کارگران غیر مجاز چه زمانی اخراج می‌شوند؟

شناسایی ۳۴۲ نیروی کارتبعه خارجی غیرمجاز درگیلان؛

14

همزمان با موج جدید اخراج مهاجرین غیر قانونی از کشور، امروز مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از شناسایی ۳۴۲ نیروی کار تبعه خارجی غیر مجاز طی ۶ ماه نخست امسال خبر داد. با این حال وی آماری از اخراج این تعداد نیروی کار غیرمجاز در کارگاههای گیلان ارایه نکرد.

 

به کارگیری نیروی کار غیرمجاز تبعه خارجی بخصوص کارگران افغانستانی در مراکز تولیدی و صنعتی استان درحالیست که  پیش از این مدیران واحدهای تولید استان از کمبود نیروی کار در این مراکز خبر داده و خواستار به کارگیری نیروی کار ماهر و نیمه ماهر تبعه خارجی شده بودند. حال مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از شناسایی ۳۴۲ نفر از این کارگران خبر داده است اما آماری از اخراج این اتباع و جلوگیری از فعالیت غیر مجاز آنها ارایه نکرد.

طبق مشاهدات میدانی و منابع خبری؛ بیشترین تعداد کارگر تبعه افغانستانی غیز مجاز در پروژه های نهضت ملی مسکن، پروژه های تقاطع غیر همسطح و شرکت کودآلی رشت مشاهده شده اند.

 

در همین رابطه «سیاوش آقاجانی» به ایرنا گفت: ۴۳ تیم گشت زنی در سراسر استان پس از بازرسی ۴۴۶ کارگاه دارای نیروی کار اتباع خارجی در استان موفق به شناسایی ۳۴۲ نیروی کار تبعه خارجی غیرمجاز شدند.

وی با بیان اینکه در ۶ ماه نخست امسال هشت مورد پروانه کار اتباع خارجی در استان تمدید و ۲ فقره پروانه جدید نیز صادر شده است، تصریح کرد: ۱۳۲ کارفرمای متخلف که از اتباع خارجی غیر مجاز بهره گرفته بودند نیز ۴۷ میلیارد و ۵۵۴ میلیون ریال جریمه شدند.

 

آقاجانی، تعداد حوادث ناشی از کار را نیز در این مدت ۴۲ مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۳۶ حادثه شامل؛ جراحت، شکستگی، سوختگی، نقص عضو و قطع عضو و ۶ مورد حادثه منجر به فوت بوده است ضمن آنکه ۲ بخش کارگاه‌های ساختمانی و صنعت و تولید بیشترین حوادث ناشی از کار را به خود اختصاص داده اند.

 

وی تصریح کرد: در راستای اجرای ماده ۱۰۵ و احقاق حقوق مزایای کارگران(قانون کار)، ایمنی، حفاظت و بهداشت کار و نیز عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل؛ ۳۴ کارفرما به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

لازم به ذکر است: روند اخراج مهاجران افغانستانی از کشورهای ایران و پاکستان در این اواخر شدت بیشتر گرفته و روزانه هزاران تن از مهاجران افغانستانی دوباره به کشور بر می‌گردند.

 

 

نظرات بسته شده است.