خفگی و قطع اکسیژن منشا اصلی فوتی ها بود

اظهارات رییس کل دادگستری گیلان در خصوص بیمارستان قائم؛

161

رییس کل دادگستری گیلان در نشست خبری با رسانه‌ها تأکیدکرد: ۸ بیمار فوتی حادثه آتش سوزی بیمارستان قائم بر اثر قطع اکسیژن و خفگی جان خود را از دست دادند و هیچ کدام از این افراد دچار سوختگی نشدند.

حجت الاسلام و المسلمین« اسماعیل صادقی نیارکی» با اشاره به حادثه آتش سوزی بیمارستان قائم رشت به حساسیت دستگاه قضا در این خصوص اشاره کرد و افزود: وقوع این حادثه ناشی از بی احتیاطی و کوتاهی مسؤولان این بیمارستان بوده. با این حال با انتخاب یک بازپرس باسابقه از قضات استان در حال بررسی دقیق موضوع هستیم و همزمان باید در انتظار نتایج دقیق و تفسیر کارشناسان و گزارش پزشکی قانونی باشیم تا مشخص شود میزان کوتاهی مسؤولان مربوطه با توجه به اخطارهای داده شده تا چه‌اندازه بوده.

وی تصریح کرد: با این وجود در روز اول حادثه و قبل از صبح ۳ نفر و در حال حاضر ۵ نفر در خصوص این پرونده در بازداشت به سر می‌برند. از جمله صاحب بیشترین سهامدار بیمارستان، مدیرعامل و رییس بیمارستان که در بازداشت هستند و رسیدگی به این حادثه با قوت، فوریت و دقت پیش می‌رود.

وی همچنیین در پاسخ به تعداد دقیق آمار کشته شدگان تأکیدکرد: در این حادثه ۸ نفر بیمار بستری آی سی یو که در سالنی در انتهای طبقه منفی زیر زمین و نزدیک به محل آتش سوزی بستری بودند به دلیل قطع اکسیژن دستگاه‌ها و خفگی جان خود را از دست دادند و به هیچ وجه فوتی‌های این حادثه دچار سوختگی نشد. علت فوت یک نفر نیز هنوز از سوی پزشکی قانونی اعلام نشده است.

نیارکی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مرور مبنی بر تعداد نوزادان فوتی در بخش کودکان نیز تصریح کرد: فقط ۵ نوزاد در این مرکز بستری بودند که بلافاصله به همراه ۱۲۰ تن از بیماران دیگر بخش‌ها به سایر مراکز درمانی دیگر رشت منتقل شدند و حال عمومی خوبی دارند.

رییس کل دادگستری گیلان در ادامه این نشست خبری به تشکیل صدها پرونده‌ قضایی مربوط به تخلفات اداری استان، ترک فعل مدیران اجرایی و حکم انفصال از خدمت در گیلان اشاره کرد و با اشاره به برگزاری نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال افزود: کوتاهی‌های مسؤولان که منجر به خسارت به بیت‌المال می‌شود بررسی شده و برای برخی مدیران، پرونده قضایی تشکیل می‌شود.

این مقام ارشد قضایی خاطرنشان کرد: تاکنون صدها پرونده‌ قضایی مربوط به ادارات استان و ترک فعل مدیران اجرایی، تشکیل و برای برخی از آنان حکم انفصال از خدمت صادر شده است.

رییس شورای قضایی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود برخی از خلاءهای قانونی را از عوامل تاخیر در پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی استان دانست و گفت: تاخیر در افتتاح و تکمیل طرح‌ها، هزینه زیادی بر دولت تحمیل کرده و نارضایتی مردم را نیز به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه مدیران استان باید احساس مسؤولیت کرده و نسبت به ماموریتی که به آنان سپرده می‌شود ایفای وظیفه کنند گفت: تمام مسؤولان باید مدبرانه و مطابق مقررات قانونی عمل کرده و در صورت ترک فعل، پاسخگو باشند.

 

لازم به ذکر است: امروز محمد تقی آشوبی رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز به آمار بستری ۱۲۷ مصدوم حادثه آتش سوزی بیمارستان قائم رشت شامل بیماران و چند نفر از کارکنان بیمارستان قائم در بیمارستان‌های دیگر استان اشاره کرد و افزود:تا کنون ۷۴ مصدوم این حادثه بهبود یافته و ترخیص شده اند و ۵۳ بیمار هنوز بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۱۲ بیمار بزرگسال اکنون در بخش ICU بستری اند که ۳ نفر آن‌ها بدحالند، گفت:از ۵ نوزادی که بر اثر استنشاق دود هنگام آتش سوزی بستری شدند، ۲ نوزاد در بخش آی سی یو تحت درمان قرار دارند.

نظرات بسته شده است.