گیلان در سومین سال متوالی خشکسالی قرار دارد

تهدید کاهش بارشها و منابع آبی کشاورزی دراستان؛

43

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان؛ کاهش منابع آبی و مهاجرت داخلی به استان‌های شمالی را از چالش‌های زراعت برنج دانست و تأکید کرد: گیلان در سومین سال خشکسالی متوالی قرار دارد و کاهش بارش‌ها در حوضه آبریز سد سفیدرود، موجب کاهش منابع آبی استان در بخش کشاورزی شده است.

« صالح محمدی» در جلسه ستاد برداشت برنج کشور که با حضور رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد از محدودیت‌های زراعت برنج را مهاجرت داخلی به استان‌های شمالی و توجه به عرصه‌های کشاورزی دانست و تأکید کرد: این حجم از مهاجرت زنگ خطر بخش کشاورزی کشور است؛ سرسبزی استان‌های شمالی متعلق به همه مردم است و اگر در حفاظت از آن غفلت کنیم، خروج شالیزار از چرخه تولید رقم می‌خورد که آسیبی برای کشور است. این حجم از مهاجرت زنگ خطر بخش کشاورزی کشور است.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ۱۹ استان دارای سطح زیر کشت برنج در سطوح مختلف داریم، تصریح کرد: نوسانات قیمت برنج بر میزان تولید این استان‌ها اثرگذار است.

 

وی با بیان اینکه یکی از مخاطرات در حوزه تولید برنج، کم آبی است افزود: متأسفانه سومین خشکسالی متوالی را در استان گیلان پشت سر می‌گذاریم؛ این در حالی است که گیلان جزو استان‌های پر بارش کشور محسوب می‌شود، اما کاهش بارش‌ها در حوضه آبریز سد سفیدرود، موجب کاهش منابع آبی استان در بخش کشاورزی شده است.

 

محمدی زراعت برنج را زراعت پر آب دانست و یادآور شد: ذخیره سد از ۱.۲ میلیارد مترمکعب به کمتر از ۹۰۰ میلیون مترمکعب طی سه سال گذشته رسیده و آمارهای ۱۸ساله سد حاکی از کاهش محسوس ذخیره آب است؛ در چنین شرایطی به استقبال زراعت برنج رفتیم، اما با برنامه ریزی و به کارگیری روش‌های علمی و استفاده از ظرفیت مکانیزاسیون، نه تنها کاهش عملکرد نداشتیم، بلکه در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش عملکرد نسبت به سال قبل‌تر و افزایش ۱۹ درصدی بهره‌وری آب بودیم.

 

لازم به ذکر است: پیش از این مدیرکل هواشناسی گیلان از کاهش ۱۵ درصدی بارشها نسبت به دوره بلند مدت ۳۰ ساله در استان خبر داده بود.

دادرس گفته بود: از ابتدای سال زراعی جاری (مهر سال گذشته تاکنون) ۶۵۷ میلیمتر بارندگی در استان داشته‌ایم که این میزان نسبت به دوره بلندمدت (۳۰ ساله) ۱۵ درصد کاهش دارد. در این مدت در سطح کشور هم ۲۰۸ میلیمتر باران باریده است که نسبت به دوره بلندمدت (۳۰ ساله) نزدیک به سه درصد کاهش نشان می دهد.

دادرس با بیان اینکه تقریبا چهارسالی است که شاهد خشکسالی و کم آبی به ویژه خشکسالی هواشناسی کشاورزی در استان هستیم، اضافه کرد: میزان بارندگی در فصل بارش و زمان کشت و کار کاهش یافته و باران مناسب دریافت نمی‌شود.

 

نظرات بسته شده است.