خاطره سازی با بناهای ِوانهاده به ویرانی

رویداد عاج فیل در ساغری‌سازان رشت اجرا شد؛

22

«ساغری‌سازان» این محله‌ی قدیمی واقع در قلب رشت، بعد از ظهر پاییزی چهارمین روز آبان با برنامه‌ریزی مهندس روناک روشن تسهیل‌گر بافت قدیمی شاهد اجرای حرکات نمایشی زیبا و تحیر برانگیزی از «گروه بسکتبال نمایشی عاج فیل» با موسیقی بیت باکس عدنان برای کمک به حال خوش شهر و شهروندان بود.

 

ورزشکاران گروه «عاج فیل» با نمایش‌های شگفت‌انگیز، تماشایی و خلاقانه‌شان به احترام رشت و بچه‌های محله‌های محروم آن، به خاطر بناهای تاریخی خاطره‌سازِ وانهاده به ویرانی، برای درختان سبز و دیرپای آفت به جان افتاده، به خاطر نجات زرجوب به پساب آلوده به پای ایستادند.

 

رویدادی مردمی، با عنوان «حرکت به سوی ریشه» که با ایده‌پردازی مهندس روناک روشن معمار و تسهیل‌‌گر و همکاری گروه «عاج فیل» با هدف توجه دادن به میراث تاریخی، فرهنگی رشت و لزوم نگاه‌بانی و باز زنده‌سازی هویت شهر از طریق هم‌زیستی ورزش در فضاهای خاکستری شکل گرفت.

این گروه خلاق جوان به مدت سه ساعت در مقابل بوستان نشاط در رودبارتان به اجرای حرکات آکروباتیک بسکتبال با همراهی موسیقی جذاب «بیت‌باکس» یا ضرب دهانی عدنان آتش‌تر تماشاگران را به وجد آوردند و پیام آور روشنایی و نشاط و سازندگی شدند.

سپس گروه به سوی ساغری‌سازان به راه افتاد و یکی از بازیکنان در مقابل عمارت‌های تاریخی حمام حاجی، مسجد بزرگ گل دسته و خانه فرهنگ گیلان به اجرای حرکات نمایشی با توپ پرداخت.

ورزشکاران گروه «عاج فیل» به خاطر بناهای تاریخی خاطره‌سازِ وانهاده به ویرانی، برای درختان سبز و دیرپای آفت به جان افتاده، به خاطر نجات زرجوب به پساب آلوده به پای ایستادند

همزاد پنداری جوانان با بناهای از یاد رفته

«پدارم عاشوری» سرپرست گروه «بسکتبال آکروباتیک عاج فیل» مجری این برنامه در ساغری‌سازان رشت در گفت و گو با مرور اظهار داشت: “ما با آن که جوان هستیم اما با این بناهای تاریخی فراموش شده و مورد بی‌مهری یک تشابه مهم داریم و آن بی‌توجهی مسئولان و متولیان نسبت به ما است.

بناهای تاریخی همچون حمام حاجی اگر در شهرهای دیگر بود مرمت می‌شد و با درآمد حاصل از دیدار گردشگران مورد حفاظت قرار می‌گرفت، اما در رشت به دست غارتگر زمانه سپرده شده و هیچ اقدامی برای نگهداری از آن صورت نمی‌‌گیرد.

وی اضافه کرد: خانم مهندس روشن این ایده را مطرح کردند که با همراهی و همکاری بتوانیم توجه مردم و مسئولان را به لزوم حفظ این بناها جلب کنیم و ما هم این کار را مهم و ارزشمند دانستیم .

عاشوری با اشاره به اینکه آماده سازی و پاکسازی زمین که پر از نخاله‌های ساختمانی و زباله بود برای اجرای برنامه و حضور مردم چندین ساعت زمان برد تصریح کرد: ما این کار را نه تنها برای حفظ میراث بلکه برای توسعه ورزش جوانان و به ویژه بسکتبال خیابانی یا همگانی به منظور بهبود سلامت جامعه انجام دادیم و از آنجایی که در اینستاگرام ۱۱ هزار دنبال کننده داریم کار را شروع کردیم و خوشبختانه فیلمی که برای معرفی و تبلیغ رویداد ساختیم چندین هزار بار دیده شد که امیدواریم مجموع بازتاب این رویداد در رسانه ها اعم از رسمی و فضای مجازی موجب اتفاقات خوبی برای رشت شود.

همچنین امیدواریم؛ علاوه بر جلب توجه مقامات بلندپایه استان به بهسازی رشت و حفظ میراث تاریخی منجر به جلب توجه وزیر ورزش و جوانان و مدیرکل ورزش گیلان به سرانه ورزش رشت و همچنین تلاشهای گروه عاج فیل شود.

متاسفانه در کل بافت این محله فضای ورزشی وجود ندارد و امیدواریم این رویداد علاوه بر ایجاد شور و نشاط در جوانان منطقه به ایجاد فضاهای ورزشی در آن نیز منجر شود”.

ما با آن که جوان هستیم اما با این بناهای تاریخی فراموش شده و مورد بی‌مهری یک تشابه مهم داریم و آن بی‌توجهی مسئولان و متولیان نسبت به ما است.

ساغری‌سازان زنده است

«روناک روشن» معمار و تسهیلگر بافت با اشاره به  اجرای این رویداد در ادامه پروژه احیای بافت قدیمی ساغری‌سازان رشت یادآور شد:” برخلاف این تصور که تنها نسل سالخورده و قدیمی در این بافت ساکن هستند حضور جوانان به شدت در ساغری‌سازان مشهود است.

به دنبال مطالعات اساسی سال‌های اخیر در مورد احیای بافت قدیمی ساغری‌سازان متوجه تحولاتی در زندگی روزمره مردم این محله شدیم که با طرح‌های بالادستی و تصمیمات اتخاذ شده توسط سایر ارگانها برای احیای این بافت مغایرت دارد.

 

متوجه شدیم نوع زندگی مردم در این محله در مسیرهای دیگری در جریان است که تغییرات آن بر اساس نوع زندگی و کسب و کار این تحول رخ داده و همچنین نمود آن در تخریب و نوسازی در این بافت که الزامات تحول و تجددخواهی بود هرگز نتوانست با طرح‌های تفضیلی و طرح ملی بازآفرینی منطبق شود.

از اینرو به عنوان تسهیل‌گر بافت کوشیدیم با برگزاری این رویداد ورزشی و نمایشی در یک سری از فضاهای خاکستری این محله، نگاه به زندگی در بافت فرسوده را تغییر دهیم و بتوانیم فضایی پر شور و نشاط را برای جوانان در راستای احیای بافت سنتی و قدیمی ساغریسازان فراهم کنیم”.

در کل بافت محله ساغریسازان فضای ورزشی وجود ندارد و امیدواریم این رویداد علاوه بر ایجاد شور و نشاط درجوانان منطقه به ایجاد فضاهای ورزشی در آن نیز منجر شود”.

نگاهی به قدمت ساغری سازان

ساغری‌سازان قدیمی‌ترین و اولین محله شهر رشت است. این محله از گذر بادی‌الله در خیابان مطهری آغاز و به میدان پل عراق ختم می‌شود. در مورد وجه تسمیه این محله نوشته‌اند که ساغری در لغت به معنای نوعی چرم دباغی شده ‌است و چون این محله در دورانی راسته کفاشان بوده چنین نامگذاری شده.

 

افراد سرشناس و بانفوذ زیادی در این محل زندگی می‌کردند و دارای حمام‌های بسیار و بازار بوده ‌است.چندین گذر معروف در این محله قرار دارد که از آن جمله می‌توان سنگ پل و دانشسرا را نام برد.

ساغریسازان زادگاه بزرگانی چون «آذر اندامی»  پزشک و باکتری‌شناس برجسته و کاشف واکسن «وبای التور» است که نامش بر ستارگان جاودانه شده گرچه در دیار خود غریب و ناشناس است.

امید که چنین رویدادهایی سرآغازی برای بهسازی رشت و  فراتر از آن استان گیلان و زیستی بهتر برای مردمان شود.

گزارش تصویری: نگین عیناوی پور

 

 

 

نظرات بسته شده است.