بیمارستان قائم دارای حداقل ضوابط ایمنی بود

علت حریق در بیمارستان قائم مشخص شد: مشکل در یو‌پی‌اس بیمارستان

71

با گذشت ۱۵ ساعت از وقوع حادثه آتش سوزی بیمارستان قائم رشت، ابعاد جدیدی از دلایل این آتش سوزی توسط مسوولین کشوری و استانی در حال انتشار است. در حالیکه از نیمه شب گذشته و بامداد امروز خبرهای ضد و نقیضی در خصوص چگونگی علت حریق، تعداد فوتی‌ها، کمبود امکانات اطفای حریق و نبود ضوابط ایمنی در این بیمارستان توسط شهروندان اطلاع رسانی می‌شد، اکنون جزییات بیشتری از این حادثه ارایه شده که تایید کننده ادعای مردم است. بطوریکه رییس آتش نشانی رشت به نبود حداقلهای ضوابط ایمنی در این بیمارستان اشاره کرده است.

 

حداقهای ایمن سازی  و نواقص قبلا اعلام شده بود

در حالیکه برخی شهروندان از شب گذشته در شبکه های فضای مجازی به حداقل‌های ضوابط ایمن سازی و نبود کپسول های آتش نشانی در این بیمارستان اشاره داشتند،« شهرام مومنی» رئیس سازمان آتش نشانی رشت، در اظهار نظری جدید به ادعای مطرح شده صحه گذاشت و اعلام کرد: بیمارستان قائم دارای حداقل ضوابط ایمنی از جمله سیستم اعلام حریق و خاموش کننده‌های دستی و فایر باکس نسبت به بیمارستان‌های دیگر رشت بود.

مومنی با بیان اینکه بیمارستان‌ها همه ساله تاییدیه‌های ایمنی را دریافت و به روزرسانی می‌کنند، افزود: در سال جاری نیز جلسات مربوط به ایمنی را با ریاست بیمارستان برگزار کردیم و قرار شد که برخی از نواقص رفع شود، ضمنا هیچ اخطاریه مکتوبی برای بیمارستان قائم ارسال نشده است.

رییس آتش نشانی تاکید کرد: پروانه ساختمانی این بیمارستان در سال ۸۷ صادر شده و لذا در ویرایش جدید آیین نامه ایمنی، کلیه بیمارستان‌ها مکلف به تعبیه سیستم اطفاء حریق شده‌اند.

 

مشکل در یو‌پی‌اس بیمارستان، علت حادثه

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نقل از آتش‌نشانی؛ علت حریق را اتصالات یو‌پی‌اس اعلام کرد.

«بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز با بیان اینکه علت حادثه حریق در بیمارستان قائم (عج) رشت، ایجاد مشکل در یو‌پی‌اس بیمارستان بوده است، اظهار کرد:آتش‌نشانی علت حریق را اتصالات یو‌پی‌اس اعلام کرد و با توجه به اینکه اتاق یو‌پی‌اس در مجاورت بخش مراقبت‌های ویژه بوده، متأسفانه تا به این لحظه ۹ بیمار جان خود را از دست دادند.

به گفته عین‌اللهی، وزارت بهداشت هیچگونه مماشاتی با قصور کنندگان احتمالی نداشته و اگر قصوری اتفاق افتاده باشد، فرد یا افراد به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

 

دستور رییس قوه قضاییه برای شناسایی مقصران حادثه

در همین رابطه، «حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای» رئیس قوه قضائیه، طی دستوری خطاب به رئیس کل دادگستری گیلان بر حضور وی در صحنه حادثه و بررسی علل وقوع این آتش‌سوزی و شناسایی و تحت نظر قرار دادن خاطیان و مقصران احتمالی تاکید کرد.

در پیام رئیس دستگاه قضا ضمن همدردی با خانواده جان‌باختگان، بر لحاظ هر چه استوارتر و قوی‌ترِ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع حوادث این‌چنینی که سبب داغ‌دار شدن خانواده‌ها می‌شود، تاکید و تصریح شده است.

 

دستور سرپرست ریاست‌جمهوری به استاندار گیلان

سرپرست ریاست‌جمهوری و وزیر کشور نیز در تماس تلفنی با اسدالله عباسی استاندار گیلان دستور لازم را برای بررسی دقیق ابعاد حادثه و ایمنی بیمارستان قائم (عج) رشت صادر کردند.

«محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری از لحظات اولیه سانحه در چند نوبت با استاندار گیلان برای پیگیری و تسریع در روند رسیدگی به مصدومان، ایمنی بیمارستان و بررسی ابعاد و علت حادثه تماس گرفتند.

 

سرکشی معاون وزیر بهداشت از بیماران قائم

امروز همچنین معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سانحه دیدگان حریق بیمارستان قائم بستری در بیمارستان‌های رشت بازدید کرد.

« سعید کریمی» معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جریان ملاقات با بیماران و همراهان بیمارستان سانحه دیده قائم بستری در بیمارستان‌های رشت، با آن‌ها گفت‌وگو در جریان کم و کیف ابعاد سانحه قرار گرفت.

 

بیانیه بیمارستان قائم رشت

همچنین امروز هیات مدیره بیمارستان قائم رشت در نخستین واکنش در خصوص ایجاد حریق در بیمارستان بین‌المللی قائم (عج)‌ و فوت ۹ نفر از بیماران بیانیه‌ای صادر کرد.

در بخشهایی از این بیانیه آمده است:

متأسفانه حدود ساعت یک بامداد روز سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ در طبقه منفی یک بیمارستان در اتاق ups بدلیل احتمالی اتصال و آتش‌سوزی یکی از باطری‌های ups اضطراری بیمارستان آتش‌سوزی  محدودی با دود غلیظ بدلیل آتش سوزی کابل ها رخ داد که این دود غلیظ در سراسر طبقات بیمارستان مخصوصا طبقه منفی یک سریعا گسترش پیدا کرد و بلافاصله از طریق بیمارستان با آتش نشانی و سایر واحدهای امداد استان فوری تماس گرفته شد و عملیات جابجایی ایمن بیماران به مراکز درمانی استان از طریق آمبولانس های اورژانس گیلان انجام شد که خوشبختانه بالای ۹۵درصد بیماران بستری درطبقات به شکل سالم و ایمن به بیمارستان های سطح شهر منتقل و درحال ادامه درمان توسط پزشکان معالج خود هستند.

متاسفانه در این جابجایی و انتقال تعداد محدودی از بیماران بدحال و اینتوبه که به دستگاه ونتیلاتور وصل بودند به هنگام جابجایی و یا در بیمارستان های مربوطه فوت کردند که علی رغم عملیات احیا این بیماران جان خود را از دست دادند.

در همین راستا مدیرعامل و هیئت مدیره و کلیه کارکنان و پرسنل بیمارستان مراتب تاسف و تسلیت خود را به بازماندگان و خانواده های بیماران متوفی اعلام داشته و ضمن پوزش از کلیه خانواده های بیماران جابجا شده، هماهنگی لازم جهت ادامه درمان توسط پزشک معالج خود بیمار در آن بیمارستان انجام گرفته و کلیه هزینه های بیماران فوق الذکر برعهده بیمارستان بین المللی قائم (عج)خواهد بود.

 

لازم به ذکر است: طبق اعلام رسمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در هنگام حریق بامداد امروز بیمارستان قائم رشت، ۱۴۲ بیمار در بخشهای مختلف این بیمارستان بستری بودند که در همان ساعات اولیه ۹ تن از این بیماران جان خود را از دست‌دادند. ۱۰۹ بیمار در بخش عادی و ۳۳ بیمار در بخش‌های ویژه بستری بودند. همچنین در زمان حادثه ۵ نوزاد در این بیمارستان بستری بوده که همگی به بیمارستان ۱۷ شهریور منتقل شدند.

در حال حاضر ۹۷ نفر از بیماران این بیمارستان در سایر بیمارستانهای رشت، صومعه سرا و لاهیجان بستری شده اند.

 

 

نظرات بسته شده است.