اجازه نمی‌دهیم کشاورز از بازار برنج متضرر شود

استاندار با اشاره به هزینه های بالای تولید برنج؛

142

استاندارگیلان، هزینه تولید برنج برای کشاورزی را بالا دانست و عنوان کرد: سال گذشته با مشکلاتی در بخش برنج مواجه بودیم، اما امسال اجازه نمی دهیم که کشاورز از بازار برنج آسیب ببیند.

«اسدالله عباسی» در جلسه شورای کشاورزی گیلان، هزینه تولید برنج برای کشاورزی را بالا دانست و عنوان کرد: سال گذشته با مشکلاتی در بخش برنج مواجه بودیم، اما امسال اجازه نمی دهیم که کشاورز از بازار برنج آسیب ببیند. کشاورزان و روستاییان باید زندگی عزتمندانه با درآمد کافی داشته باشند تا از اراضی باغی و زراعی حفاظت کنند.

عباسی با بیان اینکه حلقه های تولید محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار به هم متصل شود، گفت: کشاورزان با استفاده از دانش روز بهره برداری در واحد سطح را افزایش دهند. برندسازی محصولات کشاورزی را با جدیت دنبال می کنیم، زیرا چای و برنج گیلان نباید فله ای عرضه شود.

وی همچنین خواستار برندسازی بادام زمینی گیلان شد و اضافه کرد: زراعت چوب با هدف تولید ماده اولیه کارخانجات سلولزی در دستور کار قرار گیرد.

عباسی با بیان اینکه کشاورزان سهم ویژه ای در تولید دارند، تصریح کرد: مزیت های گیلان در دامداری و زنبورداری و چای و برنج و زیتون و فندق و… بسیار بالاست و باید زنجیره تولید و ارزش را به وجود بیاوریم.

وی توسعه کشاورزی را نیازمند سرمایه گذاری دانست و خاطرنشان کرد: باید امنیت سرمایه گذاری را ایجاد کنیم و به سمت تولید محصولات کشاورزی با کیفیت برویم.

استاندار متذکر شد: وظیفه ما حفظ کاربری اراضی کشاورزی است و لذا نسبت به تغییر کاربری حساس هستیم و اجازه نمی دهیم که اراضی حاصلخیز استان به تاراج برود و چیزی برای کشاورزان باقی نماند. از اینرو رفع تداخل اراضی کشاورزی و سند دار کردن اراضی کشاورزان در دستور کار است.

طبق آمار رسمی در گیلان، ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت برنج اختصاص دارد.

هفته گذشته هیات وزیران، برنج و روغن را به فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۳ اضافه کرد. بر این اساس انتظار می‌رود واردات و ترخیص برنج های خارجی با کاهش مواجه شود. کشور سالانه حدود یک میلیون تن برنج وارد می‌کند.

نظرات بسته شده است.