یک انزلیچی قربانی گرمای هوا و بی‌تدبیری

گرمای شدید جان کارگر گیلانی پتروشیمی را گرفت؛

41

 

یکی از کارگران پتروشیمی در خوزستان دقایقی پیش به دلیل گرمازدگی، جان باخته است.

ایلنا گزارش داد: دقایقی پیش یکی از کارگران یک واحد تولید پتروشیمی در خوزستان به نام «علیرضا عبدالله‌زاده» بدلیل گرمای هوا دچار تشنج شد و تا انتقال به بهداری منطقه جان خود را از دست داد.

سایت مرور با خبر شد این کارگر اهل انزلی بوده که در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی کار می‌کرده است.

طبق اعلام مرکز پایش کیفی هوای کشور، رطوبت این منطقه در خوزستان، صبح امروز بالای ۹۰ درصد اعلام شده بود.

رییس روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، با تأیید این خبر گفت: فرد مذکور قبل از اعزام به درمانگاه در محل کار علائم حیاتی خود را از دست داده بود.

 

اما این اولین بار نیست که کارگران نفت و گاز جنوب در اثر گرما جان خود را از دست می‌دهند ۱۵ مرداد جاری، کارگران پارس جنوبی به همکارشان که رفته بود بالا تا پاکسازی دودکش واحد بخار پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی در عسلویه را انجام دهد، از حال رفته و بیهوش میان تسمه نخی آویزان می‌بینند. کارگر به پایین کشیده می‌شود، تیم امدادی از راه می‌رسند و تلاش می‌کنند تا بدن بی جان این کارگر ۴۹ ساله احیا شود، اما همه چیز بی‌نتیجه است و جان می‌بازد. شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: «این فرد از پرسنل پیمانکار بازرسی فنی، در حین انجام کار دچار گرمازدگی و کاهش علائم هوشیاری می‌شود و به بیمارستان نبی اکرم (ص) عسلویه اعزام شده و علی‌رغم تلاش کادر درمان، متأسفانه وی فوت می‌کند.»

کارگران، اما روایت دیگری دارند و بنا بر گزارش ایلنا می‌گویند: «بار‌ها اطلاعیه‌ها و بخشنامه‌هایی در مورد ضرورت کاهش ساعت کاری کارگران صادر شد، اما شرکت‌های پیمانکاری از اجرای آن‌ها امتناع می‌ورزند و همچنان کارگران را ۱۲ ساعت کامل سر کار نگه می‌دارند.»

مرگ این کارگر، اما پایان این ماجرا نیست. سال‌های گذشته نیز مرور خبر‌ها حاکی از این ماجراست. همزمان ۱۵ مردادماه خبرگزاری برنا خبر داد که بیش از ۳۵ نفر از کارگران فاز دوم پالایشگاه آبادان به علت گرما و رطوبت شدید هوا دچار گرمازدگی شدند.

 

براساس گزارش سازمان پزشکی قانونی، در سال ۱۴۰۲ دست‌کم دو هزار و ۱۱۵ کارگر در اثر حوادث ناشی از کار جانشان را از دست دادند و ۲۷ هزار نفر نیز مصدوم شدند. این رقم در مقایسه با زمان مشابه سال قبل از آن، بیش از ۱۵ درصد افزایش نشان می‌داد.

همچنین براساس بررسی‌ها، ایران در زمینه رعایت مسایل ایمنی کار میان کشور‌های دنیا رتبه ۱۰۲ را دارد و آمار مرگ کارگران در آن بیش از میانگین‌های جهانی است.

شاهد هستیم که غالبا در فصل گرم سال، در مجموعه پالایشگاهی نیرو‌های ستادی تعطیل می‌شوند، اما نیرو‌های عملیاتی (کارگران (به همان روال همیشگی به کار خود ادامه می‌دهند.

فعالان صنفی مرگ کارگران صنعت نفت را بیش از آمار‌های رسمی عنوان می‌کنند و وزارت کار هم از ارائه آمار مرگ کارگران به تفکیک شغل آنان خودداری می‌کند. اما روزنامه «هم‌میهن» شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ به نقل از «فعالان صنفی» و «کارشناسان صنعت نفت» از مرگ ۱۷ کارگر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از فروردین ۱۴۰۲ تا ۱۶ مهر خبر داده بود.

نظرات بسته شده است.