نماد فرهنگ یا خطر برای سلامت؟

گاری‌کبابی‌های خیابان‌های رشت؛

32

رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی که از سوی یونسکو به این عنوان برگزیده شده، و با طیف وسیعی از غذاهای خوشمزه و اصیل، جایگاه ویژه‌ای در قلب مردم ایران دارد. یکی از معروف‌ترین این غذاها که خیابان‌های رشت را پر از عطر و طعم می‌کند،

کباب‌های خیابانی است که با نام‌های مختلفی چون «گاری‌کباب» یا در میان مردم، «کباب کثیف» و «کباب مگسی» شناخته می‌شود. هرچند این نوع غذا بخش جذابی از فرهنگ غذایی محلی را تشکیل می‌دهد و خاطرات و لحظات خوش زیادی را برای ساکنان و گردشگران به جا گذاشته، اما نباید از مسائل بهداشتی و نظارتی آن غافل شد.

 

گاری‌کباب‌ها؛ محبوب اما بی‌نظارت

در این سال‌ها، تعداد گاری‌کباب‌ها در نقاط مختلف شهر، افزایش قابل توجهی داشته است اما بحث مجوز فعالیت از مراکز بهداشتی و دامپزشکی‌ها و همینطور نظارت مستمر بر کار آن‌ها از حیث کیفیت و ایمنی مواد غذایی مصرفی، همچنان مورد پرسش و توجه است.

در خاطرم هست که چندسال پیش موردی از ابتلا به انگل در میان آشنایان مشاهده شد که پزشک معالج با درصد بالایی احتمال آن را مصرف مکرر این نوع کباب‌ها می‌دانست. بسیاری از این گاری‌کباب‌ها، به دلیل عدم رعایت استانداردهای بهداشتی، نگرانی‌هایی در مورد سلامت عمومی به وجود آورده‌اند، برخی مردم حتی با علم به این نگرانی‌ها مصرف آن را دنبال می‌کنند و برخی دیگر نیز مسائل بهداشتی آن را همچنان پررنگ و مهم می‌دانند.

از مشکلات رایجی که این نوع رستوران‌های سیار یا گاری کبابی‌ها می‌توانند داشته باشند استفاده از گوشت‌های مشکوک، مانده یا یخی که شرایط نگهداری آن مورد سوال است و همچنین عرضه جگر سیاه است و می‌دانیم که مصرف آن از نظر احتمال آلودگی به عوامل بیماری‌زا و کیست انگلی چندان توصیه نمی‌شود و مشخص نیست که آیا جگر سیاه عرضه شده در این گاری کبابی‌ها سالم هستند یا خیر؟!

سلامت برنج‌هایی که ممکن است چندین بار گرم شده باشند و شرایط نامناسب پخت و نگهداری مواد غذایی، از نظر نبود شیر آب برای شستشو و یخچال برای نگهداری صحیح مواد غذایی، اشاره کرد.

در کنار این مسائل، عدم وجود نظارت کافی بر فعالیت این گاری‌ها، باعث افزایش نگرانی‌ها شده است. به طوریکه اگر در غروب یا شب هنگام از کنار این گاری‌ها عبور کنید، با دقت به گوشت‌های سیخ‌زده شده می‌بینید که تعداد زیادی مگس و حشره به دور آن‌ها ضیافتی برپا کرده‌اند.

بعضی اوقات دقت به شیوه طبخ، نظافت دست‌ها و لباس صاحبان این گاری‌ها خود گویای همه‌چیز است. شاید بیراه نباشد که این گاری‌ها با عنوان “کباب کثیف” نیز  نامیده‌اند، هرچند که با برخورداری از این نام هم باز طرفداران زیادی دارند!

 

تصویر شهر در گرو بهداشت گاری‌کباب‌ها

حضور این نوع غذاخوری‌های سیار، جدا از مشکلات بهداشتی، تصویر شهر زیبای رشت را تحت تاثیر قرار داده است. البته یکی از مواردی که این چهره‌ی نازیبا را ایجاد می‌کند همان عدم توجه به بهداشت و نظافت در این گاری‌ها است که جلوه بصری خیابان‌های شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا نمی‌توان راهکاری بهتر برای عرضه غذاهای پیدا کرد؟ چگونه می‌توان سنت‌های اصیل غذایی را در کنار رعایت استانداردهای بهداشتی و ظاهری حفظ کرد؟ آیا طعم لذیذ این کباب‌ها با اخذ مجوز بهداشتی تغییر خواهد کرد؟

 

راهکارها و امید به بهبود؛ چطور گاری‌کبابی‌ها می‌توانند ایمن‌تر شوند؟

یک مثال خوب از این حمایت دولتی می‌تواند “بازارچه نان محلی” در روستای ملاط، از توابع شهرستان لنگرود، باشد. شاید لازم باشد مسئولین محلی و نهادهای نظارتی و بهداشتی در شهر رشت، توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند و نظارت‌های سخت‌گیرانه‌تر و دقیق‌تری را بر گاری‌کبابی‌ها اعمال کنند.

ایجاد یک مکان ثابت و تمیز و نظارت مستمر بر نظافت و سلامت آن، آموزش و حمایت از صاحبان این گاری‌ها، اخذ کارت بهداشتی کارکنان این کبابی‌ها، استفاده از یخچال‌های سیار برای حفظ سلامت مواد غذایی و گوشتی خصوصا در فصول گرم، می‎تواند از جمله اقداماتی باشد که نه تنها مشوق صاحبان این گاری‌ها به استفاده، طبخ و عرضه مواد غذایی سالم و بهداشتی است بلکه به حفظ سلامت شهروندان کمک می‌کند و تصویر بهتری از شهر و فرهنگ غذایی آن به گردشگران ارائه می‌دهد.

در نهایت، توجه به کیفیت غذاهای خیابانی، به عنوان بخشی از فرهنگ و هویت یک شهر، نه تنها امری ضروری بلکه به سود همگان است. رشت، با سابقه طولانی در غذاهای سنتی و محلی می‌تواند با یک مدیریت صحیح و نظارت‌های بهداشتی بهتر، همچنان مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به غذاهای خیابانی باقی بماند، بدون اینکه سلامت مردم به خطر بیفتد یا چهره شهر آسیب ببیند.

 

نظرات بسته شده است.