طرح های هادی روستایی بازنگری شوند

استاندار گیلان با اشاره به تغییرکاربری غیر اصولی درخواست کرد؛

27

استاندار گیلان خواستار بازنگری در طرح های هادی استان شد و افزود: اجرای صحیح و بازنگری طرح هادی علاوه بر توسعه جوامع روستایی، مهاجرت معکوس را نیز به همراه دارد.

هادی حق شناس در دیدار معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه تغییرکاربری غیر اصولی معضلی برای گیلان شده است خواستار ارایه برنامه برای جلوگیری از تغییر کاربری‌زمین های کشاورزی در روستا‌ها شد.

وی اضافه کرد: استان آمادگی دارد با هماهنگی دستگاه‌ها از محل اعتبارات استانی، برای بازنگری در طرح‌های هادی اعتبار ویژه‌ای اختصاص دهد.

 

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور نیز با بیان اینکه کمیسیون تغییر کاربری استان گیلان راه اندازی خواهد شد، تصریح کرد: هم از محل منابع بنیاد مسکن و هم از محل تولید ثروت تغییر کاربری، سالانه ۱۰ درصد طرح های هادی روستایی بازنگری می شود.

 

جودی با تاکید بر لزوم بازنگری طرح هادی روستایی با تخصیص اعتبارات ویژه برای گیلان، عنوان کرد: شاخص مقام سازی مسکن روستایی گیلان که از سال ۸۴ در کشور آغاز شده بالاتر از متوسط است؛ به طوری که در کشور به ۵۴ درصد و در گیلان به حدود ۶۰ درصد می رسد و نشان دهنده پویایی و معیشت محوری روستاهای گیلان است و مردم برای مسکن سرمایه گذاری می کنند.

«حامد دائمی» مدیرکل بنیاد مسکن گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه ۲۰۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۵۰۶ روستای زیر ۲۰ خانوار در استان داریم، اظهار کرد: طرح هادی ۲۰۴۱ روستا تهیه شده و شاخص استان ۹۹ درصدی است؛ البته فقط ۱۹ روستا باقی مانده که قابلیت تهیه طرح ندارد.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری طرح های هادی پس از بازه ۱۰ ساله، اضافه کرد: ۷۸۱ روستای نیازمند بازنگری طرح هادی داریم. همچنین ۱۱۳۰ روستای استان بازنگری طرح شده اند.

 

لازم به ذکر است: لزوم و عدم بازنگری طرح های هادی به یکی از چالشهای تغییر کاربری اراضی در استان تبدیل شده است بطوریکه از سالهای گذشته ساخت و ساز در روستاها حتی برای بومیان مناطق مختلف را امری غیرممکن کرده است. اعتراض روستاییان بومی به عدم صدور مجوز ساخت و ساز در اراضی خانوادگی که خارج از طرح هادی واقع شده اند در مقابل افزایش ساخت و سازهای غیر مجاز توسط غیر بومی ها را به همراه داشته است.

پیشتر مدیرکل بنیاد مسکن گیلان به مرور گفته بود: شالیزار‌هایی که از قبل در طرح هادی قرار گرفتند و یا به تازگی مشمول این طرح شده‌اند در بازنگری ۱۰ ساله، از این طرح خارج شده و درخواست تغییر کاربری برای این زمین‌ها از زراعی به مسکونی و تجاری پذیرفته نمی‌شود.

این درحالیست که در گیلان بالغ بر ۲۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود داشت که در سال‌های اخیر مساحت آنها به طور محسوسی کاهش پیدا کرده است. برخی منابع غیر رسمی از تغییر کاربری ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی گیلان اعم از زراعی و باغی خبر می‌دهند.

نظرات بسته شده است.