تنها رقیب ما در خانه نشستن است

محمدجواد ظریف در رشت؛

35

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه سابق ایران درسخنرانی حمایتی از مسعود پزشکیان در رشت، خواستار حضور مردم در انتخابات به منظور ایجاد تغییر و حاکم شدن عقلانیت بر کشور شد.

ظریف که لقب «معمار برجام» را از آن خود کرده در جمع حامیان مسعود پزشکیان، اظهار داشت: نباید گروهی شعار بدهند و هم زمان جیب خود را پر و سفره مردم را هر روز کوچکتر کنند، نباید چنین باشد و ما نیز نخواهیم گذاشت که چنین اتفاقی بیفتد و وقت این پیشگیری روز جمعه است.

وزیر خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم متذکر شد: مردم ما بزرگترین فرصت ما  هستند، فرصت را نباید تهدید شمرد. زنان ما بالنده ترین قشر ایران هستند این قشر بالنده شایسته تقدیر است نه شایسته تحقیر. جوانان ما با داشتن بهترین مغزها شایسته زندگی خوب هستند. نباید برای دسترسی به دانش روز دنیا فیلتر ایجاد کرد و بعد فیلتر شکن فروخت. این مردم بزرگوارند اشتباهات ما را دیده اند و علیرغم اشتباهات ما هنوز در میدان اند . نباید این مردم نیازمند نان شب‌شان باشند.

 

*بهترین راه برای تغییر از مسیر صندوق رای است

ظریف در ادامه تاکیدکرد: روز جمعه می‌توانیم با رفتن پای صندوق های رای یک انتخاب واقعی داشته باشیم و آینده خود و فرزندان و نوادگان مان را تضمین، محیط زیست نابودمان را آباد، خاک فرسوده مان و آبهای از دست رفته مان را دوباره احیاء کنیم.

حامی پزشکیان در این دوره از انتخابات  ادامه داد: ما هوا می‌خواهیم، هوا برای تنفس. الان فرصت مهیا شده است. هیچ توجیهی برای در خانه نشستن نیست. هیچ راهی به جز انتخابات برای تغییر بر اساس قواعد دمکراسی و قواعد متمدانه نیست. بهترین راه تغییر صندوق رای است و ما صندوق رای را انتخاب خواهیم کرد.

ظریف با بیان این که ما این انتخاب را داریم تصریح کرد: پزشکیان با کاندیداها و نامزدهای محترم دیگر فرق دارد .

نباید گروهی شعار بدهند و هم زمان جیب خود را پر و سفره مردم را هر روز کوچکتر کنند، نباید چنین باشد و ما نیز نخواهیم گذاشت که چنین اتفاقی بیفتد و وقت این پیشگیری روز جمعه است.

*پزشکیان را با اخلالگران و کاسبان تحریم مقایسه کنید

وی یادآور شد: سابقه‌ی پزشکیان در اختیار ماست. او سالها ریاست دانشگاه، معاون وزیر، وزیر، نماینده مجلس و رییس مجلس بوده. زندگی اش را شخم زدند، یک ریال اختلاس در آن پیدا نشده، پزشکیان یکی از بهترین جراحان قلب این کشور است. به جز حقوق دانشگاهی یک ریال برای عمل قلب از هیچکس نگرفته است. حالا شما پزشکیان را مقایسه کنید با اختلاسگران چای دبش که زندگی را بر شما حرام کرده اند.

وی متذکر شد: پزشکیان را مقایسه کنید با کسانی که برای این کشور جز تحریم به ارمغان نیاوردند، پزشکیانی که همواره از دیپلماسی، مقاومت قدرتمندانه و عقل گرایانه و مذاکره عزتمندانه حمایت کرده است. ما چنین رییس جمهوری را در پاستور می خواهیم. پزشکیان را مقایسه کنید با کسانی که سوابق شان، هر۱۶۰ روز یک تحریم است می دانید یعنی چه؟ پزشکیان را مقایسه کنید با کسانی که به خاطر منافع جناحی با اف ای تی اف  FATF (گروه ویژه اقدام مالی) مخالفت کرده اند و زندگی این مردم و روابط اقتصادی این کشور را به تنگنا انداخته اند.

این دیپلمات با تجربه افزود: مگر نشنیده‌اید یکی از کاندیداهای محترم گفته؛ چون روحانی رییس جمهور بود با اف ای تی اف  FATF مخالفت کردم. آیا این جنایت در حق مردم ایران نیست. آیا مردم ایران باید هزینه این بازی های سخیف جناحی را بپردازند.

ظریف در ادامه گفت: ما شائبه‌ها را داریم. قوانینی که تصویب کرده اند امروز همه می‌خواهند از آن فرار کنند. انگار این قوانین نعوذبالله از آسمان نازل شده؛ مگر این قوانین در مجلس شما تصویب نشده؟ مگر صیانت حجاب در مجلس شما تصویب نشده که روبه روی مردم می ایستید و اظهار بی اطلاعی می‌کنید؟

با رفتن پای صندوقهای رای یک انتخاب واقعی داشته باشیم و آینده خود و فرزندان و نوادگان مان را تضمین، محیط زیست نابودمان را آباد، خاک فرسوده مان و آبهای از دست رفته مان را دوباره احیاء کنیم .

*با نشستن در خانه اقلیت احساس اکثریت می کند

وزیر امور خارجه سابق ایران با بیان این که فرق می‌کند چه کسی رییس جمهور باشد، تاکید کرد: نگذارید گروهی که منافعشان در نشستن شما در خانه است، گروهی که در خارج از کشور با نشستن شما در خانه چک‌های جدید حقوق شان را دریافت می‌کنند، هشت سال دیگر بر مقدرات من و شما حاکم باشند، نگذارید اینها از حضور ما در خانه بهره ببرند.

 

ظریف با بیان این که می‌دانم که همه ما دلخور و آزرده ایم؛ همه ما خسته ایم. بانوان این مرز و بوم آزرده اند، جانبازان ما که سلامت خود را تقدیم این انقلاب کرده اند، خانواده شهدا و ایثارگران که ما سرافرازی‌مان را مدیون خون آنها هستیم و تا ابد خواهیم بود آزرده اند، هنرمندان ما، ورزشکاران ما، ستاره های ما آزرده اند، افزود: رای به پزشکیان می‌تواند شروع خوبی برای پایان این آزردگی باشد.

 

این دیپلمات ایرانی با اشاره به این که سابقه پزشکیان و سلامت کاری پزشکیان و شجاعت او پیش روی شماست تاکیدکرد: پزشکیان کسی بود که سال ۱۴۰۱ از تریبون مجلس در مورد ظلمی که به برخی زنان می‌رفت اعتراض کرد.

وی تاکید کرد: شما رییس جمهوری شجاع می‌خواهید و من یقین دارم پزشکیان پایمال شدن حقوق ملت را بر نخواهد تابید. اطمینان دارم این حرکت را پزشکیان شروع کرد.

این دیپلمات با سابقه ایرانی افزود: مقابله با استکبار و استعمار تنها از طریق نظامی نیست، گرچه داشتن قدرت نظامی یک ضرورت است اما آنچه ایران را در تاریخ پرافتخارش در برابر هجمه ها و فشارها در برابر جنگها و تحریم ها حفظ کرده و و پر افتخار و سربلند نگه داشته هیچ چیز جز مردم ایران نیست.

ظریف اظهار داشت: شورای محترم نگهبان به ما امکان انتخاب داد. این انتخاب بی نظیر است. این انتخاب را از دست ندهید. اگر این انتخاب از دست برود معلوم نیست چه بر سر ما خواهد رفت و چه آینده ای برای ما شکل خواهد گرفت. چقدر تحریم جدید، چقدر مشکلات و سختی های جدید و گوشت ۷۰۰ هزار تومانی جدید به ما تحمیل خواهد شد.

 

ما می‌خواهیم به جلو برویم. ما می‌خواهیم فشارها را برداریم، بار دیگر عقلانیت را بر دولت حاکم کنیم . بار دیگر تخصص را بر دولت حاکم کنیم.

*می خواهیم عقلانیت را حاکم کنیم

وزیر امور خارجه سابق ایران تاکید کرد: ما می‌خواهیم به جلو برویم. ما می‌خواهیم فشارها را برداریم، بار دیگر عقلانیت را بر دولت حاکم کنیم . بار دیگر تخصص را بر دولت حاکم کنیم.

وی با اشاره به استفاده پزشکیان از متخصصان در مناظره ها گفت: هیچ فردی جز ذات مقدس باریتعالی همه چیز را نمی‌ داند. پزشکیان این شجاعت را دارد که اعلام کند من در همه امور متخصص نیستم، این نشان دهنده ناآگاهی نیست نشان دهنده آگاهی است.

 

این دیپلمات ارشد یادآور شد: پزشکیان چهار سال وزیر، چهار سال معاون وزیر، ۲۰ سال نماینده مجلس بود، لذا از همه امور مملکت سر رشته دارد و این که می‌گوید؛ من متخصص نیستم به این دلیل است که در یک رشته تخصص دارد و می‌داند تخصص یعنی چه، می‌داند از دریای بیکران علم گوشه هایی در اختیار ماست. پزشکیان این را می‌داند و دیگران «خود همه چیز دان پندارند» و این وهم می‌تواند کشنده باشد.

ظریف تاکید کرد: اجازه ندهید به شما بگویند رای شما بی تاثیر است. اجازه ندهید ادای روشنفکری در بیاورند و بگویند منتخب شما از پیش تعیین شده است. اگر از پیش تعیین شده بود خاتمی چگونه سال ۷۶ رییس جمهور ایران شد؟

 

ظریف با درخواست از مردم برای حضور در پای صندوق رای گفت: این بار امتحان خود را به خوبی پس بدهیم هرکس دست دوستان و خویشان و همسایگان را بگیرد به فرزندان خود که در خارج از کشور هستند تلفن بزنید که به پای صندوق های رای بروند که دیگر برای دیدن فرزندان و نوه هایتان حسرت نخورید و مجبور نباشید آنها را بر صفحه موبایل ببینید. این حق شماست و این حق را می‌توانید با حضور در انتخابات و رفتن پای صندوق های رای زنده کنید.

 

ظریف تاکید کرد: من یقین دارم آقای پزشکیان و دیگر دوستان آرامش می‌خواهند. تنش و تشنج نمی‌خواهیم ما روز هشتم تیر و نهم تیر خواهان آرامشیم. ما می‌خواهیم به رییس جمهور منتخب مان رای بدهیم و هرکه را مردم پذیرفتند ما نیز خواهیم پذیرفت. اما اطمینان داریم تنها رقیب ما در خانه نشستن مردم است. ما رقیب دیگری نداریم ما اکثریتیم، ما هیچ رقیبی نداریم تنها رقیب ما خودمان هستیم و لذا روز جمعه همه ما با هم با نهایت آرامش، اعتماد به نفس، ایمان و امید به ایرانی آباد، آزاد و مستقل پای صندوق های رای می‌رویم و با هم خواهیم گفت؛ همراه شو عزیز تنها نمان به درد کین درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی شود.

 

*حاشیه های برنامه سخنرانی محمد جواد ظریف

ظریف در ابتدای برنامه جلیقه و کلاه پیشکشی از طرف یکی از مردان قوم سربلند تالش گیلان را به تن کرد و اظهار داشت: گیلان همواره سردمدار آزادی و آبادی ایران و آموزش و پرورش در این کشور بوده است. گیلان افتخار ایران است و روز جمعه مجددا برای ایران افتخار خواهد آفرید.

با ورود ظریف به سالن یکی از میان جمعیت فریاد برآورد «مرگ بر منافق» که با بی توجهی مردم مواجه و خاموش شد.

«سلام بر ظریف، درود بر خاتمی» و «یا حسین میر حسین» از جمله شعارهای حاضران در سالن بود.

«علیرضا سحرخیز»، رییس ستاد پزشکیان در گیلان ابراز امیدواری کرد که دولت پزشکیان دولت سوم اصلاحات باشد و از مردم خواست تا نقش تاریخی خود را در انتخاب رییس جمهور ایفا کنند .

مردم با وجود گرمای شدید سالن به سخنان ظریف گوش فرا دادند و عده قابل توجهی نیز به دلیل کمبود جا، بیرون از سالن شنونده سخنرانی‌ها شدند.

مجری برنامه در لابه لای صحبت‌هایش یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی را گرامی داشت .

«نازنین اسماعیلی پور» از ستاد بانوان پزشکیان به نمایندگی از بانوان طرفدار وی پای بلندگو رفت و با طرح مشکلات خواستار توجه به مطالبات زنان کشور شد. او اشتغال را جدی‌ترین دغدغه مردم عنوان کرد و گفت: فقر زنانه شده و تبعیض علیه زنان ما را خسته کرده است.

«هادی حق شناس» استاندار اسبق گلستان و نماینده چند دوره مردم بندرانزلی نیز در سخنانی، وجه مشترک ظریف با میرزا کوچک را دفاع از منافع ملی بیان کرد.

نظرات بسته شده است.