تغییر کاربری عرصه‌های گردشگری ممنوع شد

نقش شرکت تعاونی‌های مسکن در ساخت‌ و سازهای غیرقانونی؛

4

اعمال محدودیت‌های بیشتر علیه تغییر کاربری اراضی در گیلان که پیشتر در حوزه کشاورزی به اوج خود رسیده بود همزمان با ورود استاندار جدید در دور تازه‌ای قرار گرفته است. به طوری که از اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خبر می‌رسد؛ این دوره از ممنوعیت و محدودیت‌های قانونی اینبار قرار است در عرصه‌های گردشگری گیلان اجرایی شود.

 

«ولی جهانی» مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در این باره گفته است: بر اساس دستورالعمل جدید، از این پس هرگونه تغییر و بهره‌برداری عرصه‌ها و تاسیسات گردشگری به غیر از کاربری تعریف شده بدون دریافت مجوزهای لازم از اداره‌کل میراث استان ممنوع است.

وی افزود: موارد زیادی در سال‌های اخیر در حوزه تغییر کاربری غیرمجاز برخی از عرصه‌های گردشگری گیلان به غیر به ویژه مسکونی اتفاق افتاده است. در حالی‌که چنین اقداماتی خلاف مقررات و ضوابط میراث فرهنگی است. به همین دلیل اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با انجام مکاتباتی این موضوع را به دستگاه قضایی، استاندار و سایر مسئولان ذیربط استانی اطلاع داده است تا جلوی آن گرفته شود.

 

وی همچنین از شهرداران و دهیاران خواست از ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین‌هایی با کاربری گردشگری بدون دریافت مجوز به جد جلوگیری کنند و پیش از هر اقدامی در ابتدا استعلام‌های لازم را اخذ کنند.

جهانی ضمن اشاره به تخلفات آشکار افراد حقیقی و حقوقی در تغییر کاربری اراضی با کاربری گردشگری اضافه کرد: برخی از افراد در عرصه‌های خصوصی، شرکت تعاونی‌های مسکن و یا برخی از دستگاه‌های دولتی اقدام به ساخت مجموعه‌های مسکونی در عرصه‌هایی با کاربری گردشگری می‌کنند که این اقدام خلاف قانون است و دستگاه‌های نظارتی باید برخوردهای قانونی انجام دهند.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان ادامه داد: در راستای جلوگیری از تفکیک غیرمجاز عرصه‌های گردشگری، از ادارات ثبت اسناد نیز درخواست کردیم تا از صدور هرگونه سند مالکیت بدون انجام استعلام از این اداره کل خودداری کنند. بنابراین از این پس اسناد صادره بدون طی روال قانونی فاقد وجاهت قانونی بوده و باطل است.

 

به گفته جهانی تفکیک غیرمجاز عرصه‌های گردشگری به قطعات کوچک‌تر عامل اصلی تغییر کاربری عرصه‌های گردشگری به غیر است. به همین علت اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان درخواست کرده تا بخشنامه‌ای برای جلوگیری از این امر تدوین و صادر شود.

 

اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در حالی اعمال محدودیت‌های سخت‌تر و پیچیده‌تر علیه تغییر کاربری اراضی با کاربری گردشگری را خواستار شده است که نشان می‌دهد اعمال چندین و چند برابری محدودیت‌های بیشتر در حوزه اراضی کشاورزی گیلان آنچنان که باید و شاید اثری ندارد و طبق گزارش جهاد کشاورزی یا دستگاه قضایی این دست اقدامات غیرقانونی دائما و کماکان در گوشه و کنار استان به وقوع می‌پیوندد و کسی هم جلودار آن نیست.

 

همین دو هفته قبل بود که «صالح محمدی» رییس جهاد کشاورزی گیلان اعلام کرد: در نیمه نخست امسال هزار و ۵۱۴ مورد تغییرکاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در گیلان شناسایی شد که میزان آن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

آخرین گزارش جهاد کشاورزی و آماری که از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی ارائه داده نشان می‎‌دهد یا اقدامات سلبی و صدور انواع و اقسام اخطاریه‌های قانونی و خط و نشان کشیدن‌ها چندان که باید در روند تغییر کاربری اراضی تأثیری نداشته و یا اینکه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به حدی از انفجار رسیده که فقط درصدد فروش اراضی خود به غیر با قیمت‌های ارزان و از روش‌های غیرقانونی هستند.

 

ظاهرا بعد از فعالیت‌های کشاورزی اینبار نوبت فعالیت‌های گردشگری در گیلان است که به علل مختلف از جمله اعمال انواع و اقسام تبصره‌های و بخشنامه‌های ضد و نقیض، مراحل طولانی صدور مجوز کسب و کار، بروکراسی زائد اداری، عدم ورود سرمایه‌گذاران و عدم توجیه اقتصادی به علت افت شدید اقتصاد و معیشت جامعه، با سرعت به سمت تغییر کاربری غیرمجاز حرکت کند.

 

در اینجا البته نباید از نقش مستقیم شرکت‌های تعاونی مسکن در ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی با کاربری گردشگری به سادگی گذشت. با توجه به اینکه دست کم در ۳ سال اخیر موضوع کمبود زمین در گیلان برای ساخت مجتمع‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن بارها مورد تأکید قرار گرفته به نظر می‌رسد؛ اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به همراه دستگاه قضایی و دیگر دستگاه‌های نظارتی در درجه اول و قبل از محکوم کردن مردم باید جلوی فعالیت‌های شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت را بگیرند زیرا مطمئنا وسعیت تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز در این بخش بیشتر از تخلفاتی است که توسط مردم عادی اتفاق می‎‌افتد.

 

نظرات بسته شده است.