«یکی با دست و پای نازک خیالی» در انزلی رونمایی شد

85

 

 

«یکی با دست و پای نازک خیالی» تازه ترین اثر «مریم ساحلی» بانوی داستان نویس گیلان در چهاردهمین روز تیرماه به مناسبت گرامیداشت روز قلم با حضور جمعی از دوستداران فرهنگ و ادبیات در مرکز انزلی پژوهی طویلی رونمایی شد.

این کتاب شامل ۱۱داستان کوتاه به نام‌های «دهان های سرخ پرز دار»، «فرنگیس زندگان»، «با غازهای وحشی»، «بانو برای سه ساعت معاشرت در روز»، «فرکانس x مگاهرتز»،«تنها ماندگان»،«یکی با دست و پای نازک خیالی»، «رفتن و آمدن»، «پری شانی»، «ماهی متروکه‌ها» و «به وقت بهار» توسط نشر سیزده منتشر شده است.

آیین رونمایی از کتاب با سخنان فاطمه رهبر داستان‌نویس خوب شهر انزلی، فاطمه غفاری داستان‌نویس و مترجم و رضا باباخانلو داستان‌نویس و مدیر نشر سیزده همراه بود.

 

*نویسنده باید خیال بازی بداند

فاطمه رهبر بانوی داستان‌نویس گیلانی در معرفی این مجموعه داستان بیان کرد: بسیاری بر این باورند هرکسی که خواندن و نوشتن بلد باشد می‌تواند داستان بنویسد اما به اعتقاد من هر نویسنده و هنرمندی هر قدر مصالح برای ساخت اثرش داشته باشد حالا ما اینجا صرفا به نویسنده اشاره می‌کنیم اگر بخواهد اثرش ماندگار شود در کنار بلد بودن خواندن و نوشتن باید تخیل قوی داشته باشد و به قول معروف خیال بازی بداند.

کسی که نتواند خیالش را پرواز بدهد و با دیدن چیزی آن را از عالم واقعیت بیرون بکشد و در ذهنش پرورش دهد تا با واقعیت‌های زندگی پیوندش بزند، قطعا نمی‌تواند هنرش را به عرصه موفقیت برساند.

وی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های آثار خانم ساحلی انجام دادن این کار است. یعنی پیوند زدن واقعیت با خیال. پیوندی که آزار‌ دهنده نیست جای زخم و بخیه‌اش توی ذوق مخاطب نمی‌خورد و قبولش می‌کند‌.

 

*تنهایی معضل بزرگ انسان عصر امروز

این بانوی داستان نویس، تنهایی را از معضلات بغرنج انسان عصر جدید خواند و افزود: انسان ها روز به روز دارند در تنهایی خودشان  غرق می‌شوند و بیشتر از قبل این تنهایی را به معرض تماشا می‌گذارند.

*سلبریتی‌ها بازار کتاب را قبضه کرده اند

«رضا باباخانلو» داستان نویس و مدیر نشر سیزده گفت: بسیار مایه خشنودی است که در شرایطی که می بینیم سلبریتی ها بازار کتاب را به انحصار خود در آورده اند و مردم برای گرفتن امضا و عکس یادگاری با سلبریتی ها صف های طویل تشکیل می دهند این جمع فرهنگی فارغ از این گونه هیاهوها شکل گرفته است.

وی با اشاره به ارزش ادبی و معنایی داستان های مریم ساحلی از جمله مجموعه «یکی با دست و پای نازک خیالی» خاطرنشان کرد: نشر سیزده آمده تا کم بگوید ولی گزیده بگوید.

 

*نویسنده و جهان داستان

در ادامه‌ی مراسم، «مریم ساحلی» بانوی داستان‌نویس و مدرس داستان انجمن هزار و یک شب انزلی در خصوص جهان داستان گفت: وقتی داستانی در ذهن داستان‌نویس جان می‌گیرد چنان با لحظات او و افکارش همراه می‌شود که چاره ای جز نوشتنش باقی نمی‌ماند. در واقع آنچه که در شرایط موجود اوضاع و احوالِ عرصه کتاب و نشر سبب می‌شود تا همچنان بنویسیم آدمهای داستان‌هامان است که در جهان افکارمان راه  می‌روند، حرف می‌زنند ، زندگی می‌کنند و منتظرند تا ما آنها را بنویسیم.

 

*آموزش در داستان نویسی

خالق «مردگان راوی»، ذهن قصه گو، تخیل قوی، خوب دیدن و شنیدن را از جمله استعدادهای لازم برای نوشتن داستان عنوان و اضافه کرد: پس از وجود این عناصر است که مطالعه و آموزش داستان‌نویسی می‌تواند یاری‌رسان باشد.

وی به علاقمندان داستان‌نویسی توصیه کرد: وقتی سوژه ای در ذهن جان می‌گیرد بهتر است با عجله نسبت به نوشتن اقدام نکرد بلکه باید اجازه داد تا مدتی بگذرد و در ادامه اگر آن سوژه رهایمان نکرد به این موضوع بیاندیشیم که آیا قابلیت بسط و گسترش و نوشتن یک داستان بر اساس آن وجود دارد یا خیر.

ساحلی در خصوص نسبت نویسنده با آدم‌های داستانش بیان داشت: واقعیت این است که شخصیت‌های جهان داستان‌هامان با ما هستند. شاید اگر گذرمان به قبرستانی بیفتد، چشم بچرخانیم تا سنگ قبر مردگان سرزمین داستان‌هامان را ببینیم؛ اما خوش به حال آن نویسنده‌ای که شخصیت‌های داستان‌هایش در جهان مخاطبانش زندگی می‌کنند.

 

*انعکاس ظرایف و جزییات درداستان

«فاطمه غفاری» بانوی داستان‌نویس و مترجم نیز در ادامه مراسم گفت: امروز اینجاییم تا از شهرزاد قصه‌گوی هزار و یکشب بگوییم، بشنویم و بخوانیم. از کتاب «یکی با دست‌و‌پای نازک خیالی». مجموعه‌ای که خیال در آن موضوعیت دارد.
خالق رمان«حسرت درناها» یادآور شد: به قول نیچه اگر هنر نبود، واقعیت ما را می‌کشت و البته که او هنر را نه باز تولید واقعیت که تصور و آفرینش‌گری می‌داند.‌ رویایی که می‌آید تا رنج زیستن را بر ما آسان کند.
وی درباره کتاب یکی با دست و پای نازک خیالی افزود: سورئالیسم در بعضی از داستان‌های این مجموعه حضور پررنگ دارد و در برخی دیگر رگه‌هایی قوی از آن دیده می‌شود. آنجا که غازهای وحشی روبان‌های رنگی روی فرمان دوچرخه را می‌گیرند و دو دلداده خجل رو به آسمان می‌کشند، آنجا که رادیوی ترانزیستوری ذبیح موج ایستگاهی جادویی را می‌گیرد، آنجایی که  مالا یا صیاد بی‌مال شاه‌ماهی می‌گیرد با پولک‌های هفت‌رنگ نقره‌ای، بنفش، طلایی، فیروزه‌ای، و سرخ.

غفاری اضافه کرد: نویسنده اثر، ظرایف و جزئیاتی را در داستانهایش منعکس می‌کند و چنان در توصیف جزئیات دقیق است که از آنها برای مخاطب تصویری زنده می سازد.
وی با اشاره به این نظر «ناباکوف» که: اگر نویسنده ای نتواند جزئیات به قول خودش مقدس را درک کند، نمی‌تواند اثری خوب بیافریند، تصریح کرد: استفاده از جزئیات در واقع تیغ دولبه است از یک سو خواننده از آن طریق وارد جهان نویسنده می‌شود و از سویی اگر خوب کار نشده باشد، نفس خواننده را می‌گیرد و لکنتی در درک مطلب پیش می‌آید، و خانم ساحلی با استادی آن را انجام داده است.
این مترجم اهل گیلان در خاتمه با تبریک روز قلم از بانو مریم ساحلی به پاس قریب دو دهه آموزش فروتنانه و سخاوتمندانه و بدون دریافت هزینه داستان نویسی در شهر انزلی و همچنین راهنمایی های مشفقانه اش قدردانی کرد.

لازم به ذکر است؛ مریم ساحلی پیش از این مجموعه داستان‌های «مشق‌هایم زیر باران»، «کسی نگاهم می‌کند»، «از پله‌های قطار ابری»، «بی‌خلوتی‌» و داستان بلند «مردگان راوی» را روانه‌ی بازار نشر کرده بود.

 

نظرات بسته شده است.