زمین احداث مسکن محرومان گیلان تامین شد

کمبود زمین برای پروژه های نهضت ملی مسکن در استان ادامه دارد؛

35

گیلان برای توسعه پروژه‌های زیربنایی کمبود زمین دارد. بطوریکه این استان هنوز هم نتوانسته زمین کافی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن تامین کند و همین موضوع، ساخت و ساز را با تاخیر همراه کرده است.

در حال حاضر پروژه های مسکن ساز دولتی مختلفی در کشور اجرا می‌شود که پروژه های طرح ملی نهضت مسکن و مسکن محرومان از جمله طرحهای در درست ساخت است که با کمبود زمین مواجه هستند.

تاکنون روش های مختلفی برای تامین اراضی مورد نیاز وزارت راه و شهرسازی پیش بینی شده اما به نظر می‌رسد که هیچکدام از این راهکارها تا به امروز نتوانسته اند به طور کامل اثرگذار باشند.

پیش از این بر اساس قانون مقرر شده بود، تمام دستگاه های دولتی باید اراضی مازاد خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بدهند تا از آن ها در ساخت مسکن استفاده شود.

در گیلان نیز طرح ملی نهضت مسکن با کمبود ۱۳۰ هکتاری زمین مواجه است که این عامل موجب کندی اجرای این طرح به رغم وجود ۱۱۶ هزار و ۹۹۸ نفر متقاضی موثر با آوررده مالی شده است.

در عین حال امروز مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تامین زمین برای اجرای طرح مسکن محرومان در شهرهای گیلان خبر داد.

«حامد دائمی» مدیرکل بنیاد مسکن گیلان اظهار کرد: بیش از ۲۷ هزار مترمربع زمین برای احداث مسکن محرومین شهری گیلان تامین شده است.

وی اظهار کرد: در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های ابلاغی دولت به منظور تأمین مسکن اقشار کم درآمد و محرومین جامعه ۲۷۱۵۲ متر مربع زمین از طریق راه و شهرسازی گیلان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تحویل داده شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان افزود: به استناد این تفاهم نامه از سوی سازمان ملی زمین و مسکن با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مناطق شهری گیلان به تعداد ۵۲۳ واحد در ۷ شهر ساخته می‌شود. این واحدها در شهرهای رشت ۳۲ واحد، شفت ۱۸ واحد، فومن ۹ واحد، انزلی ۹۶ واحد، آستارا ۲۴۰ واحد، صومعه سرا ۸۰ واحد، کیاشهر ۵۰ واحد در دستور کار قرار گرفته است.

 

دائمی همچنین در پاسخ به سوال مرور در خصوص تامین زمین واحدهای نهضت ملی مسکن تصریح کرد: تامین زمین در طرح مسکن محرومان ارتباطی به پروژه نهضت ملی مسکن ندارد .

پیش از این مسکن محرومان با همکاری دستگاههای حمایتی استان، فقط در سطح روستاهای اجرا و ساخته می‌شد که در حال حاضر مقرر شده این طرح برای اقشار محروم و کم درآمد شهرهای استان نیز اجرایی شود که در آینده ساز و کار شناسایی متقاضیان واجد شرایط این طرح از طریق دستگاههای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی اعلام می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان تصریح کرد: تاکنون با همکاری دستگاههای حمایتی، تعداد ۴۶۹۹ خانوار محروم در روستاهای استان شناسایی و ۳۲۵۳ واحد مسکن محرومین برای آنها ساخته شده است.

دائمی همچنین در خصوص کمبود زمین به عنوان عامل کندی اجرای طرح نهضت ملی مسکن تصریح کرد: به رغم تاکید استاندار گیلان مبنی بر شناسایی اراضی مازاد سایر دستگاههای دولتی و واگذاری آنها از طریق اداره کل راه و شهرسازی به این پروژه ، تاکنون هیچگونه زمینی شناسایی نشده و در اختیار این طرح قرار نگرفته و کمبود زمین پروژه نهضت ملی مسکن همچنان یکی از چالش های این طرح در استان است .

پروژه نهضت ملی مسکن در گیلان با بیش از ۱۰۰ هکتار کمبود زمین مواجه است.

نظرات بسته شده است.