مخترع گیلانی آجر زیستی تولید کرد

ابداعی در راستای حفاظت از خاک هیرکانی گیلان؛

124

یک محقق گیلانی با طراحی و اجرای فرمول خاصی از بهره‌گیری باکتری‌ها توانسته استحکامی مشابه استحکام سیمان را در دانه بندی خاک ایجاد کند و با این ایده‌ نوآورانه راه حلی برای تولید و استفاده کمتر سیمان در محیط جو زمین مطرح کرده است.

 

فعالیت‌‌‌‌‌های ساختمانی از طرق مختلف ممکن است به محیط زیست آسیب وارد کند. مصرف بی‌‌‌‌‌رویه آب، مصرف بی‌‌‌‌‌رویه انرژی، ایجاد و انتشار انواع آلودگی‌‌‌‌‌ها و آسیب به درختان و گیاهان محوطه کارگاه از جمله این آسیب‌‌‌‌‌ها محسوب می‌شوند که تبعات ناشی از آن‌ها در برخی موارد جبران ناپذیر است.

بخش قابل توجهی از جنگل‌های هیرکانی در استان گیلان قرار دارد. خاک حاصل‌خیز این جنگل‌ها به مثابه کیمیا عمل کرده و قادر است هر زمینی را زرخیز کند. اهمیت حفظ و حراست از این میراث کهن، چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت. در این میان هستند افرادی که با استفاده از دانش و نبوغ خود تلاش دارند برای نگه داشت این میراث و محیط زیست خارق‌العاده گیلان قدم‌های بزرگ و ارزشمندی بردارند.

 

«امیرحسین میلانچی»، یکی از همین چهره‌های علمی و دغدغه‌مند است. این مخترع جوان گیلانی توانسته اختراعی را تحت عنوان آجر زیستی به نام خود ثبت کند. این اختراع با بهره‌گیری از دو جنبه دوستدار محیط زیست بودن و نیل به سمت توسعه پایدار، در جهت کاهش قابل توجه هزینه‌ها حین اجرای پروژه‌های ساختمانی‌ هم اثر مستقیم دارد.

در واقع وی با طراحی و اجرای فرمول خاصی از بهره‌گیری باکتری‌ها توانسته استحکامی مشابه استحکام سیمان را در دانه‌بندی خاک ایجاد کند و با این ایده‌ نوآورانه راه حلی برای تولید و استفاده کمتر سیمان در محیط جو زمین مطرح کرده است.

با او که کارشناسی خود را در دانشگاه آزاد اسلامی انزلی گرفته و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه شهید رجایی تهران است، درباره اختراع آجر زیستی به گفت و گوی کوتاهی نشستیم.

 

س-چگونه ایده این اختراع به ذهن شما رسید؟

ج- از زمانی که در تهران شروع به گذراندن دوران کارشناسی ارشد کردم، دغدغه‌‌ام این بود که بتوانم برای کمک به حفظ محیط زیست گیلان و اقلیم منحصربه فرد آن راه حلی پیدا کنم. خاک گیلان خاکی هیرکانی و غنی است که از ارزش بالایی برخوردار است. به همین علت تلاش کردم تا با اتخاذ رویکردی، بتوان سازه‌های مهندسی و عمرانی را بدون آلودگی محیط زیست اجرا کرد.

پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد با کمک و مشاوره دکتر نسرین قربانزاده و با ادامه آزمایشات و تغییر متدها موفق شدم به فرمول جدیدی دست پیدا کنم و اختراعم را به صورت یک محصول نوآور اقتصادی تحت عنوان آجر زیستی به ثبت برسانم.

اختراعم در دانشگاه علم و صنعت، شریف و در پارک علم و فناوری هم مورد بررسی قرار گرفته است.

 

س-  در مورد مزایای محیط زیستی این محصول توضیح می‌دهید؟

ج-  در زمان استخراج سنگ سیمان، فلزات سنگین در محیط زیست منتشر می‌شوند. حتی در مرحله بعدی یعنی فرآوری سیمان در کارخانجات نیز شیرابه‌هایی تولید می‌شوند که به محیط زیست آسیب طولانی مدت و جبران ناپذیر وارد می‌کند. اما این آسیب به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه آلودگی‌های ناشی از سیمان حتی بعد از اینکه وارد خاک شد نیز موضوعی بغرنج است.

زیرا پس از آنکه عمر سیمان به پایان رسید هیچ وقت خاک به ماده قبلی برنمی‌گردد بلکه به ماده‌ای جدید با آلودگی جدید تبدیل می‌شود، استفاده از آجر زیستی در ساخت و سازها به خصوص ساخت و سازهایی که در طبیعت انجام می‌شود از چنین آسیب‌هایی جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

س-خاک جنگلهای هیرکانی چه مزیتی در تولید این آجر دارد؟

ج- گیلان در جنگل‌های هیرکانی واقع شده و از خاکی بسیار غنی برخوردار است. این خاک چند میلیون سال قدمت دارد و باید به آن اهمیت داد. متاسفانه آلودگی در جنبه‌های مختلف، در تمام نقاط گیلان از خاک گرفته تا هوا و رودخانه‌های آن، همه گیر شده و هیچ اتفاق پیشگیرانه‌ای هم برای آن اجرا نمی‌شود. در واقع با استفاده از این اختراع اگر قرار باشد سازه‌ای حتی برای نگهبانی در محوطه جنگل‌های هیرکانی احداث شود هیچگونه آلودگی این محیط را تهدید نخواهد کرد زیرا این باکتری به صورت طبیعی در خاک نقاط مختلف جهان وجود دارد و چیز جدیدی نیست که بخواهیم به محیط زیست وارد کنیم.

 

س-مزایای زیست محیطی این آجر برای طبیعت و محیط زیست گیلان چیست؟

ج- با استفاده از این روش علمی دوستدار محیط زیست، اگر قرار باشد در مسیرهای صعب العبور و کوهستانی که جاده وجود ندارد سازه‌ای احداث شود فقط کافی است اپراتوری در آنجا ساکن شده و به کاشت باکتری اقدام کند تا در همان نقطه تولید آجر شروع شود.

در دنیای امروز و همزمان با افزایش اجتناب‌ناپذیر بحران مسکن، تغییرات آب و هوایی جهانی، آلودگی‌های متنوع محیط زیستی و اهمیت کاهش مصرف انرژی، انتخاب هوشمندانه مصالح ساختمانی بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

در واقع ما با استفاده از مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست که چه در تولید، چه در مصرف و چه در دفع، آسیبی به محیط زیست اطراف ما وارد نمی‌کند و به راحتی هم قابل بازیافت است به رسالت خود برای صیانت از این امانت بزرگ عمل کرده و برای نجات زمین قدم برداشته‌ایم.

 

گفتنی است این محصول نه‌تنها به لحاظ موضوعیت و بهره‌گیری دوست دار محیط زیست و در چارچوب تفکر توسعه پایدار است، بلکه به لحاظ اقتصادی قابلیت کاهش قابل توجه هزینه‌ها را در یک پروژه ساختمانی دارد.

نظرات بسته شده است.