در حاشیه علیه متن، لذتی در ورزش نیست

نگاهی اجمالی و قانونی به فوت تماشاگر دیدار سپاهان – ملوان

20

بی‌شک فوتبال ورزشی است که توپ در آن می‌چرخد تا لذتی از گل در آن به جان بیننده برسد. این ورزش که سرشار از شور و هیجان، اشک‌ها و لبخندها است، حتی خیلی قبل‌تر از مدارس انگلستان در چین، یونان و روم باستان هم خط و ربطی از آن پیدا می‌شود.

با تشکیل سازمان بین‌المللی فوتبال (فیفا) در سال ۱۹۰۴ این ورزش بسیار بسط و توسعه پیدا کرد به نحوی که بازی‌های این رویداد ورزشی را یکی از مهم‌ترین امور تاثیرگذار در کل جوامع بشری می‌توان نام برد.

با توجه به این قدمت که از تشکیل فیفا می‌گذرد و دپارتمان‌های قانون‌گذاری و توسعه این امور در کنفدراسیون‌ها و فدراسیون‌ها در قاره‌ها و کشورها، که در حدود ۱۲۰ سال در حال تدوین و توسعه قانون این ورزش است، فوتبال به تکامل نسبی قانونی رسیده و امکان ندارد جانی در خطر باشد و این ورزش و روح قانون آن دلالت بر بی تفاوتی نسبت به آن را داشته باشد.

در دنیا شرکت‌های بیمه‌گذار بزرگ‌ترین مشوق‌های مالی (اسپانسر) برای سازمان‌های ورزشی به جهت ترویج و توسعه هستند و با توجه به حساسیت بیمه بر روی جان افراد، بسیار قوانین سختی به جهت حفاظت از سلامت بازیکنان، کادر فنی و حتی تماشاگران به عنوان رکن اصلی این ورزش قائل هستند.

بی‌شک آنها علاقمند به خطرات جانی و به طبع هزینه‌های بسیار بالا برای افرادی که با این ورزش‌ها سر و کار دارند، نسیتند. در این حوزه آموزش رکن مهمی برای آنها به جهت پیشگیری بازی می‌کند. بماند که در تمام دنیا جان یک انسان مهم‌ترین چیز در تمام تصمیم‌گیری‌ها و اجرایات است.

از هفته چهارم سری مسابقات حرفه‌ای لیگ برتر فوتبال کشور دیداری به میزبانی سپاهان اصفهان و ملوان بندرانزلی در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار می‌شود که در حین بازی متاسفانه جان یک تماشاگر طی هیجانات بازی به خطر افتاده و متأسفانه منجر به فوت یک عاشق فوتبال می‌شود.

بنده وی را عاشق می‌دانم، چون تعریفی غیر از عشق نمی‌تواند فردی را از انزلی تا اصفهان بیاورد و به دیدار این ورزش مهیج و بازی تیم مورد علاقه‌اش بکشاند.

دو فاکتوری که مهم‌ترین نقش در برگزاری یک مسابقه را دارد به ترتیب، اول قانون فوتبال و سپس مقررات برگزاری مسابقات (آیین‌نامه) است که به ترتیب قانون توسط فیفا طی فرآیند پیچیده و مقررات برگزاری مسابقات امری محلی به جهت برگزاری همان مسابقات با تبعیت از قانون فوتبال نگارش شده و به جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

برای مثال مقررات برگزاری مسابقات می‌تواند خواه برای جام جهانی باشد و یا لیگ کشورها که توسط نهادهای غیردولتی فوتبال در همان محدوده توسط کارشناسان امور، طی فرایندی نگارش شده و به تایید فیفا می‌رسد.

با توجه به همین توضیحات به وضوح مشخص است که نماینده فدراسیون با کمک عوامل برگزاری مسابقه اعم از نیروی انتظامی و امدادی و … مسئولیت فراهم‌سازی شرایط عادی برگزاری یک مسابقه را دارد و در صورت عدم وجود شرایط برگزاری بازی را می‌تواند تعلیق و یا تعطیل کند.

همچنین در متن قانون فوتبال به عنوان بالاترین مرجع اجرایی ورزش فوتبال به صراحت در وظایف و اختیارات داور ذکر شده است “داور می‌تواند به دلیل هر نوع اشکال رخ داده در خارج زمین، بازی را متوقف، تعلیق و یا تعطیل کند”.

حال باید پرسید “آیا مرگ و یا حتی احتمال مرگ یک انسان اشکال رخ داده در خارج زمین نیست؟!”، “آیا با قوانین فوق آشنایی نداریم؟!”، “آیا آموزش لازم توسط مراجع ذی‌صلاح ورزشی از جمله فدراسیون فوتبال انجام می‌شود؟!” “آیا شرایط برگزاری برای نمایندگان و داوران در زمین مسابقه فراهم است؟!” و هزاران سوالی که باید قبل از برگزاری هر مسابقه پرسمان کرد.

لازم به توضیح است مسئولین برگزاری این بازی اعم از نماینده فدراسیون، داوران و … با توجه به عدم بازی استقلال و پرسپولیس در هفته فوتبالی بدلیل مسابقات آسیایی، از بهترین و نخبه‌ترین کار خود در کشور هستند.

برای مثال رفعتی نماینده فدراسیون کمک داور بازنشسته بین‌المللی است که سابقه طولانی در قضاوت و برگزاری مسابقات در سطح آسیا و جهان را دارد و همچنین موعود بنیادی‌فر که نفر اول ایران در لیست داوران بین‌المللی فوتبال است و سابقه مسابقات بین‌المللی را در کارنامه خود دارد.

بی‌شک این حد تجربه برای برگزاری بازی در این سطح کفایت می‌کند. اما کجای کار مشکل دارد که با توجه به تصاویر موجود استادیوم و حتی بازیکنان داخل زمین و کادر فنی متاثر از مرگ یک تماشاگر شده‌اند، ولی توسط نخبگان این امر نه قانونی اجرا می‌شود و نه همدلی  (empathy)* با این افراد می‌شود؟!

ای کاش می‌شد از چرخش توپ فقط لذت برد. کلمه‌ای که فرنگی‌ها آن را (Enjoy)* می‌گویند. البته که در فوتبال ما انقدر حاشیه بر متن غلبه دارد که وقتی برای لذت از ورزش نیست. باشد که دیگر غم عزیزی در ورزش رخ ندهد.

 

* Empathy

معنی همدلی و در کلاسهای فیفا در چنین مسایلی مطرح می شود

*Enjoy

به معنای لذت بوده که یکی از اهداف ورزش در دنیا برای مردم می باشد

نظرات بسته شده است.