سوخت جایگاه‌های گیلان تمام شد

سهل‌انگاری آشکار در برنامه‌ریزی برای پذیرش مسافران؛

77

 

در تعطیلات این هفته از روز شنبه ۱۰ شهریور تا دیروز چهارشنبه ۱۴ شهریور چیزی در حدود ۴۰۲ هزار خودرو وارد گیلان شده‌ که به اعتراف مقامات عالی استان، امری بی‌سابقه بوده است. حتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان هم اعلام کرده حدود ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار گردشگر وارد استان شده‌ است.

در آخرین آمارهای ارایه شده از سوی این اداره کل نیز، ۶ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۵۲ نفرشب اقامت از ۱۰ تا ۱۴ شهریورماه در مراکز اقامتی ثابت و موقت گیلان ثبت شد که این اسکان از یک تا سه شب را شامل می شود.

 

آمار ورود خودرو و مسافر به گیلان آنچنان زیاد بود که نه تنها مسیرهای منتهی به گیلان به خصوص در آزاد راه قزوین-رشت را برای ساعات طولانی مسدود کرد بلکه صف‌های بسیار طولانی نیز در جایگاه‌های عرضه سوخت ایجاد کرد.

وضعیت حال حاضر گیلان نشان می‌دهد برای مدیریت کردن چنین وضعیتی که برای استانی مانند گیلان چیز جدیدی نبوده و نیست، همانطور که انتظار می‌رفت هیچگونه تمهیدات و مدیریت بحرانی از سوی مسئولان اتخاذ نشد.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گیلان هم ساعاتی قبل اعلام کرد به علت حجم بالای خودروها در صفوف پمپ بنزین، ذخیره جایگاه‌ها به اتمام رسیده است.

«مجتبی شکوری» مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گیلان در این مورد اعلام کرده: لازمه فعالیت مجدد، تخلیه به موقع سوخت به کمک نفتکش‌ها است اما ترافیک محورها به خصوص جاده‌های منتهی به گیلان موجب کندی حرکت نفتکش‌ها و دیر رسیدن سوخت به جایگاه‌ها شده است.

وی همچنین از کلیه گیلانی‌ها خواست تا پایان تعطیلات با مسافران مدارا کنند.

«اسدالله عباسی» استاندار گیلان هم در حاشیه بازدید میدانی از جایگاه‌های سوخت، به بی نظمی‌ها و هرج و مرج به وجود آمده در استان بابت عدم اتخاذ تمهیدات ویژه تعطیلات آخر هفته واکنش نشان داد و گفت: جایگاه‌های استان مشکلی به نام تأمین سوخت ندارند.

وی تأکید کرده با وجود ورود ۴۰۰ هزار خودرو به گیلان در چند روز گذشته، هیچ مشکلی از لحاظ تامین سوخت در جایگاه‌های استان به وجود نیامده و اوضاع تحت کنترل است.

عباسی همچنین از مردم درخواست کرد برای ورود به جایگاه‌های سوخت عجله نکنند تا شاهد ایجاد ترافیک در این جایگاه‌ها نباشیم.

آنطور که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان اعلام کرده تنها در عرض یک روز(از ساعت ۷ صبح چهارشنبه ۱۵ شهریور تا ساعت ۱۳ همان روز) دو میلیون لیتر بنزین در استان جابه‌جا شده است و نکته قابل توجه اینکه جایگاه‌هایی که سوخت دریافت کردند مجددا نیازمند سوخت برای توزیع هستند.

همچنین خبرها حاکیست به علت تمام شدن سوخت، چند جایگاه عرضه در شهرهای مختلف گیلان تعظیل شده‌اند و قادر به خدمات‌رسانی به مردم بومی و مسافران نیستند. با این حال اظهارنظرهای مقامات استانی به گونه‌ای است که اتفاق خاصی در استان رخ نداده است.

بدون شک این پاک کردن صورت مسأله و یا سهل‌انگاری آشکار در برنامه‌ریزی برای پذیرش مسافران مشکلی از مشکلات بیشمار گیلان را حل نمی‌کند. مردم گیلان از مسئولان انتظار دارند در چنین مواقعی حداقل یک برنامه‌ریزی اصولی انجام دهند تا مردم استان که از بسیاری امکانات بی‌بهره‌اند برای تأمین نیازهای اولیه خویش اینچنین به زحمت نیافتند.

تردیدی نیست که برگزاری جلسات مدیریت بحران پس از آنکه بحران به اوج خود رسید در حالی‌ که می‌شد از کمی قبل‌تر برای مواجه منطقی با آن آماده شد هیچ خروجی ندارد.

 

نظرات بسته شده است.