برداشت نوبرانه زیتون در گیلان آغاز شد

بزرگ‌ترین بازار خاورمیانه زیر تیغ واردات و طغیان مگس زیتون؛

19

سازمان جهاد کشاورزی گیلان چند روز قبل اعلام کرد؛ اولین برداشت نوبرانه محصول زیتون از باغات شهرستان رودبار آغاز شده و روند برداشت این محصول تا اواخر آذرماه در استان ادامه دارد. زرد، شنگه، ماری، فیشمی، روغنی و گرده و رقم‌های خارجی شامل آربیگن، مانزانیلا، کرونایکی، کراتینا و… از جمله ارقام کشت شده زیتون در شهرستان رودبار هستند.

«صالح محمدی» رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد: برآورد می‌شود امسال چیزی در حدود ۲۵ هزار تن زیتون از باغات رودبار برداشت شود. به گفته وی در شهرستان رودبار در حال حاضر ۹ هزار و ۵۶۴ هکتار باغ زیتون وجود دارد که ۲۲ هزار بهره‌بردار در آن مشغول فعالیت هستند.

 

از آنجا که تأمین و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی برای تولید محصول زیتون حائز اهمیت بسیار فراوانی است، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان هم خبر داده امسال در راستای بهبود تولید، بیش از ۶۰۵ تن کود کشاورزی شامل ازت، فسفات و پتاس در میان باغداران زیتون در شهرستان رودبار توزیع شده است.

«حسن همتی» مدیر این شرکت خطاب به کشاورزان و باغداران زیتون افزود: فصل پاییز مناسب‌ترین زمان برای کوددهی باغات زیتون با استفاده از کودهای فسفر، پتاسیم، گوگرد و آهن است. همچنین کودهای ازت نیز باید در سه مرحله آغاز کنشگری درخت زیتون، پس از ریزش برگ‌های درخت و به هنگام سخت شدن هسته میوه زیتون به صورت پخش روی خاک مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به بحث آلودگی باغات زیتون به مگس زیتون که خسارات بالایی را در سال‌های اخیر متوجه باغات زیتون گیلان کرده اخیرا  اعلام شده باغداران، پس از برداشت محصولات یعنی از شهریور تا آبان باید اولین مرحله محلول پاشی را به انجام برسانند و دومین مرحله آن را به اسفند ماه موکول کنند.

بر اساس توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی گیلان، آخرین مرحله کود دهی باغات زیتون توسط محلول پاشی درختان زیتون در اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد باید انجام شود. هجوم ملخ‌ها و آفت مگس زیتون، سال‌هاست مانند خوره به جان باغات زیتون افتاده است. در این میان تعدادی از باغداران گیلانی معتقدند متولیان امر برای از بین بردن این آفات، فقط وعده می‌دهند.

 

در کنار این تهدیدات، مافیای واردات زیتون و عرضه زیتون خارجی در بازار رودبار به عنوان بزگ‌ترین بازار زیتون خاورمیانه، که سود کلانی را هم نصیب دلالان و واسطه‌گران کرده کام باغداران زیتون را تلخ‌تر از همیشه کرده است.

برخی از باغداران معتقدند؛ سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای از بین بردن آفت مگس زیتون که تولید این محصول را به شکل قابل توجهی کاهش داده و یک سوم باغات را آلوده کرده تلاشی مثمرثمری نداشته و صندوق بیمه نیز از آنان حمایت چندانی نکرده است.

با این حال جهاد کشاورزی گیلان معتقد است؛ کاشت و برداشت زیتون در رودبار هنوز به صورت سنتی انجام می‌شود. به همین دلیل این باغات به محل امن و کانون آفت مگس زیتون تبدیل شده‌اند.

در سال‌های اخیر آفت ویرانگر مگس زیتون، چنان ضربه‌ای به اقتصاد و معیشت باغداران زیتون وارد کرد که صدای تمام فعالان این عرصه را درآورد.

 

لازم به ذکر است، ۱۳ درصد از باغ‌های زیتون کشور در شهرستان رودبار وجود دارد. این شهرستان همچنین دارای ۱۰ واحد کارخانه روغن‌کشی صنعتی با ظرفیت ۲۴ هزار تن و ۱۰۰ واحد فرآوری بسته‌بندی سنتی و مدرن با ظرفیت ۱۲ هزار تن است.

گیلان سالانه به طور میانگین ۱۷ هزار تن زیتون تولید می‌کند که از این حیث بعد از استان‌های زنجان و قزوین در رتبه سوم قرار دارد.

نظرات بسته شده است.