دوازدهمین مدیر، سخنی با شما دارم

به بهانه انتخاب رییس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست؛

38

موضوع محیط‌زیست در ایران فراتر از یک بحران به حساب می‌آید و اکنون مانند یک سرطان متاستاز شده است. با این تفاوت که اگر از همین لحظه به آن کمک شود، می‌تواند خودش را طی ۳۰ سال آینده تا حدود زیادی پالایش کند، درصد باقیمانده شاید تا صدها سال قابل ترمیم نباشد، مانند گونه‌های منقرض شده.

اگر توسعه با نگاه پایداری پیش رود کمترین آسیب را به محیط‌زیست و فرهنگ وارد می‌کند؛ آنچه در روند توسعه و پایداری آن نقش مهمی دارد قانونگذاران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان هستند که باید بدانند و بخواهند و بدانند که می‌توانند.

پس از اعلام کابینه دکتر پزشکیان و تایید آن، رییس سازمان محیط‌زیست کشور که یکی از معاونان ریاست‌جمهوری نیز به شمار می‌آید، معرفی شد. این موضوع حاشیه‌های زیادی داشت از جمله اینکه شینا انصاری در ابتدا رییس کمیته انتخاب ریاست سازمان بود و بسیاری انتظار نداشتن شخصی که مسئولیت محیط‌زیست ستاد آقای پزشکیان را بر عهده داشته است و در کمیته سمت گرفت از سمت خود انصراف داده و برای این مسئولیت انتخاب شود.

اما موافقان انتصاب انصاری بسیار بیشتر از مخالفان او بودند و با توجه به سوابق تحصیلی، مطالعاتی و کاری او می‌توان امیدوار بود که شاید راه‌های حفاظت از محیط‌زیست و توسعه ایران هموارتر شود.

شاید اینبار معاون رییس‌جمهور، توان بیشتری برای رویارویی با تمامی چالش‌های حفظ محیط‌زیست داشته باشد. در این راستا به عنوان فعال محیطزیست از گیلان به ظاهر سرسبز، صحبتی با خانم انصاری به عنوان یکی از سه زن کابینه دولت چهاردهم دارم.

خانم شینا انصاری ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست ایران
با سلام و درود بسیار

من به عنوان یک فعال محیطزیست از انتخاب شما با سوابق درخشانتان بسیار خرسندم با اینکه خوشحالی‌ها در حوزه محیط‌زیست، خزان زودهنگام دارند امیدوارم که در مورد انتخاب شما اینگونه نباشد.

امیدوارم که سازمان‌های مردم‌نهاد بخصوص در نقش مشاور در کنار شما جایگاه بهتری داشته باشند چرا که با بطن جامعه آمیخته‌اند و بسیاری از نگاه‌های مردمی نسبت به چالش‌های محیط‌زیست را بهتر درک می‌کنند.

تجربه زیست سازمان‌های مردم‌نهاد می‌تواند با دانش بومی آمیخته شود و راهکارهای مناسبی برای حل مسائل محیط‌زیست پیش روی دولت چهاردهم بگذارد.

ما فعالان محیط‌زیست که روزها، ساعت‌ها و ثانیه‌های عمرمان را برای کمک به بهبود وضعیت کشورمان خرج کردیم و در بسیاری از موارد از خوشی‌ها و برنامه‌های شخصی صرف نظر کرده تا دانش و تجربه خود را افزایش دهیم تا بتوانیم راهکارهای مناسبی برای حل معضلات محیط‌زیست پیدا کرده و بصورت پایدار اجرا کنیم، شایسته این هستیم که نقش بیشتری در تصمیم‌سازی‌ها داشته باشیم.

ما دوستانی هستیم به اندازه ریشه‌های درختان یک جنگل که برای پایداری توسعه در ایرانمان گام برمی‌داریم. افزون بر نقش تجربه زیست سازمان‌های مردم نهاد یکی دیگر از مواردی که پیشنهاد می‌کنم به آن توجه بیشتری شود، آَشتی و صلح بین دانشگاه و صنعت بوده و بنظرم سازمان محیطزیست می‌تواند تسهیلگر این امر باشد.

با توجه به رشته تحصیلی شما در حوزه مدیریت محیط‌زیستی و سابقه کاری در شهرداری تهران، بنظر می‌توانید بستر مناسب برای تسهیل‌گری ارتباط بین دانشگاه و صنعت را فراهم کنید، حداقل ما در گیلان می‌دانیم که این حلقه مفقود شده است.

با توجه به اینکه ۵۶ هزار پایان‌نامه در حوزه محیط‌زیست در سایت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ثبت شده است که فقط ۶ هزار مورد آن پایان‌نامه دکترا است آیا نمی‌توان حداقل ۱۰۰ پایان‌نامه را به عنوان راهکارهای موثر در حفاظت و حمایت از محیط‌زیست پیدا کرد که قابلیت اجرا در صنعت و اقتصاد داشته باشند؟

پس از پیروزی انقلاب تاکنون ۱۱ ریاست سازمان را به خود دیده‌ایم و در بین آن‌ها افرادی با رزومه و سابقه درخشان بسیار بوده‌اند. اما متاسفانه به دلایل مختلف نتوانستند آنگونه که باید خروجی و دستاوردهای درخشانی برای حل مشکلات و مسایل محیطزیست داشته باشند.

شاید جدایی صنعت از دانشگاه و یا عدم هماهنگی سایر سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها مانند وزارت نیرو با پایداری توسعه از دلایل مهم این امر باشد. ما می‌دانیم شاید شما نتوانید در برابر دست‌های مخرب پشت پرده آتش جنگل، سد و پلاستیک و پسماند بایستید اما امیدواریم که بیشترین تلاش را برای کاهش خسارت‌های ناشی از توسعه ناپایدار داشته باشید.

در واقع ما امیدواریم دولت چهاردهم توسعه را در ایران به سمت پایداری پیش ببرد. تا در یک زنجیره به هم پیوسته اقتصاد، محیط‌زیست و جامعه در یک توازن منطقی و با همدیگر رشد کنند.

نظرات بسته شده است.