موسیقی‌دانی که «ایران» می‌سازد و می‌نوازد

روایت تولد یک ساز؛

33

سازی با این شمایل را برای نخستین بار می‌دیدم. صفحه‌ی ساز شبیه نقشه‌ی ایران و صدایش مشابه سازهای الکترونیک بود.

ساز را که «ایران » نام دارد، «رامبد حسینی» ساخته است. هنرمند عرصه‌ی موسیقی که عود یا همان بربط می‌نوازد. از سال ۸۵ فعالیت هنری‌اش را آغاز کرده، در کنسرت‌های متعددی در داخل و خارج از کشور عود نواخته‌ و از جشنواره‌های بین‌المللی و بومی لوح‌های تقدیر و دیپلم‌های افتخار کسب کرده است.

رامبد حسینی با گروه‌ها و خوانندگان بنام گیلان همچون ناصرمسعودی، فرامرز دعایی، ناصر وحدتی و محمد عذرخواه همکاری داشته ‌است. علاوه بر نواختن عود و آموزش این ساز در زمینه ساخت سه تار نیز تبحر دارد.

«مرور»بر آن شد که گفت‌و‌گویی با این هنرمند گیلانی خلاق و نوآور ترتیب دهد که در ادامه می‌خوانید:

چه شد که تصمیم به ساخت این ساز گرفتید؟

– من سالها در زمینه موسیقی فولکلور تمرین و پژوهش داشتم. همه‌ی این تجربه‌ها موجب شد، روایت دیگری از موسیقی را پی ‌بگیرم و موسیقی الکترونیک کار کنم. از آنجا که موسیقی فولکلور و ایرانی کار کرده‌ام و تخصص من نیز همین است بر آن شدم سازی طراحی کنم که بتوانم با آن ملودی های معروف ایرانی و موسیقی فولکلور گیلان را بنوازم .

در واقع هدف اصلی من از ساخت ساز«ایران» این بود که بتوانم به وسیله آن، نغمه‌ها و ملودی‌های موسیقی گیلانی را در قالب موسیقی الکترونیک زنده نگه دارم. ملودی‌های زیبای بسیاری هست که نسل امروز نشنیده‌اند و از آنجا که به باور من آنان خیلی هوشیارانه و با سواد، موسیقی را در قالب موسیقی الکترونیک پیش می‌برند می‌خواهم با ساز «ایران» نغمه‌های کهن را از طریق موسیقی الکترونیک به گوش نسل جدید برسانم و حفظ شان کنم.

هدف اصلی من از ساخت ساز«ایران» این بود که بتوانم به وسیله آن، نغمه‌ها و ملودی‌های موسیقی گیلانی را در قالب موسیقی الکترونیک زنده نگه دارم. ملودی‌های زیبای بسیاری هست که نسل امروز نشنیده‌اند

ساز ایران از چه متریالی ساخته شده است ؟

-چوب ساز از راش گرجستان، کهور و کاج اصفهان ساخته شده است .

این ساز را در سازخانه سعدی در رشت ساختیم. من در سازخانه سه تار می‌سازم و با قواعد و اصول ساختن ساز آشنایی دارم. ضمن این که سالهاست نوازنده ساز عود و بربط هستم. برادرم رضا حسینی نیز از ۱۳ سال پیش سازنده ساز عود و بربط است و نقشه گیلان عزیز روی صفحه سازهای ساخته شده او، به مثابه شناسنامه آن‌ها است.

ساز ایران برای تک نوازی مناسب است یا گروه نوازی؟

-این ساز برای تکنوازی بسیار مناسب است و همه قابلیت‌ها برای نوازندگی را دارد و به تنهایی ساز کاملی به شمار می آید.

آیا « ایران» از نظر جغرافیایی و ماهیت موسیقایی، ساز محلی محسوب می شود یا ارتباط به جغرافیای خاصی ندارد؟

-در ساخت این ساز از قطعات گیتار الکتریک استفاده شده اما در داخل ایران تولید و تغییراتی روی آن انجام شده است. فواصل کوک موسیقی این ساز بر مبنای موسیقی ایرانی طراحی شده و برای موسیقی ایرانی و فولکلور بسیار عالی است .

 

آیا این ساز قابلیت تولید انبوه دارد یا صرفا یک نمونه است و اگر دارد قیمت حدودی آن برای خریداران چقدر است؟

-ساز ایران قابلیت تولید انبوه را هم دارد البته قیمت ساز بر مبنای متریال مورد استفاده در آن تغییر می‌کند.

فواصل کوک موسیقی این ساز بر مبنای موسیقی ایرانی طراحی شده و برای موسیقی ایرانی و فولکلور بسیار عالی است .

صدای ساز ایران شبیه کدام ساز ایرانی است و جای خالی چه سازی را پر می کند؟

-صدای «ایران» شبیه گیتار الکتریک است و می‌شود همه افکت‌هایی که برای تغییر صدای گیتار الکتریک استفاده می‌شود را روی این ساز اجرا کرد.

 

وسعت صدای این ساز چقدر است، آیا در محدوده صدای سازهای ایرانی است؟

– کوک سیم‌های این ساز بر مبنای ساز عود و در محدوده موسیقی ایرانی طراحی شده و البته می‌شود موسیقی جهانی را هم با آن اجرا کرد. و تفاوت آن با مابقی سازهای الکترونیکی این که قرار است در فواصل موسیقی ایرانی فعالیت کند و موسیقی ایرانی در قالب موسیقی الکترونیک برود. این کار البته قبلا در خصوص ساز سه تار انجام شده و سه تار الکتریکی ساخته شده است، اما چنین سازی با این فرمت و این تعداد سیم تاکنون نداشتیم.

 

ساختار این ساز چگونه است؟

-ساز «ایران» هفت سیم دارد و فواصل موسیقایی‌اش، فواصل موسیقی ایرانی است ولی در قالب موسیقی الکترونیک و از افکتهای گیتار الکتریک می توان در آن استفاده کرد.

اولین آلبومی که در نظر دارم با این ساز بسته شود قطعات موسیقی برآمده از گیلان با شعرهای گیلکی با استفاده از این ساز و  سازهای دیگر.

در حال حاضر نیز با این ساز در حال تمرین هستم و اگر خدا بخواهد در آینده بسیار نزدیک از این ساز در یک کنسرت رونمایی و با آن اجرا خواهم کرد.

 

بیوگرافی هنرمند:

رامبد حسینی متولد ۱۳۶۷ رشت است. انس خود با جهان موسیقی را چنین روایت می‌‌‌کند: در دوران کودکی با آوازهای پدر و گوش سپردن به آثار موسیقی ایرانی به موسیقی علاقمند شدم. آشنایی با ساز درامز را در دوران نوجوانی زیر نظر استاد مسعود پورغلامی آغاز کردم و بعدها با ساز نی، زیر نظر استاد آبتین به موسیقی ایرانی آشنا شدم. سال ۱۳۸۵ شروع به یادگیری ساز بربط زیر نظر استاد آرمان سیگارچی آغاز کزدم و ردیف موسیقی را از استاد سلمان محمدی آموختم.

شروع فعالیتم به عنوان نوازنده‌ی ساز بربط در کنسرت‌ها از سال ۱۳۸۸ بود و در کنسرت‌های متعددی در ایران و خارج از کشور نوازندگی کردم. از سال ۱۳۹۰ در کنسرتها و فستیوال‌های موسیقی بومی با ناصر وحدتی بعنوان نوازنده عود همکاری داشتم و در آلبومهای موسیقی: وس ماری، آها بوگو، چوم به راه، رعنا و غیره نواخته‌ام و با رادیو گیلان و رادیو فرهنگ نیز همکاری داشته‌ام.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات بسته شده است.