کسی به داد کارگران آبفا رودبار نمی‌رسد؟

7 ماه مطالبات پرداخت نشده و بی‌توجهی مسئولان گیلان؛

13

حقوق و دستمزد کارگران پیمانکاری اداره‌ی آب و فاضلاب شهرستان رودبار بیش از ۷ ماه است که پرداخت نشده و به همین علت کارگران این شرکت در مقابل ساختمان اداره آب و فاضلاب رودبار تجمع کردند. این کارگران که شمار آنان به ۶۰ نفر می‌رسد بخاطر عدم پرداخت مطالبات قانونی‌شان، به شدت درگیر مشکلات مالی و معیشتی شده‌اند و مسئولان شهرستان و استان نیز تاکنون هیچ اقدامی برای رفع مشکل‌شان انجام نداده‌اند.

 

جمعی از کارگران پیمانکاری اداره آب و فاضلاب شهرستان رودبار در اعتراض به پرداخت نشدن ۷ ماه مزد خود، مقابل ساختمان اداره آب و فاضلاب ‌این شهر تجمع کردند.

این خبری است که دوشنبه ۴ تیر منتشر شد. بر اساس آنچه که این کارگران نسبت به آن معترضند. مطالبات حدود ۶۰ نفر از کارگران پیمانکاری شبکه آب و فاضلاب شهرستان رودبار از آذر ۱۴۰۲ تا به امروز که سه ماه از سال ۱۴۰۳ گذشته پرداخت نشده است. به گفته این کارگران، شرکت پیمانکار با مشکلات مالی مواجه است و پیمانکار فقط توان پرداخت بخشی از طلب مانده فروردین ۱۴۰۲ آنان را دارد. طبق اطلاعات واصله شرکت پیمانکار مربوطه برای پرداخت ۷ ماه باقی مانده منتهی به سال گذشته و سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ هیچ برنامه مالی ندارد و نیازمند تامین بودجه از استان است.

کارگران معترض شرکت آبفای رودبار تاکید کردند؛ مسئولان اداره آبفای شهرستان و استان برای وصول مطالبات آنان تاکنون هیچ اقدامی مثبتی انجام نداده‌اند و اگر وضعیت به همین صورت پیش برود و این بی‌توجهی‌ها نسبت به حق و حقوقشان ادامه پیدا کند آنان برای رساندن صدای اعتراض خود عازم مرکز استان خواهند شد تا از مسئولان استانی بویژه نهادهای قضائی درخواست کمک کنند.

این اتفاقات تلخ در حالی رخ می‌دهد که مدتهاست سطح درآمد طبقه کارگران از نرخ تورم پیش گرفته و حتی اگر مطالبات آنان به موقع و سر ماه پرداخت شود نیز قادر به تامین همه مخارج زندگی نیستند. در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از مجموع حقوق و دستمزد پرداختی به کارگران صرف تامین مسکن می‌شود و قشر کارگری برای گذران زندگی، مجبور شده هزینه کرد برای امکانات رفاهی، خوراک و پوشاک را به حداقل ممکن برساند.

در همین راستا دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران هم اعلام کرده  ۷۰ درصد کارگران برای تأمین معاش خود شغل دوم دارند و به گفته کارگران آبفای شهرستان رودبار به علت عدم پرداخت حقوق‌ها، آنان هم مجبورند بعد از ساعت کاری خود برای امرار معاش و تامین نیاز خانوادهایشان دستفروشی و مسافرکشی کنند.

در شش ماه منتهی به پایان سال ۱۴۰۲ دولت، وزارت کار و وزارت اقتصاد که حتی نتیجه انتخابات در صنف بخش خصوصی یعنی اتاق بازرگانی را هم تحمل نکرد و چه در آشکارا و چه پنهانی تلاشی برای ترمیم عقب ماندگی حقوق و دستمزد کارگران از نرخ تورم انجام ندادند و باز هم با وجود همه شعارها دست کارگران خالی ماند. با این حال انتظار پرداخت منظم همین حقوق و دستمزد حداقلی هم به دل قشر کارگری که از وعده و وعیدها خسته و ناامید شده مانده است.

 

متاسفانه وزارت کار در تمام طول سال گذشته برای برگزاری جلسه‌ای جهت بررسی مجدد معیشت کارگران رضایت نداد و دائما از آن فرار کرد. در حالی‌که کارگران به‌دنبال افزایش حقوق نبودند و درخواست شان تشکیل جلسه‌ای برای بیان مشکلات شان بود.

وضعیت در گیلان نیز به همین منوال پیش می‌رود و بی‌ توجهی به مطالبات کارگران مشهود است. با این حال از مسئولان اداره آبفای شهرستان رودبار و گیلان انتظار می‌رود صدای دردمند کارگران زحمتکش اداره آب و فاضلاب شهرستان رودبار را بشنوند و برای آنان کاری انجام دهند.

 

 

 

نظرات بسته شده است.