تکذیب آبفا؛ آمار مسموم شدگان صعودی شد

مسمومیت 260 رضوانشهری در شب انتخابات؛

38

درحالیکه شب گذشته همه نگاه‌ها و توجهات به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور بود،۲۶۰ نفر از شهروندان رضوانشهری با علایم مسمومیت به مراکز درمانی این شهرستان منتقل شدند.

شامگاه روز هشتم تیر همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تعدادی بیمار با علایم مشابه تهوع و استفراغ به بیمارستان شهدای رضوانشهر مراجعه کردند. آنطور که در ابتدا دانشگاه علوم پزشکی گیلان اطلاع رسانی کرد: تعداد افراد مسموم شده ۹۶ نفر بود که تا ساعات تنظیم این خبر در عصر امروز، تعداد آنها به۲۶۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

در عین حال منابع محلی به نقل از مسئولان بهداشتی رضوانشهر اعلام کردند؛ منبع بیماری نیز هنوز مشخص نیست.

به گفته یک منبع خبری نیز؛ تعداد افراد مسموم شده بیش از آمار اولیه‌ای بود که از سوی علوم پزشکی گیلان اعلام شد. بطوریکه حدود ۱۰۰ نفر در بیمارستان شهدای رضوانشهر، ۷۵ نفر در مرکز درمانی شبانه روزی باب الحوایج و حدود ۶۰ نفر نیز در مرکز درمانی ازل به طور سرپایی و بستری خدمات درمانی دریافت کردند و این آمار در حال افزایش است.

عموم این شهروندان با بیان حالتهای تهوع، سرگیجه و اسهال و استفراغ و همچنین بدن درد، دلیل مسمومیت خود را مصرف آب شرب عنوان کردند.

اگرچه دانشگاه علوم پزشکی و شهروندان مصرف آب شرب را دلیل مسمومیتهای رخ داده دانستند؛ اما مدیرعامل شرکت آبفای گیلان هرگونه مسمومیت ناشی از آب شرب آلوده را رد کرد.

«علیرضا غیاثی» به فارس گفت: بلافاصله پس از نشر خبر در شامگاه دیروز، بازدید مشترکی بین همکاران واحد کنترل کیفیت و اداره بهره‌برداری آب امور آب و فاضلاب رضوانشهر با کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان رضوانشهر از وضعیت کیفیت آب شرب شبکه توزیع مناطق اعلام شده، انجام و با انجام آزمون‌های کلرسنجی، کدورت‌سنجی و سایر بررسی‌های میدانی خوشبختانه وضعیت کیفیت آب شرب رضوانشهر از نظر کلر باقیمانده، کدورت، رنگ و بو مطلوب گزارش شد.

 

مدیرعامل آبفای گیلان با اذعان به اینکه هیچ‌گونه ارتباطی بین وقوع حادثه و مصرف آب شرب شبکه توزیع وجود ندارد، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در سامانه ارتباطات مردمی ۱۲۲ و گزارشات بهره‌برداری هیچ حادثه کیفی در خصوص اختلال در روند گندزدایی و بروز شکستگی در شبکه توزیع طی روزهای اخیر نیز گزارش نشده است.

 

مسمومیت ۲۶۰ شهروند رضوانشهری در شب گذشته و ابهام در مورد علت این اتفاق، سوالات زیادی برای افکار عمومی به وجود آورده که تا این لحظه هیچ پاسخ روشنی به آن داده نشده و درگیر و دار اعلام نتایج انتخابات گم شد.

به طور مثال هنوز مشخص نیست این افراد کجا، چگونه و به چه علت دچار مسمومیت شدند و یا اینکه این بیماری و مسمومیت به علت مصرف چه نوع آبی ایجاد شده، آب شرب شهری یا روستایی؟ در حالیکه شرکت آبفا نیز هرگونه مسمومیت از طریق مصرف آب شرب را تکذیب کرد چرا دانشگاه علوم پزشکی گیلان بروی آب شرب آلوده تاکید دارد؟

خبرها حاکیست؛ دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عنوان نهاد متولی و پاسخگو، که صبح امروز و با تاخیر خبر گزش پشه آئدس در استان را تایید کرد، دستور داده شبکه بهداشت و درمان شهرستان رضوانشهر به فوریت نسبت به بررسی اپیدمیولوژیک و پیدا کردن علل احتمالی از طریق سنجش آب شرب شهرستان(آلودگی میکروبی و میزان کلر باقی مانده آب) اقدام کند. با این حال تاکنون هیچ توضیح و یا اطلاعات دقیقی در مورد ابهامات مذکور ارائه نداده و تنها به صورت کلی‌گویی به مردم توصیه کرده پیش از تهیه و صرف غذا حتماً دست‌ها را با آب صابون بشویند و در صورت مشاهده علایم گوارشی به نزدیکترین واحد سلامت محور مراجعه کنند.

 

نظرات بسته شده است.