بیمارستانی که سنترال غرب استان نشد

ناگفته‌های بیمارستان نورانی در گفتگو بارییس شبکه بهداشت و درمان تالش ؛

0 234

بخشی از توسعه هر جامعه به بخش درمان،کیفیت و زیرساخت‌های آن مرتبط می‌شود. ضعف و قوت بیمارستان‌ها معین می‌کند که یک منطقه در چه پله‌ای از توسعه و کیفیت زندگی قرار دارد. منطقه غرب گیلان یکی از مناطق ایران است که توزیع خدمات درمان تخصصی دولتی در آن به درستی انجام نمی‌شود.

 بیش از نیم میلیون جمعیت در شهرستان‌های آستارا، تالش، رضوانشهر و ماسال به فاصله نسبتا زیاد از رشت برای درمان به مرکز استان گیلان می‌روند و یا اینکه از خدمات درمانی استان‌ اردبیل استفاده می‌کنند.

 راه‌اندازی، تجهیز و گشایش ساختمان جدید بیمارستان شهید نورانی تالش یکی از وعده‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای ساماندهی درمان در این منطقه بوده اما این مرکز درمانی در میان انبوهی از مشکلات غرق است که کمتر کسی حاضر است سخنی در این مورد بگوید.

 بیمارستانی که سنترال غرب استان نشد

گفتگو با «سعید رستمی» رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان تالش درباره بیمارستان شهید نورانی و وضعیت کنونی آن بسیار حائز اهمیت است.

ساختمان جدید بیمارستان شهید نورانی تالش که در ابتدا با ۲۳۱ تخت قرار بود سنترال غرب استان معرفی شود،از زمان افتتاح آن در شهریور سال ۱۳۹۹ تاکنون تجهیز نشده است. اکنون بیمارستان شهید بهشتی بندرانزلی به صورت سنترال برای غرب گیلان فعالیت می‌کند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تالش با اشاره به نبود امکانات درمانی در غرب گیلان و فاصله زیاد با مراکز پیشرفته گیلان اظهار می‌کند: ساختمان جدید بیمارستان شهید نورانی تالش در ابتدا با ۲۳۱ تخت به صورت سنترال معرفی شده بود که این مرکز از زمان افتتاح آن در شهریور سال ۱۳۹۹ تاکنون تجهیز نشده است. اکنون بیمارستان شهید بهشتی بندرانزلی به صورت سنترال برای غرب گیلان فعالیت می‌کند.

رستمی، نخستین مشکل بیمارستان شهید نوراین تالش را عدم صدور پروانه بهره برداری آن بیان می‌کند که سال‌هاست صادر نشده است. صدور این پروانه مشخص می‌کند که درجه بندی کیفی این بیمارستان بالاتر می‌رود یا نه.

 وی با اشاره به انجام مکاتبات اداری در این مورد می‌گوید: زمین فعلی بیمارستان شهید نورانی ۳۵ هزار مترمربع است و سند این زمین تاکنون صادر نشده است. مشکل اصلی اختلاف اداره‌های ثبت اسناد و املاک با منابع طبیعی و آبخیزداری بوده است. نقشه برداری زمین بیمارستان انجام شده و به اداره منابع طبیعی فرستاده شده و تا پایان امسال این سند صادر می‌شود.

در بیمارستان شهید نورانی تالش در حدود ۶۰۰ نفر نیرو به ازای ۱۱۰ تخت داریم و این مرکز درمانی با کمبود نیروی انسانی مواجه است. بخش اورژانس با ۳۱ تخت در هر شیفت تنها پنج پرستار دارد که این تعداد دست کم باید ۱۰ نفر باشد.

وی هم چنین با بیان واگذاری زمین جدید به بیمارستان شهید نورانی می‌افزاید: یک قطعه پنج هزار متری به اراضی بیمارستان اضافه می‌شود که کاربری آن برای بهداشت و درمان تعریف شده است. این قطعه زمین در ضلع شرقی و کنار جاده قرار دارد و اداره منابع طبیعی آن را به بنیاد مسکن واگذار کرده تا از این طریق به شبکه بهداشت منتقل شود.

سعید رستمی با بیان نقش سند زمین در حل مشکلات بیمارستان نورانی می‌گوید: پروانه بیمارستان ۱۰۸ تختخوابی در سال ۱۳۹۹ به دلیل مشکل زمین منقضی شده بود و با پیگیری‌ها برای تعیین تکلیف زمین پروانه بیمارستان قدیم با ۱۱۰ تختخواب در سال ۱۴۰۲ تمدید شده است. همچنین درخواست ارتقای ظرفیت بیمارستان به ۲۰۶ تخت به دفتر وزیر بهداشت فرستاده‌ایم که با صدور پروانه جدید به چارت تشکیلاتی برای استخدام نیروهای کادر درمان افزوده می‌شود. سازمان امور استخدامی کشور اجازه عمدتا اجازه بکارگیری پرستار را می‌دهد و با افزایش چارت سازمانی می‌توانیم کمبودها را جبران کنیم.

کمبود پزشک و نیروی متخصص هر رشته در این مرکز درمانی یک مشکل اساسی است و هر روز پزشک متخصص نداریم. پزشکان بخاطر دوری از مرکز استان حاضر به ماندگاری در منطقه نیستند.

وی با بیان اشتغال ۶۰۰ نفر در سه شیفت کاری تنها بیمارستان تالش تصریح می‌کند: اکنون حدود ۶۰۰ نفر نیروی به ازای ۱۱۰ تخت داریم و این مرکز درمانی با کمبود نیروی انسانی مواجه است. بخش اورژانس با ۳۱ تخت در هر شیفت تنها پنج پرستار دارد که این تعداد دست کم باید ۱۰ نفر باشد.

کمبود پزشک متخصص در بیمارستان نورانی

این مدیر دولتی با اشاره به کمبود پزشکان متخصص در بیمارستان می‌گوید: کمبود پزشک و نیروی متخصص هر رشته در این مرکز درمانی یک مشکل اساسی است و هر روز پزشک متخصص نداریم. پزشکان بخاطر دوری از مرکز استان حاضر به ماندگاری در منطقه نیستند. درآمد بخش دولتی برای یک پزشک بسیار کم است و پزشک متخصص در بخش دولتی تنها ۱۲ میلیون تومان در ماه حقوق ثابت دارد و با احتساب حداکثر اشتغال در یک مرکز دولتی در بهترین حالت تنها می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان درآمد با کارانه داشته باشد. همین مبلغ کارانه یک سال بعد به حساب پزشک واریز می‌شود.

تعرفه دولتی کارانه عمل‌ جراحی توسط متخصص اغلب از ۱۵۰ هزار تا یک میلیون تومان است. بیشتر عمل‌های جراحی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان نرخ گذاری شده و پیچیده‌ترین عمل تعویض مفاصل نهایتا دو میلیون تومان کارانه دارند. این در حالی است که درآمد تزریق سرم در مطب بخش خصوصی ۱۵۰ هزار تومان است. همین سبب شده تا پزشکان کمتر تمایل کار در مراکز درمانی دولتی داشته باشند.

 وی با بیان مشکلات پرداخت از سوی شرکت‌های بیمه می‌افزاید: شرکت‌های بیمه از بسیاری موارد پشتیبانی نمی‌کنند و کسورات از درآمد بیمارستان دارند که نمونه آن نوار قلب از بیماران با حال وخیم است که پزشک مجبور است چند بار در روز تجویز کند اما شرکت‌های بیمه تنها یک مورد را می‌پذیرند.

سعید رستمی با بیان نقش اقتصاد ضعیف منطقه در کمبود نیروی انسانی متخصص درمانی تصریح می‌کند: شهرهای منطقه امکانات جذب پزشک را ندارند و پزشکان متخصص چنانچه بخواهند علاوه بر بخش دولتی در شهرهای منطقه از جمله تالش و آستارا مطب داشته باشند باز هم درآمد چندانی ندارند در صورتی که درآمد پزشکان ساکن شهر رشت بسیار بالاست. پزشکان علاوه بر این با مشکل اقامت و هزینه‌های آن نیز روبرو هستند. دانشگاه علوم پزشکی تنها حاضر به پرداخت بخش ناچیزی از این مبلغ به اندازه اجاره یک خانه مسکونی است.

رستمی با اشاره به سیاست جذب نیروی انسانی تأکید می‌‎کند: با تمام دشواری‌ها به تازگی ۱۷ پزشک متخصص جدید جذب کرده‌ایم و هنوز ارولوژیست و جراحی مغزو اعصاب نداریم. به تازگی یک نفر متخصص چشم پزشکی را بکارگیری کرده‌ایم. کمبود کادر بیمارستان فقط به پزشک و پرستار ختم نمی‌شود. تنها یک نفر رادیولوژیست داریم که ۲۰ روز در ماه کار می‌کند در حالی که قانونا باید ۱۲ روز در ماه بر سر کار خود حاضر شود.

نارضایتی مردمی از کمبود نیرو در بیمارستان

این مقام دولتی با اشاره به نارضایتی‌های موجود مردم از عملکرد برخی کارکنان می‌افزاید: همانگونه که اشاره شد؛ فشار بر روی کارکنان زیاد است و بسیاری از نفرات بیشتر از ساعات مجاز کار می‌کنند. چنانچه در عملکرد آنها مشکلی هم رخ دهد کارکنان را به کمیسون رسیدگی به تخلفات ارجاع می‌دهیم تا در برابر شکایات از عملکرد خود دفاع کنند. فرآیند رسیدگی به این شکل است که در صورت تخلف در پرونده آنها ثبت و چنانچه تخلف آنها محرز شود نهایتا از کار اخراج می‌شود.

اخراج یک نفر از کارکنان هم موضوع ساده‌ای نیست و با توجه به کمبود نیرو یک مشکل دیگر بر سایر مشکلات افزوده می‌شود. جذب نیروی جایگزین زمان زیادی می‌برد و نیاز به مجوز از وزارتخانه سازمان امور استخدامی دارد. طی این مدت وظایف نفر اخراجی نیز برعهده سایر کارکنان شاغل می‌افتد که به نارضایتی کارکنان از سختی کار منجر می‌شود.

وی با بیان سختی کار پرسنل مشاغل بیمارستان و لزوم تامین امنیت آنها در برابر جرایم خشن تصریح می‌کند: کارکنان بیمارستان با تمام کمبودها و با سختی کار می‌کنند اما در معرض خشونت برخی از مراجعان قرار می‌گیرند و این موضوع برای بانوان بیشتر است. نیروهای حراستی بیمارستان به صورت شرکتی با حقوق شش میلیون تومان در ماه با پرداخت سه ماه یک بار دستمزد کار می‌کنند. آنها نخستین گروهی هستند که باید با این موضوع مقابله کنند اما آنها اجازه استفاده از نیروی فیزیکی برای مقابله با افراد خاطی را ندارند و در صورت درگیری فیزیکی و لفظی هم محکوم به پرداخت خسارت می‌شوند و هیچ حمایتی از آنها نمی‌شود. دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی گیلان بر سر مباحث مالی برای حضور دایمی مامور در بیمارستان به توافق نرسیده‌اند. تنها در روزهای پنجشنبه و جمعه در آخر هفته یک نفر مامور پلیس در بخش اورژانس مستقر می‌شود.

راه اندازی بخش های جدید نیازمند اعتبار

رستمی با بیان کمبود در بخش تشخیصی رادیولوژی و چالش‌های استقرار تجهیزات جدید تأکید می‌کند: بخش ام.آر.آی بیمارستان با حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه خریداری شده و در حال نصب است. متأسفانه تجهیزات در گمرک با مشکل ترخیص مواجه بوده که با پیگیری این مشکل را حل کرده‌ایم. دستگاه خریداری شده بیمارستان تالش برای افراد بالای ۱۰۰ کیلوگرم مناسب است و تنها دستگاه موجود از این نوع در گیلان به شمار می‌رود. تاکنون کار نصب و تست یک اتاق از چهار اتاق تجهیزات انجام شده و بقیه آن نیز به زمان نیاز دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تالش با اشاره به هزینه‌های راه‌اندازی بخش‌های جدید در این مرکز درمانی بیان می‌کند: راه‌اندازی بخش ان.آی سی.یو برای مراقبت ویژه از نوزادان و به عنوان پشتیبان بخش زایمان در بیمارستان تالش مقدور نیست. این بخش کاملا تخصصی هزینه زیادی دارد آن را نداده و نیازمند وجود بیمار است که به دلیل همین موضوع وزارتخانه مجوز راه‌اندازی نمی‌دهد. تاکنون در گیلان فقط بیمارستان‌های ۱۷ شهریور رشت و دکتر پیروز لاهیجان توانسته‌اند آن را راه‌اندازی کنند.

 وی ضمن بیان راه‌اندازی مرکز شیمی درمانی در این مرکز درمانی دولتی اظهار می‌کند: درمانگاه تخصصی شیمی درمانی بیمارستان نورانی با شش تخت راه‌اندازی شده و روزهای یکشنبه تا سه شنبه فعالیت می‌کند و دلیل آن نیز کمبود بیمار است. درمان بیماران سرطانی چالش‌های فراوانی دارد و این بخش با کمک خیرین سلامت تالش راه‌اندازی شده و از بیماران در هر مراجعه تنها ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. داروی بیماران سرطانی در بخش شیمی درمانی گران قیمت است و داروخانه‌ها به دلیل پرداخت دیرهنگام سهم شرکت‌های بیمه رغبتی به توزیع آن ندارند و تنها در داروخانه شبانه روزی توزیع می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.