درختان ایستاده می‌میرند

0 159

در هیاهوی رخداد آتش‌سوزی منطقه توریسی امامز‌اده ابراهیم شفت که برای همه ما گیلانی‌ها و حتی بسیار از هموطنان بسیار خاطره‌انگیز و ماندگار است، در کنار اتفاقات تلخی چون سوختن خانه‌های چوبی و رنگارنگ روستا که خیلی‌ها چه شب‌ها را در آنجا به صبح رساندند و لحظه‌های لذت‌بخشی را گذراندند، مهم‌تر از همه مردمی که معیشت، عشق، امیدشان آنجا بود و همه یک شبه در آتش سوخت، در کنار همه این هیاهوها و اشک‌ها و غصه‌ها، کسانی بودند که ایستاده سوختند اما کلامی بر زبان نیاوردند.

 کسانی که سال‌ها خودشان، پدرانشان و فرزندانشان ریشه در هویت و خاستگاه این امامزاده و مردمانش داشتند و لحظات فرح بخشی را در خنکی بهار و گرمای تابستان برای مسافران فراهم آورده و در خشم زمستان همچون ستونی استوار بودند. شبی که آتش بر جان خانه‌های اهالی افتاد. جان این راست قامتان نیز زنده زنده سوخت.

در همه گزارش‌های خبری که خواندم نوشته بود؛ خوشبختانه هیچ فردی آسیب ندید. اما خبرها اشتباه بود بیش از ۲۰۰ نفر در این آتش‌سوزی جان باختند. ۲۰۰ درخت ۳۰ تا ۴۰ ساله در آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم.

طبق بررسی اداره منابع طبیعی شفت حدود ۲۰۰ اصله درخت ۳۰ تا ۴۰ ساله توسکا، خرمندی، افرا و گردو که در  روستا و در کنار خانه‌ها بودند سوختند. جدا از ارزش اقتصادی چوب این درختان که هنوز اعلام نشده، این درختان که نسلی از درختان کهن هیرکانی هستند بی شک خدمات زیادی انجام داده‌اند که شاید هیچوقت دیده یا محاسبه نشود.

 ارزش تولید اکسیژن یک درخت ۳۰ ساله در حدود ۱۸۰۰۰۰ دلار است و ارزش تولید اکسیژن ۲۰۰ درخت چیزی حدود ۳۶۰۰۰۰۰۰ دلار برآورد می‌شود. اگر سن همه درختان سوخته را حدود ۳۰ سال در نظر بگیریم ۳۶۰۰۰۰۰۰ میلیون دلار مبلغ بسیار زیادی است. یک درخت بالغ قادر به جذب حدود ۲۳ کیلوگرم دی اکسید کربن در یک سال است.

 این درختان جان باخته قادر به جذب ۴۶۰۰ کیلوگرم دی اکسید کربن هوا در سال بودند معادل جذب انتشار این گاز توسط ۹۰۰ خودرو در سال که با دستگاه اورکا بزرگترین دستگاه جذب دی اکسید کربن جهان که در ایسلند راه‌اندازی شده برابری می‌کند.

 این درختان به طور متوسط ۳۲۴۰۰۰۰۰ لیتر آب را در طول یک سال جذب می‌کردند و در طول سن ۳۰ تا ۴۰ ساله خود نقش مهمی در تامین آب زیرزمینی و چشمه‌ها داشتند. شاید در نهایت فقط قیمت روز چوب این درختان محاسبه شود اما نباید خدمات گسترده این درختان جدای از ارزش سایه‌اندازی و زیبایی بصری و کمک در حفظ تنوع زیستی منطقه و نیز نماد حضور و وجود جنگل‌های هیرکانی در این منطقه بود را نادیده گرفت.

جنگل‌های بالادست در شفت و منطقه امام‌زاده ابراهیم نیز مانند دیگر جنگل‌های منطقه هیرکانی از قدمت چندین میلیون ساله و ارزش اکوسیستمی بالا برخوردار هستند. درختان تنومند جامعه راش و ممرز و بلوط، انجیلی، افرا و دیگر درختان منطقه هیرکانی که اگر از بین بروند شاید دیگر جایگزینی نداشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.