نرخ خرید تضمینی، متناسب با هزینه های تولید نیست

همزمان با برداشت 50 هزار تن برگ سیز چای اعلام شد:

0 141

چایکاران گیلان و مازندران از هفته نخست اردیبهشت تاکنون ۵۱ هزار و ۳۰۰ تن برگ سبز چای به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان برداشت کردند. این درحالیست که چایکاران از قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای رضایت ندارند.

به گفته «حبیب جهانساز» رییس سازمان چای کشور؛ با آغاز چین بهاره از ابتدای اردیبهشت امسال تا به امروز، ۵۱ هزار و ۳۰۰ تن برگ سبز چای به ارزش ۸۵۰ میلیارد تومان از باغ‌های گیلان و مازندران برداشت شد.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد برگ سبز چای خریداری شده امسال درجه یک است، افزود: ۴۱ هزار و ۶۰۰ تن چای خریداری شده در سال ۱۴۰۳ درجه یک و ۹ هزار و ۷۰ تن درجه ۲ است.

رییس سازمان چای کشور از پرداخت ۱۳۶ میلیارد تومان برگ سبز چای خریداری شده در سال ۱۴۰۳ به چایکاران گیلان و مازندران خبر داد و افزود: تا به امروز ۱۱ هزار و ۶۷ تن چای خشک در کارخانه‌های چایسازی شمال کشور تولید شده است.

پیش از این، مدیرعامل اتحادیه چای شمال کشور، قیمت تعیین شده شواری عالی قیمت گذاری برای برگ سبز چای را جوابگوی هزینه های تولید این محصول نداست و خواستار تجدید نظر در قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای شده بود.

 «هادی امیدی» مدیرعامل اتحادیه چای شمال کشور گفته بود: قیمت خرید تضمینی برگ سبز درجه یک چای امسال ۱۸ هزار تومان و درجه دو ۱۵ هزارتومان اعلام شده که اگر چه به طور میانگین ۳۰ درصد بیشتر از پارسال است اما این قیمت خرید تضمینی تناسبی با هزینه های تولید ندارد.

لازم  به ذکر است: چین برگ سبز چای تا پایان خرداد هر سال ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای در چین‌های بهاره، تابستانه و پاییزه برداشت شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.