دست خالی روستائیان از اراضی اجدادی

انتظار طولانی برای بازنگری طرح‌های هادی در گیلان؛

45

بازنگری طرح‌های هادی از خواسته‌های مهم روستائیان گیلانی‌ست که سال‌ها زیر بار اجرای نادرست این طرح و عدم بازنگری آن در موعد مقرر ۱۰ ساله خسارات زیادی را متحمل شده‌اند. شعارها و وعده‌های زیادی در این مورد داده شده از وعده‌های بی شمار نمایندگان منتخب در مجلس تا شعارهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری. اما مردم از این وضعیت خسته شده‌اند و شعار دوای درد آنان نیست.

کریم معصومی، نماینده شهرستان‌های فومن و شفت در مجلس اخیرا در واکنش به مشکلات متعددی که اجرای طرح‌های هادی در روستاها پدید آورده عنوان کرد: اجرای این طرح آفتی برای روستانشینان شده است. وی طرح هادی در قالب سند توسعه عمران روستایی را طرحی دست و پا گیر دانست.

معصومی قطع شدن دست روستائیان از بهره‌برداری اراضی اجدادی‌شان را یکی از بزرگ‌ترین خساراتی ذکر کرد که به سبب اجرای ناصحیح طرح هادی و عدم بازنگری آن در موعد مقرر حادث شده است.

به گفته وی دلیل اصلی چالش‌هایی نظیر خالی‌شدن روستاها از جمعیت، افزایش مهاجرت، حاشیه‌نشینی، تعطیلی مدارس و شبکه‌های بهداشت و درمان و سایر امکانات رفاهی را باید در اجرای ناقص طرح‌های هادی روستایی جست‌وجو کرد.

 

نماینده فومن و شفت در مجلس ضمن گلایه از مقررات حاکم بر منابع طبیعی و محیط‌زیست افزود: مقررات این دستگاه‌ها دست و پا گیر بوده و اقتصاد جوامع محلی را به چالش کشیده است. برخوردهای سلیقه‌ای آن‌ها به بهانه حفظ منابع ملی و محیط‌زیست، اسباب تاخت‌وتازشان را فراهم کرده تا جایی که به سبب این عذر غیرموجه، منازل مسکونی برخی از روستانشینان تخریب شده است.

 

آیت‌الله رسول فلاحتی امام جمعه رشت نیز از جمله چهره‌هایی است که از شیوه اجرای طرح‌های هادی گله کرده است. وی در این باره گفته: در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای پیش رفته که روستاییان بر روی زمین اجدادی خودشان هم نمی‌توانند خانه‌ای برای خود یا فرزندانشان بسازند. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که غیربومی‌ها در گیلان برای ویلاسازهای و ساخت و ساز آزادند.

 

طرح‌های هادی روستایی در گیلان که روزی قرار بود آبادانی را برای استان به ارمغان بیاورد نقاط کور بسیار زیادی دارند و باعث شده‌اند مردم از زندگی در روستا ناامید شوند. طرح‌های هادی باید هر ۱۰ سال یکبار بازنگری شوند. با این وجود بسیاری از روستاها در گیلان هستند که چندین سال از زمان ده ساله‌شان گذشته و طرح هادی آن‌ها بازنگری نشده است.

 

هر چند که حامد دایمی مدیرکل بنیاد مسکن گیلان معتقد است: طرح‌های هادی پس از ۱۰ سال باید بازبینی شوند اما این امر به این معنا نیست که بعد از ۱۰ سال طرح هادی از انتفاع خارج شود. تهیه طرح هادی برای روستاها از وظایف اصلی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. آنگونه که مدیرکل بنیاد مسکن گیلان دو روز قبل آمار داده در مدت سه سال دولت سیزدهم، تهیه و بازنگری طرح هادی ۴۵۸ روستا با اعتبار ۶۶.۵ میلیارد تومان اجرایی شده است.

 

با وجود اعداد و ارقامی که اعلام می‌شود ظاهرا یکی از مهم‌ترین دلایل بنیاد مسکن برای تاخیر در روند بازنگری طرح‌های هادی که به شدت مورد مطالبه مردم گیلان به خصوص جامعه روستائیان قرار دارد، نبود اعتبارات است. در جریان تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری نیز شعارها و وعده‌های بسیار زیادی در مورد بازنگری طرح‌های روستایی و گشایش در روستاهای گیلان داده شد و مشخص نیست با روی کار آمدن دولت جدید چه کار خاصی در این مورد انجام خواهد شد.

نظرات بسته شده است.