوردهای نامناسب شهروندان گیلانی در استان گله مند بودند. به گفته آنها، این استان امکانات بهداشتی و اقامتی را برای حضور این حجم از مسافر ندارد.

 

این بار مرور تلاش کرد معضل کمبود زیرساخت های گردشگری و اقامتی و نبود خدمات بهداشتی در پارکها و عدم پیش بینی اقامتگاه و کمپینگ های درون و برون شهری برای اسکان مسافران را از زاویه دید آنها مورد بررسی قرار دهد.

 

برخی رفتارها و سبک گردشگری مسافرین ملقب به پیاده رو خواب و چادر خواب و عدم رعایت بهداشت فردی توسط آنها واکنش های زیادی را در میان شهروندان و کاربران فضای مجازی به دنبال داشت که بسیاری از کارشناسان منشا بروز این قبیل ناهنجاری‌ها را در زیرساخت‌های محدود گردشگری و از تبعات و پیامدهای گردشگری انبوه و مدیریت نشده در گیلان عنوان کردند.

چرا سطل آشغال ندارید؟

پنجشنبه ۱۵ شهریور پارک محتشم رشت؛ یک خانواده ۵ نفره سیرجانی که مشغول صرف ناهار با وعده خیار و گوجه و تخم مرغ بودند در پاسخ به سوالم که چرا پارک را به  اسکان در هتل یا سوییت ترجیح دادند به مرور گفتند: ترجیح می‌دهند برای استفاده از فضای سبز فقط شب را در سوییت به صبح برسانند. چون علاقه مندند در طول روز از سایر شهرهای دیگر استان بازدید کنند.

به گفته آنها سرسبزی، پیاده راه و بازار بزرگ رشت تنها دلیل شان برای حضور در رشت بوده .

در حالیکه برخی از کارشناسان بی برنامه‌گی و عدم مدیریت سفر توسط گردشگران را یکی از عوامل ازدحام و ازدیاد گردشگران در استان عنوان می‌کنند؛ این خانواده به برنامه ریزی قبلی برای سفر خود به گیلان تاکید و رشت، لاهیجان و ماسوله را از مقاصد انتخابی شان نام بردند.

 

در عین حال عدم اطلاع رسانی در مبادی ورودی رشت برای اطلاع از اقامتگاهها و کمپینگ ها  و نرخ بالای اجاره سوییت ها از شبی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بالا، برخورد های نامناسب شهروندان برای جای پارک و خرید در بازار از مواردی بود که توسط این خانواده در سفر به رشت مطرح شد.

نبود سطل آشغال در مراکز گردشگری موضوع دیگری بود که توسط گردشگران سیرجانی مطرح شد؛ دختر خانواده اظهار کرد: در قلعه رودخان به هیچ عنوان سطل زباله ندیدیم. از محلی ها که پرسیدیم گفتند زباله ها را همین جا بگذارید ما خودمان جمع آوری می‌کنیم. در حالیکه در شهر سیرجان در هر کیلومتر ۴ تا سطل زباله نصب است. ولی ما خودمان زباله را تا رشت حمل کردیم. متاسفانه در رشت هم سطل زباله کمی نصب شده است.

برای اقامت راهنمایی نشدیم. قیمتها بالاست

خانواده دیگری اهل طارم زنجان که خسته از ترافیک چندین ساعته در زیر یکی از درختان پارک در حال استراحت بودند نیز به مرور گفتند؛ برای چندمین بار به گیلان و رشت سفر کردیم اما متاسفانه مانند سفرهای گذشته در ورودی های استان هیچ راهنمایی برای اقامت دریافت نکردیم. به ناچار در کنار پارک برای ساعتی نشستیم تا بعد از ناهار به سمت ساحل انزلی برویم.

 

مرد جوان این خانواده افزود: در رشت، شهرداری و بازار ما خواهد بود و بیشتر برای استفاده از دریا به گیلان سفر کردیم.

او ضمن گله مندی از ترافیک چندین ساعته در ورود به استان  به قیمت بالای مراکز اقامتی به خصوص در مناطق ساحلی اشاره کرد و گفت: قیمت مراکز اقامتی خیلی بالا بود. در رشت شبی زیر ۴ میلیون نتوانستیم  سوییت مناسب پیدا کنیم. قیمت ویلا در سمت ساحل هم شبی ۶ میلیون بود. در کل هیچ راهنمایی به ما برای اقامت نشد.

این خانواده نیز به نبود سطلهای آشغال و سرویس بهداشتی عمومی اشاره کردند که اصلا در شان یک شهر گردشگر پذیر نیست.

 

چرا رشت کمپینگ و آلاچیق ندارد؟

خانواده تهرانی که برای ثبت نام فرزند خود به دانشگاه و دریافت خوابگاه در پارک شهر اسکان داشتند و بساط کباب خود را آماده می‌کردند نیز از نبود کمپینگ و سکوهای اقامتی و پخت پز و شستشو گله مند بودند.

مادر خانواده گفت: در تهران پارکهای منظم و مرتب با جای آلاچیق و کباب داریم که کثیف کاری ندارند. ما اینجا به سه پارک ورود کردیم نه آلاچیق دیدیم نه سرویس بهداشتی تمیز. حتی مایع دستشویی هم ندیدیم. همانطور که سال گذشته ندیدیم. شهر شما چرا سطل آشغال ندارد؟ البته ما آشغالهایمان را جمع می‌کنیم و می‌بریم.

این خانواده ضمن شکایت از قیمت بالای سوییت اظهار کردند: رشت شهر گران قیمتی است.  به امید بازار رشت آمدیم که خیلی گرانی بود. آنگونه که مشخص است به اندازه کافی نمی‌توانیم از رشت لذت ببریم و خیلی زود به سمت انزلی می‌رویم.

خانواده گردشگر: ما اینجا به سه پارک ورود کردیم نه آلاچیق دیدیم نه سرویس بهداشتی تمیز. حتی مایع دستشویی هم ندیدیم. همانطور که سال گذشته ندیدیم. شهر شما چرا سطل آشغال ندارد؟

در گوشه ای دیگر از پارک، با یک خانواده قروینی ۸ نفره که کلیه وسایل آشپزی از جمله کپسول ۲۰ کیلویی و اجاق گاز را بار سفر خود به گیلان کرده بودند هم صحبت شدم.

پدر خانواده با بیان اینکه بار دوم است به رشت سفر می‌کنند به مرور اظهار کردد: مردم گیلان واقعا مهمان نواز هستند اما اصلا کسی درباره مناطق گردشگری این شهر ما را راهنمایی نکرد.

 وی  با بیان اینکه به دلیل گرانی  اقامتگاهها و تعداد بالای خانوار به اقامت در پارک راضی هستیم گفت: شب هم برای اقامت در چادر می‌خوابیم چون امنیت رشت را خوب دیدم . ولی سرویس بهداشتی جالب و تمیزی ندارید و این موضوع ما را اذیت می‌کند. حتی اشامیدنی و بهداشت تمیزی ندیدم. ما اکثرا خودمان غذایمان را می پزیم. ولی گرانی رستورانها موجب شده ما خودمان وسایل آشپزی همراه بیاوریم. این خانواده نیز مقصد بعدی خود بعد از رشت را نمک آبرود و رامسر معرفی کردند.

 

راهنمایی اقامتی برای ورود به گیلان ندیدیم

یک خانواده تهرانی دیگری هم از عدم راهنمایی در ورود به استان شاکی بودند و گفتند؛ بعد از کلی جستجو توانستیم این پارک را پیدا کنیم .

آنها که بدون برنامه ریزی به رشت و گیلان سفر و از ترافیک چندین ساعته در محدوده رودبار تا رشت خسته بودند، بازدید از میدان شهرداری و پارک سراوان را جز برنامه های خود اعلام کردند. با این حال گفتند: امکانات پارک به هیچ عنوان راضی کننده نیست و اصلا امکاناتی برای مسافرین پیش بینی نشده است.

این خانواده ضمن اینکه رشت را شهر آرام و با امنیت عنوان کردند نسبت به مقصد بعدی خود اظهار بی اطلاعی کردند و گفتند: متاسفانه راهنمایی نشدیم و فعلا تصمیمی برای اقامت شبانه در رشت یا شهرهای دیگر نداریم چون هیچ شناختی از اقامتگاهها و قیمتها نداریم.

 

شهر نظافت ندارد

یک خانواده اهل اصفهان هم که دومین روز سفر و حضورشان در رشت بود به مرور گفتند؛ به دلیل مسابقه دخترمان به رشت سفر کردیم و از همان ابتدا در گوشه ای از پارک ساکن شدیم.

خیلی دوست نداشتیم به سمت کمپینگ برویم . چون کمپ ها از لحاظ سرویس بهداشتی وشستشو ظروف واقعا کثیف هستند و کسی هم رسیدگی نمی‌کند.

مادر این خانواده با بیان اینکه علاقه مند به حضور در طبیعت است گفت: ترجیح دادیم به مسافرخانه و هتل نرویم. برای این منظور در ورود به استان پارک شهر و پارک ملت را به ما معرفی کردند که متاسفانه اینجا اصلا نظافتی ندیدیم و سرویس های بهداشتی به شدت کثیف و غیرقابل استفاده هستند. حتی ظرفشویی و سطل آشغال هم در پارکها نیست. مردم رشت چرا این را از شهرداری مطالبه نمی‌کنند؟.

در حالیکه گردشگران قیمت بالای اقامتگاهای رسمی را دلیل اصلی اسکان در پارک و پیاده روها  عنوان کردند، روز گذشته ولی جهانی مدیرکل گردشگری استان؛ از رزرو تاسیسات گردشگری استان توسط گردشگران عراقی و عمانی خبر داد و این موضوع را یکی از عوامل کمبود فضا برای گردشگران داخلی عنوان کرد.

به عقیده کارشناسان گردشگری؛ آماده سازی فضاها و اقامتگاههای گردشگری برای اقامت این حجم از مسافران می‌بایست پیش از تعطیلات برنامه ریزی می‌شد اما نه تنها زیرساختهای متناسب با رشد جمعیت گردشگری توسعه پیدا نکرد بلکه مسوولان به آمارسازی از میزان ورود گردشگران به استان روی آوردند تا از مسابقه ادعای گردشگر ذیری در کشور جا نمانند.

 

ادعای حضور ۶ میلیون شب اقامت گردشگر در مراکز اقامتی ثابت و رسمی استان در حالی مطرح شده که بسیاری از مراکز اقامتی غیر رسمی و فاقد شناسنامه هویتی فعالیت دارند و هیچگونه آماری از اقامت گردشگران در این مراکز در دست نیست. چرا که تاکنون هیچ سیاست گذاری و مکانیزمی برای ساماندهی این قبیل اقامتگاهها در استان انجام نشده است.

 

از اینرو به نظر می‎‌رسد؛ انتخاب گردشگری ارزان در فقدان زیرساخت و ظرفیت‌های مناسب، بروز هرگونه رفتار و و اکنشی را از سوی مسافران چادر خواب و پیاده رو خواب به همراه دارد و امری اجتناب ناپذیر است. باید گفت: در حال حاضر آمارسازی از مقاصد گردشگری جلوتر از زیرساختها و جمعیت استان ایستاده است.

نظرات بسته شده است.