ستاد قرنطینه گیاهی در آستارا راه‌اندازی شد

احداث پایانه صادرات محصولات کشاورزی در هاله‌ای از ابهام!

127

ستاد مرکزی قرنطینه گیاهی شهرستان مرزی بندر آستارا با اعتباری معادل ۴ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

ستاد مرکزی قرنطینه گیاهی شهرستان مرزی بندر آستارا  در حالی پس از گذشت سال‌ها به بهره‌برداری رسید که انتظار می‌ر‌فت؛ احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی گیلان نیز از این حالت بلاتکلیفی خارج شده و مقدمات راه‌اندازی آن پس از ۱۰ سال فرصت‌سوزی فراهم شود.

پس از مدت‌ها انتظار سرانجام یکی از مهم‌ترین نیازهای حیاتی بخش کشاورزی در استان گیلان و شهرستان مرزی آستارا عملیاتی شد. در این راستا و همزمان با فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی و با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفظ نباتات کشور، ستاد مرکزی قرنطینه گیاهی شهرستان مرزی بندر آستارا با اعتباری معادل ۴ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

با توجه به موقعیت استراتژیگ گیلان در مجاورت با کشورهای حوزه CIS و مشکلات متعددی که به خصوص در چند سال اخیر در بحث صادرات کیوی و دیپورت محصول صادراتی به داخل کشور(به علت آلودگی) به وجود آمد، وجود زیرساخت‌هایی نظیر پست قرنطینه نباتات گیاهی آن هم در شهرستان مرزی آستارا از اهمیت بسیار فوق‌العاده‌ای برای گیلان و ایران برخوردار است.

اگر چه باید گفت؛ این اقدام پس از بی توجهی‌های طولانی مدت به مطالبات فعالات بخش کشاورزی، صادرکنندگان و بازرگانان بسیار دیر هنگام عملیاتی شد و می‌توانست زودتر از این‌ها در خدمت صادرات و واردات قرار گیرد.

آمارها نشان می‌دهند؛ در حدود ۹۲ درصد از صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشورهای همسایه از جمله روسیه از طریق پست قرنطینه گیاهی آستارا انجام می‌شود.

به گفته محققان و کارشناسان، قرنطینه نباتات گیاهی نخستین سد دفاعی در برابر ورود آفات و بیماری‌های گیاهی همراه با محصولات کشاورزی به شمار می‌رود. بنابراین باید گفت: خلا وجود مرکز قرنطینه نباتات گیاهی خسارت‌های زیادی را متوجه کشور کرده که امید است با این اقدام در خور توجه از حجم این خسارت‌ها به سرمایه‌های کشور و اعتبار آن در بازارهای هدف جلوگیری به عمل آید.

نقش و جایگاه پست‌های قرنطینه در حفظ اکوسیستم‌های زراعی، سلامت و امنیت غذایی مردم قابل انکار نیست. صادرات و واردات محصولات کشاورزی باید تحت قرنطینه نباتات گیاهی انجام شود تا از این طریق محصولات مورد آزمایش و نمونه‌برداری قرار گرفته و برای آن‌ها گواهی بهداشت صادر شود.

وجود پایانه صادرات محصولات کشاورزی نیز از دیگر نیازهای فوری و حیاتی گیلان و از مطالبات جدی بازرگانان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان به شمار می‌رود که بیشتر از ۱۰ سال است همچنان بلاتکلیف و مسکوت مانده و هنوز هیچ تصمیم مشخصی در مورد راه‌اندازی آن گرفته نشده است. همه مسئولان از حوزه‌های اقتصادی و کشاورزی به این امر اذعان دارند که گیلان با داشتن مرزهای زمینی، دریایی و ریلی با بازار بزرگ روسیه و کشورهای حوزه اوراسیا نقشی تعیین کننده در تامین امنیت غذایی و صادرات و واردات کالاهای اساسی دارد با این حال تاکنون اقدام در خور توجهی برای احداث پایانه صادرات محصولات کشاورزی انجام نداده‌اند که امیدواریم قفل آن در پی راه‌اندازی ستاد مرکزی قرنطینه گیاهی شکسته شود.

نظرات بسته شده است.