زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در گیلان مناسب نیست

به دلیل عدم شناسایی و معرفی تخصصی عرصه‌های مستعد سرمایه‌گذاری؛

14

رئیس اتاق بازرگانی گیلان؛ چالش اصلی حوزه اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار در استان را نبود زیرساخت‌های لازم برای ورود سرمایه‌گذاران عنوان کرد و افزود: عدم شناسایی و معرفی تخصصی عرصه‌های مستعد سرمایه‌گذاری و عدم آشنایی سرمایه‌گذاران با پتانسیل‌های موجود در استان در قالب یک بانک اطلاعاتی جامع از مشکلات این بخش است.

 

«قاسم رضاییان» در ادامه به ایسنا تاکید کرد: شرایط دشوار بانک‌ها و تداوم کمبود نقدینگی در بازار، بسیاری از تولیدکنندگان را در تأمین سرمایه ثابت و به‌ویژه در گردش با مشکل مواجه ساخته و موانع دریافت تسهیلات بانکی بر این دشواری افزوده است.

 

وی در خصوص تعامل گیلان با کشورهای حاشیه خزر در حوزه توسعه صادرات و فعالیت‌های اقتصادی اضافه کرد: آمار سه ماهه نخست سال جاری در خصوص فعالیت‌های سازمان بنادر دریانوردی کشور نشان می‌دهد که طی این مدت در فعالیت‌ها و تجارت دریابرد در دریای خزر بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مبادله داشتیم که این میزان نسبت به سال قبل ۴۵ درصد رشد داشته است، سهم بندرانزلی از این تجارت دریابرد حدودا ۶۰۰ هزارتن بوده که رشد صادراتی ۵۰ درصدی را طی سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، لذا انتظار بر این است تا با تکمیل پروژه‌های در حال اجرا، گیلان به قطب صادرات کالاهای تولیدی کشور به روسیه و نیز کشورهای حاشیه خزر بدل شود.

وی بیان کرد: در بخش تجارت خارجی نیز که به تولید گره خورده، چالش رفع تعهد ارزی بر مشکلات شرکت‌های صادرات‌محور افزوده و در صورت عدم اصلاح آن، میراثی جز کاهش حجم صادرات برجای نخواهد گذاشت.

 

در همین رابطه امروز استاندار گیلان در دیدار اعضای هیئت مدیره و معاونین سازمان منطقه آزاد انزلی، با اعلام ظرفیت ترانزیتی بنادر گیلان در راستای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال تصریح کرد: ظرفیت‌ بندری استان ۱۵ میلیون تن کالا است ولی کمتر از این آمار در استان کارهایی در حال انجام است از این رو باید باید از طریق توسعه بنادر و ریلی میزان ترانزیت کالا را افزایش دهیم.

وی افزود: تکمیل راه‌آهن رشت کاسپین و در ادامه رشت آستارا در توسعه صادرات محصولات غیر نفتی بسیار مهم است.

عباسی با تأکید بر لزوم توجه به بخش بنادر و دریایی گیلان در طی سه سال گذشته گفت: در بخش دریایی همواره گیلان جزو استان‌های برتر بوده است.

 

لازم به ذکر است: در سه ماهه نخست سال‌جاری در مجموع به وزن ۳۴۱ هزارتن کالا به ارزش بیش از ۱۷۵ میلیون دلار شامل محصولات نباتی، محصولات معدنی و مصنوعات آن، مفتول مسی، محصولات شیمیایی، پلاستیکی، محصولات صنایع غذایی و غیره از گمرکات گیلان به کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، امارات متحده عربی، گرجستان، عراق، قزاقستان، بلاروس، افغانستان، ترکیه و هند صادر شده است.

 

نظرات بسته شده است.