۴۵۰ میلیون قطعه آبزی،رها سازی شدند

در جشنواره‌ی ملی رهاسازی انواع بچه آبزیان دریای خزر؛

18

 

۴۵۰ میلیون قطعه انواع آبزیان در پنج استان گیلان، گلستان، مازندران، ‌ هرمزگان و خوزستان در جشنواره ملی رهاسازی بچه ماهیان استخوانی، خاویاری، دریایی و میگو دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و آبهای داخلی رها سازی شدند.

دراین جشنواره که در ساحل پلرود بخش کلاچای از توابع شهرستان رودسر برگزارشد، ۴۵۰ میلیون قطعه انواع بچه آبزی از جمله بچه ماهیان استخوانی، خاویاری، دریایی و میگو در رودخانه‌های منتهی به آب‌های ساحلی استان‌های گیلان، خوزستان، مازندران، گلستان و آب‌های ساحلی جزیره‌ی قشم رها ‌شدند.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات کشور در این مراسم گفت: از مجموع این آبزیان، ۳۰ میلیون قطعه بچه میگو، ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی دریایی مختص آب‌های استان خوزستان و بقیه انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاریست که بیشتر آنها در گیلان رهاسازی شدند.

ناصر کرمی راد افزود: از مجموع ۳۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی آماده رهاسازی در ۳ استان شمالی کشور، ۱۶۰ میلیون قطعه در رودخانه‌های گیلان و ۱۶۰ میلیون قطعه هم در استان‌های مازندران و گلستان رها سازی ‌شد و ۵۰ میلیون قطعه هم با مشارکت صیادان و بهره برداران محلی و به شیوه‌ی تکثیر طبیعی در رودخانه و آب‌های داخلی رها خواهد شد که عمده‌ی آن در استان مازندران است.

وی همچنین حجم رهاسازی بچه ماهیان خاویاری را حدود ۳ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: عملیات رهاسازی این بچه ماهیان در گیلان انجام می‌شود.

لازم به ذکر است: سال گذشته حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری در گیلان رهاسازی شده بود. گیلان تقریباً ۴۰ درصد تعهدات سازمان شیلات در تولید بچه ماهیان تجاری دریای خزر که شامل ماهیان استخوانی و غضروفی هستند را انجام می‌دهد.

در ۴ مرکز بازسازی ذخایر گیلان،۱۳ گونه انواع ماهیان استخوانی و خاویاری تولید و پرورش داده می‌شود. رها سازی انواع بچه ماهی در دریای خزر با هدف حفظ ذخایر و استمرار صیادی در نوار ساحلی خزر انجام می‌شود.

طی سالهای اخیر، تغییرات اقلیمی، گرمایش جهانی، آلودگی دریایی و صید بی رویه، ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر را با خطر نابودی تهدید می‌کند.

نظرات بسته شده است.