به داد زیتون‌کاران برسید

تذکر نماینده رودبار به وزیر جهاد کشاورزی؛

13

«مهرداد گودرزوند چگینی» نماینده رودبار با اشاره به حضور دلالان در باغات زیتون رودبار و قیمت پایین تولید امسال به وزیر جهاد کشاورزی تذکر داد.

روز گذشته نماینده رودبار در مجلس در نطق خود در صحن علنی مجلس با اشاره به وضعیت نامناسب باغداران زیتونکار رودبار در فروش محصول امسال ضمن تذکر به وزیر جهاد کشاورزی گفت: به داد زیتون‌کاران برسید. امروزه واسطه‌کاران و دلالان به قیمت بسیار کمی دست رنج یک ساله زیتون‌کاران را خریداری می‌کنند و آنها را گرفتار کرده‌اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس همچنین از انجمن زیتون‌کاران کشور و شرکت‌های تعاونی خواسته با رویکرد حمایتی از باغداران، در بحث نرخ‌گذاری و تعیین قیمت زیتون، ملاحظات لازم را در نظر بگیرند.

 

سرزمین رودبار نخستین رستنگاه زیتون در ایران محسوب می‌شود. موقعیت کوهستانی این شهرستان باعث شده تا دو سوم باغات زیتون رودبار به‌شکل سنتی اداره شوند و خبری از تجهیزات مدرن کشاورزی نباشد.
شهرستان رودبار دارای ۹ هزار و ۵۶۴ هکتار سطح زیر کشت محصول زیتون است. این شهرستان ۱۳ درصد باغات زیتون کشور را به خود اختصاص داده و ۲۲ هزار بهره بردار دارد.
سطح زیر کشت بارور میوه زیتون در رودبار حدود ۸ هزار و ۹۴۶ هکتار است و جهاد کشاورزی گیلان پیش بینی می کرده امسال ۲۵ هزار تن از این محصول سبز از باغات شهرستان رودبار برداشت شود.

آمارهای ذکر شده نشان می‌دهد اقتصاد شهرستان رودبار به شدت وابسته به زیتون است و با توجه به مشکلات و موانع زیادی که در مسیر تولید، قیمت‌گذاری، فروش و بازرگانی این محصول وجود داشته و دارد اگر مسئولان در سطح استانی و ملی همچنان به این مسئله مهم توجهی نداشته باشند مردم منطقه چاره‌ای جزء ترک فعالیت تولیدی و مهاجرت ندارند.
در حال حاضر نزدیک به دو دهه از حضور آفت «مگس زیتون» در باغات شهرستان رودبار می‌گذرد. اما با وجود همه اقدامات انجام شده برای کنترل این بیماری، همچنان این آفت باعث شده آسیب زیادی به محصولات زیتون‌کاران وارد شود. از طرفی بی‌آبی باغداران را به شدت اذیت کرده و حضور واسطه‌گران و دلالان درست در فصل برداشت زیتون باعث شده سود آنچنانی از فعالیت تولیدی نصیب باغداران زحمت‌کش رودباری نشود.

این همان وضعیتی است که بسیاری از محصولات کشاورزی و باغی کشور و گیلان در آن گرفتار شده‌اند و تاکنون راهکار حمایتی قابل قبول و موثری از تولیدکنندگان در عرصه بازرگانی به عمل نیامده است.

نظرات بسته شده است.