بیشترین نرخ فوتی کشور در گیلان ثبت شد

40 درصد تصادفات مرگبار جاده‌ای گیلان در تعطیلات آخر هفته؛

14

گیلان، منطقه‌ای تاریخی در حدود دلتای رود سفیدرود، میهن مردم گیلک در دوران باستان است. این استان که بر اساس آثار تاریخی به دست آمده از تپه مارلیک، قدمتی سه هزارساله دارد چندین سال است که با بحران پیری جمعیت و شیب منفی آمار موالید مواجه است. هر چند که در اوج افزایش نرخ جمعیت ایران یعنی در خلال سال‌های دهه ۶۰ هم میزان نرخ باروری در گیلان پایین‌تر از استان‌های دیگر به ثبت رسید.

 

گیلان سالمندترین استان کشور بوده و شمار جمعیت سالمندی در آن به شکل پیوسته در حال گسترش است. بر اساس آخرین آمارهای سازمان بهزیستی، شرق گیلان مسن‌تر از غرب آن است و برخی از شهرستان‌های آن تا ۲۰ درصد جمعیت سالمندی دارند.

اخیرا نیز مرکز رصد جمعیت سازمان ثبت احوال کشور آماری عجیب‌تر در مورد گیلان منتشر کرده است. گزارش این مرکز نشان می‌دهد؛ گیلان با نرخ ۷.۴ در هزار نفر جمعیت، بیشترین نرخ فوتی کشور را داراست. مرکز رصد جمعیت سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرده در ۵ ماهه نخست امسال ۱۷۸ هزار و ۸۳۰ واقعه فوت در کل کشور به ثبت رسیده است.

این گزارش نشان می‌دهد گیلان با نرخ ۷.۴ در هزار نفر جمعیت بیشترین نرخ فوت و استان کهگیلویه و بویر احمد با نرخ ۴.۱ در هزار نفر جمعیت کمترین نرخ فوت در بین استان‌ها را داشته‌اند.

 

آنچه که در اینجا مشهود است این است که گیلان همزمان از چندین جبهه و شاخص جمعیتی مورد تهدید قرار گرفته، از طرفی آمار زاد و ولد در آن به شدت کاهشی شده، به میزبان سالمندان مهاجر از سایر استان‌ها تبدیل شده و از سوی دیگر آمار ازدواج در آن نزولی است و جاده‌های آن که به هیچ عنوان آمادگی پذیرش میلیون‌ها نفر مسافر را آن هم در مدت زمانی کوتاه ندارد به قتلگاه مردم و مرکز تصادفات جاده‌ای تبدیل شده است.

 

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان در همین زمینه از وقوع ۴۰ درصد تصادفات مرگبار جاده‌ای گیلان در تعطیلات آخر هفته خبر داده و گفته هجوم میلیون‌ها دستگاه خودرو به جاده‌های تنگ و باریک و خارج از استاندارد استان از مهم‌ترین علل آمار بالای فوتی‌های تصادفات در گیلان است.

با این شرایط نگران‌کننده لازم است نهادهای ذیربط در دولت فکری به حال گیلان بکنند تا حداقل بتوان برای از کنترل خارج نشدن این وضعیت و با جذب اعتبارات ملی و استانی و اجرای برنامه‌های اثربخش در حوزه جمعیتی، زیرساخت‌های مهم را فراهم کرد.

نظرات بسته شده است.