شبِ شیون فومنی در خانه‌ی هنرمندان ایران

مجله‌ی بخارا برگزار می‌کند؛

51

شبِ «شیون فومنی» به همت مجله‌ی بخارا و با همکاری بنیاد فرهنگی شیون فومنی در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار می‌شود. این آیین دربرگیرنده‌ی سخنرانی «علی دهباشی»، «کاوه بهرامی‌ مقدم»، «حامد فومنی» و همچنین نمایش فیلم مستند «دره پروانه‌ها» است.

 

«حامد فومنی» مدیر بنیاد فرهنگی شیون فومنی اعلام کرد: فیلم «دره پروانه‌ها» مستند پرتره‌ی شیون فومنی است که در راستای شیون‌شناسی و شناخت و تبیین ناگفته‌هایی از زندگی، افکار و اندیشه‌های ادبی، سیر و سلوک شاعرانه و  تاثیر شیون فومنی در اجتماع، شعر و ادبیات معاصر ساخته شده است.

وی با بیان این که «کاوه بهرامی مقدم» کارگردان، فیلمنامه‌نویس و مجری طرح این فیلم است، اظهار کرد: «هامون بهرامی مقدم» مدیرتصویربرداری، تدوین و صداگذاری این فیلم  را بر عهده داشته است.

گفتنی است که تهیه‌کننده‌ی فیلم «دره پروانه‌ها» بنیاد فرهنگی شیون فومنی است و پژوهش و دکلمه‌ی اشعار گیلکی و فارسی این مستند توسط «حامد فومنی» انجام شده است.

زنده‌یاد «میراحمد فخری نژاد» معروف به «شیون فومنی»، شاعر و ترانه‌سرا، از مشاهیر و مفاخر محبوب گیلان‌زمین و از شاعران توانمند دو زبانه‌ی معاصر بشمار می‌آید. اشعار گیلکی و فارسی او در خاطرات جمعی گیلانیان می‌درخشد و نام و یادش تا همیشه ماندگار است. «پیش پای برگ»، «یک آسمان پرواز»، « از تو برای تو»، «رودخانه در بهار» و «خیاله گرده گیج»  ازجمله آثار انتشار یافته از اشعار این شاعر بلندآوازه است.

وی روزسومِ دی‌ماه سال  ۱۳۲۵ در شهرستان فومن چشم به جهان گشود و پس از پشت سر گذاشتن ۵۱ سال زندگیِ پربار، روز ۲۳ شهریور سال ۱۳۷۷ بر اثر بیماری کلیوی از عالم خاک رخت بربست. اما اینک قرار است، «شب شیون فومنی» روز پنج‌شنبه، دهم خرداد، ساعت ۱۷ در خانه‌ی هنرمندان، تالار استاد جلیل شهناز برگزار شود، تا بار دیگر از او، آثار و اندیشه‌هایش سخن گفته شود.

 

 

نظرات بسته شده است.