قطب تولید مرغ کشور دچار کمبود شد

مسافران میلیونی و کمبود ارزاق عمومی در گیلان؛

22

اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در سایت اطلاع‌رسانی خود اعلام کرد؛ در تعطیلات چند روزه اخیر نزدیک به ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مسافر به گیلان وارد شدند. میزان ورود مسافر به گیلان به حدی بود که علاوه بر تعطیلی جایگاه‌های سوخت به علت تمام شدن بنزین، کمبود برخی کالاها مشکلات زیادی را برای مردم استان ایجاد کرد.

 

گیلان یکی از استان‌های مهم تولیدکننده مرغ کشور است که بخش بزرگی از مصرف بازار بزرگ تهران از این استان تأمین می‌شود. با این حال به علت حجم بالای ورود مسافران به گیلان، علاوه بر کمبود سوخت و ایجاد صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها، کمبود عرضه برخی کالای اساسی مهم از جمله مرغ مشاهده شد.

به نظر می‌رسد با آنکه گیلان رتبه سوم تولید پروتئین استراتژیک مرغ را داراست از قبل هیچ تمهیداتی برای افزایش نیاز بازار در پی ورود میلیونی مسافران اندیشیده نشد.

 

آنطور که جهاد کشاورزی گیلان اعلام کرده نیاز روزانه استان به مرغ حدود ۳۱۰ تن است. همچنین گیلان معین پایتخت در تنظیم بازار مرغ بوده و روزانه ۲۷۸ تن به استان تهران و ۳۴ تن مرغ به استان البرز ارسال می‌کند.

«صالح محمدی» رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در مورد اقدامات انجام شده برای توزیع مرغ مورد نیاز بازار در تعطیلات اخیر گفته است: روزانه ۳۴۸ تن برش مرغ برای شهرستان‌های گیلان در نظر گرفته شده بود اما برای ایام تعطیلات، ۳۰ تا ۴۰ تن بیشتر از این مقدار ذخیره شد تا هر جایی که طبق اعلام فرمانداران تراکم مسافر بیشتر بود، توزیع شود.

وی اضافه کرد: برای مدیریت اوضاع در ایام تعطیلات، مجوز دریافت هزار و ۵۰۰ تن مرغ منجمد از تهران گرفته شد تا در مرغ‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های استان توزیع شود و ویترین مغازه‌ها خالی نباشد.

محمدی افزود: به محض دریافت گزارشاتی مبنی بر کمبود مرغ در برخی مناطق گیلان، سهمیه مورد نظر پوشش داده شد. از طرفی با توجه به اینکه اکثر جمعیت تهران در روزهای اخیر به گیلان آمدند بخشی از سهمیه ارسالی به این تهران در این ایام کاهش پیدا کرد تا در گیلان توزیع شود.

وی گفت: گاهی ترافیک سنگین در خیابان‌ها باعث تأخیر در رسیدن محموله‌های مرغ به مغازه‌ها شد اما در مجموع کمبودی برای تأمین نیاز گیلان نداشتیم و واحدهای تولیدی مرغ طبق برنامه پیش رفتند.

 

استاندار گیلان اوایل شهریور امسال اعلام کرد؛ در سال ۱۴۰۰ روزانه حدود ۶۰۰ تن مرغ در گیلان تولید می‌شد که این میزان اکنون به ۹۵۰ تن رسیده که تکمیل زنجیره های ارزش را نشان می دهد. با این حال مشخص نیست برخلاف ادعای استاندار گیلان، چرا بلافاصله پس از ورود مسافران به استان، ارزاق عمومی مهم مردم اینچنین دچار کمبود شد.

کمبود مرغ در سطح عرضه و گران شدن آن به علت تقاضای زیاد بازار، در کنار بی‌نظمی‌های دیگری که در بخش‌های دیگر از جمله تأمین سوخت ایجاد شد نشان داد مدیریت لازم برای میزبانی گیلان از خیل عظیم مسافران آنچنان که باید صورت نگرفت و تنها بعد از اختلالات وسیعی که به وجود آمد اقداماتی در راستای تأمین نیاز مردم اجرایی شد.

 

در سوی دیگر به غیر از کمبود عرضه مرغ، فروش آن با قیمتی خارج از قیمت مصوب ۸۰ هزار تومانی مشکل بزرگ دیگری است که گریبانگیر مردم گیلان شده و حتی خبر می‌رسد در سطح برخی شهرها، قیمت مرغ گاهی تا ۹۵ هزار تومان هم رسیده است و مشخص نیست که آیا این وضعیت بهانه جدیدی برای افزایش قیمت مرغ است یا خیر. موردی که فعلا مقامات استان و جهاد کشاورزی با جدیت آن را رد کرده‌اند.

 

نظرات بسته شده است.