یک کارگر اففانستانی در شرکت کود آلی گیلان کشته شد

به دلیل تعطیلی خطوط پردازش و نبود ایمنی در کار؛

57

حوادث ناشی از نبود ایمنی در کار همچنان در گیلان، جان کارگران را می‌گیرد. این بار یک کارگر افغانستانی شاغل در شرکت کود آلی گیلان جان خود را از دست داد.

این کارگر به دلیل تعطیلی خط پردازش زباله خشک و در محل سالن دریافت و بدون شرایط ایمنی لازم در حین جداسازی زباله‌های خشک از زباله هایی قرار بود به مرکز دفن سراوان منتقل شوند زیر چرخ های لودرکشته شد.

 

بنابر آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وقوع حوادث ناشی از کار در کشور نسبت به سال گذشته ۱۳ تا ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است اما این حوادث در گیلان همچنان آمار قابل ملاحظه‌ای دارد. بطوریکه در سه ماهه نخست امسال از  ۱۲ حادثه شغلی در گیلان ؛ ۳ مورد فوتی و ۹ مورد مصدومیت، جراحت، شکستی و…گزارش شده است.

در تازه ترین این حوادث روز گذشته یک کارگر تبعه افغانستان در شرکت کود آلی رشت جان خود را از دست داد.

یک منبع آگاه با اعلام این خبر به مرور اظهار کرد: ظهر روز گذشته یک کارگر افغانی با هویت نامعلوم، حین کار در سالن دریافت فاز یک شرکت کود آلی رشت، زیر چرخ لودر شرکت کشته شده است.

به گفته این منبع آگاه در حال حاضر حدود ۳۰ کارگر افغانی بدون مشخصات و اطلاعات هویتی مشخص در این شرکت مشغول به کار هستند.

وی تاکید کرد: حضور کارگران افغانی در شرکت کود آلی و فعالیت آنها در سالن دریافت زباله خشک بدان معنی است که این کارگران درحال جمع آوری زباله و ضایعات خشک بوده و این  موضوع  حاکی از عدم فعالیت خطوط یک و دو اورهال شده شرکت کود آلی است.

این درحالیست که در پیش از این در صفحات مجازی و گزارشات متعدد توسط شرکت کود آلی، این خطوط فعال نشان داده شده بودند.

وی اضافه کرد: بعد از فوت این کارگر افغانستانی در شرکت کود آلی رشت، بلافاصله گزارش فوت توسط نیروی انتظامی صورت جلسه و متوفی تحویل پزشکی قانونی شد. متاسفانه هیچ گونه اطلاعات بیشتری از سن و مدت حضور این کارگر در شرکت در دسترس نیست.

 

طبق قانون و به دستور وزارت کشور، گیلان از سالهای گذشته جز استانهای ممنوعه حضور و اشتغال اتباع افغانستانی در کشور بوده است.

با این حال در ماههای اخیر گزارشات زیادی از بکارگیری اتباع در واحدهای تولیدی و صنعتی استان به گوش می‌رسد. بطوریکه حضور این اتباع در طرح های عمرانی شهرداری و نیز پروژه‌های ساخت مسکن ملی به خوبی قابل مشاهده است.

این در حالیست که پیشتر«سیاوش آقاجانی» مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی گیلان گفته بود: واحد‌های تولیدی گیلان برای جذب نیرو دچار چالش هستند و برخی از آنان به دلیل نبود نیروی کار داخلی درخواست جذب نیروی کار اتباع بیگانه را دارند. هر چند که در این خصوص در گیلان ممنوعیت‌هایی وجود دارد.

بکارگیری اتباع بیگانه علاوه بر هدر رفت فرصت های شغلی برای جوانان بومی، به دلیل اختلافات فرهنگی و دیدگاه های موجود امکان ایجاد تبعات اجتماعی و فرهنگی را هم رقم می زند.

در سال جاری، آمارهای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از شناسایی ۶۲۷ نیروی کار تبعه خارجی که به صورت غیر مجاز در استان اشتغال دارند حاکی است. این درحالیست که مطابق ماده۱۲۸ قانون کار مربوط به قوانین و مقررات اشتغال اتباع خارجی کارفرمایان مکلفند قبل از اقدام به عقد هرگونه قراردادی که موجب استخدام کارشناسان بیگانه می‌شود نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در مورد امکان اجازه اشتغال تبعه بیگانه استعلام کنند.

 

حال مشخص نیست آیا حضور و فعالیت ۳۰ کارگر تبعه افغانستانی بدون هویت مشخص و اجازه کار قانونی در شرکتهای زیر مجموعه شهرداری رشت با استعلام و اجازه این اداره کل بوده یا خیر؟

 

نظرات بسته شده است.