آوای ابریشم در هفته‌ی صنایع دستی

هنرمندان رشتی‌دوزی از کارخانه‌ی ابریشم گیلان بازدید کردند؛

28

موزه‌ی رشتی‌دوزی واقع در عمارت کلاه‌فرنگی رشت در هفته‌ی صنایع‌دستی، جهت آشنایی بیشتر هنرمندان و فعالان حوزه‌ی رشتی‌دوزی،برنامه‌ی بازدید ازکارخانه‌ی ابریشم‌گیلان را با عنوان «آوای ابریشم» برگزار کرد.

این برنامه صبح روز چهارشبه ۲۳ خردادماه ۱۴۰۳، توسط اداره‌ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان و با مشارکت آژانس کاج طلایی و پشتیبانی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت برگزار شد.

شرکت‌ صنایع‌ابریشم‌ صومعه‌سرا که روزگاری نخستین و بزرگ‌ترین کارخانه‌ی فرآوری پیله‌ی ابریشم بود،در دهه‌های گذشته رو به افول نهاد، اما از سال ۱۴۰۰ چرخ آن دوباره به حرکت درآمد. در این برنامه هنرمندان رشتی‌دوزی استان، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف کارخانه با روند تولید نخ ابریشم آشنا شدند.

«حمزه مرادی» مدیرعامل کارخانه‌ی ابریشم گیلان، ضمن ارائه‌ی اطلاعاتی پیرامون تولید، تجارت و پرورش ابریشم در گیلان، تولیدات این کارخانه را حلقه‌ی مهمی در زنجیره‌ی تولید محصولات ابریشمی مانند: پارچه و فرش ابریشمی دانسته و گفت: گیلان قطب نوغانداری کشور است و نوغانداران این خطه سکاندار پرورش کرم ابریشم در کشور هستند.

گفتنی است؛ ابریشم در دوره‌ی صفوی به‌عنوان کالایی استراتژیک مورد توجه حکومت مرکزی قرار گرفته و تأثیر پررنگی بر ساختار فرهنگی و جغرافیایی گیلان گذاشت. گیلان همواره در طول تاریخ به جهت ویژگی‌های مطلوب آب و هوایی یکی از خاستگاه‌های مهم ابریشم ایران و جهان بوده است.

رکود تولید و تجارت ابریشم در عصر قاجار و عواملی چون: بیماری‌های کرم ابریشم و مانند آن، شرایط وخیم تجارت ابریشم ایران و گیلان را رقم زد. بعدها به دلیل عدم درک لازم از خصوصی‌سازی و عدم کنترل واردات غیرقانونی نخ ابریشم، تولید و فروش تخم نوغان، تولید پیله و ابریشم رو به افول نهاد. اما علاقه‌مندی کشاورزان گیلانی و شرایط اقتصادی سال‌های اخیر مانع از بین رفتن این میراث چند هزارساله گیلانیان شد.

نظرات بسته شده است.