فرسوده‌ترین شبکه برق متعلق به گیلان است

سرانه ضعیف استان از کابل‌های خود نگهدار؛

25

فرسودگی شبکه‌های توزیع برق در گیلان علاوه بر اختلال در روند برق‌رسانی، میزان وقوع اتفاقات حین کار را برای سیمبانان دو چندان کرده است.

در حالیکه بیش از ۳۰ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف و فشار متوسط برق در گیلان وجود دارد که به یک میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک برق در استان خدمات ارائه می‌دهد اما فرسودگی شبکه انتقال و عدم تعویض تیر‌برق‌های چوبی و فرسوده با تیر‌برق‌های بتنی و استاندارد، مشکلاتی مانند خطر جانی برای مردم و سیمبانان، افزایش تلفات شبکه، سرقت، آسیب‌پذیری بالا و ایجاد بی‌نظمی در زیبایی و مبلمان شهری به وجود آورده است.

روز گذشته خبر رسید دو سیمبان برق شهرستان رضوانشهر که برای رفع خرابی‌ها و تعمیرات روی تیرک برق فشار متوسط حدفاصل ورودی انزلی به رضوانشهر در حال انجام‌ کار بودند، به دلیل شکستن تیر برق بتنی فرسوده و غیراستاندار، سقوط کردند که حال یکی از آنان وخیم گزارش شده است.

 

آنگونه که مشخص شده ظاهرا در طول سال گذشته به‌حساب شرکت برق گیلان برای رفع و اصلاح نقاط بحرانی ۱۰ میلیارد تومان وجه نقد واریز شده بود اما شرکت توزیع برق استان اقدامی در راستای هزینه کرد و تعویض تیربرقهای فرسوده انجام نداد.

 

استاندار سابق گیلان بارها به فرسودگی شبکه برق استان اعتراف و اعلام کرده بود؛ بیشترین وقت و اعتبار دولت سیزدهم صرف جبران چنین عقب‌ماندگی‌هایی شده است. مشخص نیست این جبران عقب‌ماندگی‌ها دقیقا به چه شکلی انجام گرفته که شبکه برق گیلان همچنان با بیشترین درجه فرسودگی و عدم نوسازی مواجه است.

شرکت توزیع برق همواره اعلام می‌کند که عمر تجهیزات و تاسیسات برق گیلان به دلیل رطوبت بالای این استان پایین است. با توجه به این متغیر اختصاصی برای استان‌های شمالی انتظار می‌رود در کنار رایزنی برای تخصیص و جذب اعتبارات بیشتر دولتی به خصوص در فصل تدوین بودجه سالانه، (که البته تجربه سالیان طولانی نشان داده گیلان در این بخش به شدت دچار ضعف ساختاری و محرومیت است) برای رفع فرسودگی شبکه‌های برق گیلان اقدامی جدی‌تر و البته عاجل انجام شود تا اینچنین شاهد اختلال در روند برق‌رسانی و یا وقوع خطراتی جانی و منجر به فوت برای مردم نباشیم.

 

لازم به ذکر است:در شرایطی که گرمای هوا و افزایش پیک بار مصرفی در تابستان یکی از دلایل کمبود برق در مناطق مختلف عنوان شده است اما فرسودگی و عدم تعویض تیرهای برق در بسیاری از مناطق روستایی گیلان موجب افت و هدر رفت انرژی و خاموشی های برق بوده است.

طبق آمارها میزان بهره‌مندی گیلان از کابل‌های خود نگه‌دار به نسبت سرانه کشور پایین‌تر و برابر ۲۸ درصد اعلام شده است.

 

نظرات بسته شده است.