تزریق واکسن پنوموکوک در گیلان آغاز شد

همزمان با برنامه کشوری واکسیناسیون؛

26

از امروز تزریق واکسن «پنوموکوک» همزمان با برنامه کشوری واکسیناسیون برای تمامی کودکان زیر یک سال در گیلان اجرایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اعلام این خبر از آغاز تزریق واکسن پنوموکوک برای نخستین بار در گیلان خبر داد.

« سید محمود رضوانی» اظهار کرد: تزریق واکسن پنوموکوک از امروز (شنبه) همزمان با سراسر کشور در گیلان و در مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت سراسر استان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن پنوموکوک در مراکز یاد شده به صورت رایگان انجام می‌شود؛ اظهار کرد: این واکسن به صورت تزریقی طبق برنامه ملی ایمن سازی در سه نوبت و در سنین ۲، چهار و ۱۲ ماهگی به نوزادان تزریق می‌شود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت تزریق این واکسن بیان کرد: میکروب پنوموکوک موجب بروز بیماری‌هایی اعم از سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون می‌شود که تزریق آن کاهش عوارض شدید ناشی از این بیماری‌ها را در پی دارد.

 

لازم به ذکر است: واکسن کونژوگه ( Conjugate vaccin) یا کونژوگه پنوموکوک با هدف ایمن‌سازی و محافظت از کودکان در برابر عامل بیماری‌ عفونت‌های میکروبی پنوموکوک ساخته شده است، این میکروب بیشتر در پوشش مخاطی بینی و در پشت گلو وجود دارد و اگر رشد کند باعث عفونت در گوش میانی یا حفره های سینوسی و تنفسی می شود و از طریق تماس نزدیک و سرفه و عطسه، انتشار می‌یابد و می‌تواند به بدترین بیماری‌های دوران کودکی تبدیل شود.

 

تزریق واکسن پنوموکوک مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت است و در برنامه جاری ایمن‌سازی، سبب ارتقای سلامت کودکان می شود. واکسن پنوموکوک از اردیبهشت امسال در ۷ استان به طور آزمایشی تزریق شده است.

نظرات بسته شده است.