تخریب خاک، مراتع گیلان را تهدید می‌کند

نگرانی از حضور مازاد و بیش از ظرفیت دامها در مراتع؛

28

مدیرکل منابع طبیعی گیلان گفت: چرای بیش از ظرفیت دام، مراتع گیلان را با خطر تخریب خاک مواجه کرده است.

همه ساله با آغاز فصل چرای دام، نگرانی در خصوص ازدیاد چرای دام و آسیب به مراتع و پوشش‌های گیاهی قوت می‌گیرد، چراکه به گفته کارشناسان؛ سه موضوع ورود و خروج دام، ظرفیت دام و مدت زمان استفاده دام از مراتع در زمان فصل چرای دام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که اگر بیش از اندازه مورد استفاده قرار گیرد به مراتع آسیب می‌زند.

 

در گیلان نیز در حالیکه فصل چرای دام از ۱۵ خرداد آغاز شد اما برخی از دامداران دارای پروانه زودتر از موعد مقرر به انتقال دامهای سبک خود به مراتع اقدام کردند. این اقدام بیش از ظرفیت پیش بینی شده مراتع بوده و موجب آسیب به پوشش گیاهی و مرتعی خواهد شد.

«مازیار رضوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به این مطلب به مرور اظهار کرد: در گیلان، ۴۵۱ سامانه عرفی(مرتع) با ظرفیت چرای ۶۸۰ هزار واحد دامی وجود دارد. اما تعداد دامهای موجود در مراتع بالغ بر یک میلیون واحد دامی است که حضور مازاد این دامها، عامل تخریب و بیرون زدگی خاک مراتع استان خواهد بود.

 

مدیرکل منابع طبیعی استان با بیان اینکه ۴۰۰ هزار دام غیر مجاز از سوی دامداران دارای پروانه چرا، در مراتع رها شده اند تاکیدکرد: حضور بیش از ظرفیت دام در مراتع در حالیست که در کنار آنها دامداران خوش نشین نیز دامهای خود را در مراتع دارند که به طور غیر مجاز در حال چرا هستند و این موضوع موجب اختلاف دامداران دارای پروانه با خوش نشین های ییلاقات شده است.

این موضوع در ییلاقات ماسال، اسالم و رضوانشهر بیشتر مشاهده شده است.

 

وی با بیان اینکه در این ایام با رها سازی دامهای روستاییان مناطق جلگه ای در مراتع نیز مواجه هستیم افزود: چالش منابع طبیعی گیلان در این فصل نبود گلوگاه درمراتع برای کنترل و حفاظت از مراتع و جلوگیری از ورود دامها از جلگه است که نیاز به نیروی حفاظتی بیشتری داریم.

 

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به اینکه چرای  بیش از حد دام در مراتع موجب بیرون زدگی خاک مرتع و در نهایت تخریب خاک می‌شود اظهار کرد: ییلاقات تالش، ماسال و برخی از مناطق رودبار با چالش چرای بیش از حد دام مواجه هستند که تبعات آن ایجاد کانونهای ریزگرد، سیلاب و شسته شدن خاک و انتقال این رسوبات به تالاب انزلی است که هزینه های آبخیزداری در این مناطق را افزایش می‌دهد.

لازم به ذکر است: آمارهای رسمی سازمان محیط زیست و منابع طبیعی کشور از چرای بیش از ظرفیت ۷۰ میلیون راس دام و تخریب ۸۰ درصد از مراتع کشور حاکی هستند.

فرسایش خاک، جنگل زدایی، سیلابهای ناگهانی و ورود رسوبات به منابع آبی و تالابی از آسیبهای چرای بی رویه دام در مراتع عنوان شده است.

 

نظرات بسته شده است.