راه‌آهن رشت-آستارا در کریدور شمال به جنوب اهمیت دارد

وزیر حمل و نقل روسیه با اشاره به توافق مسکو – تهران گفت:

19

وزیر حمل و نقل روسیه با تأکید بر اهمیت ساخت راه‌آهن رشت – آستارا به عنوان حلقه مفقوده ریلی بخش غربی کریدور شمال – جنوب تاکید کرد.

«رامان ولادیمیروویچ» گفت:کار با ایران در مورد اجرای توافق مسکو – تهران در این زمینه ادامه دارد و بر این باور هستیم که اجرای این طرح باعث افزایش ترافیک حمل‌ونقل ریلی می‌شود.

به گزارش رسانه‌های روسیه، رامان ولادیمیروویچ استاروویت در میزگردی با عنوان توسعه کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب در بیست ‌و هفتمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ افزود: روسیه پیش از این تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه حمل و نقل و ترانزیت در چارچوب این کریدور در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ با ایران،‌ ترکمنستان و بحرین امضا کرده و به دنبال دستیابی به توافق با دیگر کشورها است.

استاروویت تأکید کرد:‌ روسیه به طور سیستماتیک به کار خود برای بهبود کارایی مسیرهای ترانزیتی به آسیا و خاورمیانه ادامه می‌دهد.

وی گفت: ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور فدراسیون روسیه افزایش حجم ترافیک در کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی را به عنوان اهداف توسعه اولویت‌دار این کشور تا سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۳۶ میلادی تعیین کرده است.

افزایش ۵۵ درصدی حمل بار در کریدور شمال جنوب

وزیر حمل و نقل روسیه در ادامه گفت:‌ حمل و نقل بار در امتداد کریدور شمال – جنوب در سال ۲۰۲۳ میلادی افزایش قابل توجهی داشت به گونه‌ای که در بخش دریایی ۵۵ درصد، در بخش ریلی بیش از ۱۳ درصد و تردد کالا در مرزهای زمینی با جمهوری آذربایجان ۲۵ درصد افزایش یافت.

بنا بر این گزارش،‌ این میزگرد به عنوان بخشی از برنامه‌های نشست وزیران حمل و نقل گروه بریکس در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ برگزار شد.

در این میزگرد که با حضور نمایندگانی از بخش‌های دولتی و خصوصی کشورهای عضو بریکس برگزار شد، درباره نقش کریدورهای حمل و نقل و لجستیک بین منطقه‌ای و جهانی در توسعه کشورهای عضو این گروه تبادل نظر شد.

ایگور لویتین، مشاور و نماینده ویژه رییس جمهور فدراسیون روسیه برای همکاری‌های بین المللی در زمینه حمل و نقل، کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو ، غدیر غیافه نائب رییس کنفدراسیون صادرات ایران ، هوشیاری رییس هیأت مدیره شرکت لجستیک آبادان به عنوان نمایندگان بخش خصوصی و برخی دیگر از مقامات حوزه حمل و نقل کشورهای عضو بریکس در این میزگرد حضور داشتند.

کریدور شمال – جنوب، هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد.

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است. ایران و روسیه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برای ساخت این خط ریلی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

 

نظرات بسته شده است.