«توکا و هستی» ارقام جدید برنج گیلان معرفی شدند

توسط مؤسسه تحقیقات برنج کشور؛

48

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور از معرفی «توکا و هستی» به‌عنوان دو رقم جدید برنج در گیلان خبر داد و گفت: «رقم هستی» حاصل پژوهش مشترک با پژوهشکده انرژی هسته ای است.

 

مریم حسینی» با اشاره به اینکه این ارقام در سال زراعی جدید در شالیزارهای گیلان و مازندران کشت می‌شوند، گفت: این ارقام جدید برنج «توکا و هستی» نام‌گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه رقم توکا، با داشتن کیفیت پخت خوب، زودرس، پاکوتاه‌تر از ارقام محلی است، افزود: این محصول حاصل ترکیب ارقام محلی و باهدف جایگزینی با رقم برنج محلی فعلی برای استان‌های گیلان و مازندران توصیه شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور تصریح کرد: رقم هستی، هم حاصل پژوهش مشترک با پژوهشکده انرژی هسته‌ای است که این رقم باکیفیت بومی جز ارقام زودرس است و با هدف پایداری تولید در شرایط تغییرات اقلیمی به‌ویژه تنش خشکی معرفی شده است.

حسینی گفت: مهم‌ترین هدف از معرفی ارقام جدید، ایجاد تنوع در سبد ارقام برنج ایرانی است.

مریم حسینی افزود: هر چه ارقام جدید قابل‌دسترس کشاورزان متنوع‌تر باشد، امکان انتخاب رقم مناسب باسلیقه کشاورز و مصرف‌کننده بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه همه تلاش‌ها برای معرفی ارقام منجر به افزایش تولید پایدار برنج ایرانی است افزود: همه ارقام در مؤسسه تحقیقات برنج کشور تحت نظارت مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تولید و در اختیار تولیدکنندگان طبقات مادری و گواهی‌شده قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است: پیش از این توسط مووسه تحقیقات برنج کشور؛ ارقام طلوع و گیلار با هدف معرفی ارقام پرمحصول با کیفیت پخت مناسب و زودرس معرفی شده بودند.

در حال حاضر، ارقام محلی هاشمی، صدری، علی کاظمی، فجر و شیرودی از ارقام پرمحصول و کشت شده در استان هستند.

ارقام محلی با عملکرد حدود ۵.۵ تا ۶ تن در هکتار،تحمل کمتری در برابر ورس و خوابیدگی دارند.

نظرات بسته شده است.