تورم در گیلان پایین تر از نرخ کشوری

0 499

«وحید طیفوری» معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت گیلان نرخ تورم درگیلان را پایین­ تر از کشور عنوان کرد.

به گزارش مرور، طیفوری افزود: نرخ تورم کل کشور و گیلان در خرداد‌ماه امسال به ترتیب ۳۷ و ۳۵ درصد بود که گیلان در این ماه، در بین ۳۱ استان، در رتبه بیست و پنجم کشور قرار گرفت.
وی از انتشارشاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها و نرخ تورم خردادماه ۹۸ خبر داد و گفت: مرکز آمار ایران برای محاسبه تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها با جمع‌آوری اطلاعات قیمت کالا و خدمت عرضه شده به منظور مصرف نهایی خانوار نسبت به محاسبه شاخص قیمت براساس میانگین وزنی قیمت کالاهای مختلف اقدام می‌کند. براساس شاخص قیمت به دست آمده سه نوع نرخ تورم شامل «نرخ تورم کل» جهت برنامه‌ریزی و سیاست گذاری‌های کلان، «نرخ تورم نقطه به نقطه »جهت تبیین وضعیت تغییرقیمت و شوک‌های قیمتی درکوتاه مدت و«نرخ تورم ماهانه جهت پیش‌بینی روند آتی نرخ تورم محاسبه می‌شود ولازم است متناسب با هرهدف نرخ تورم مورد نظر مورد استفاده قرارگیرد.
طیفوری نکته قابل توجه این آماررا براساس مباحث علمی درسبد مصرفی خانوارها بیان کرد و گفت: محاسبه نرخ تورم، ضریب اهمیت یا وزن تاثیر قیمت گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی و دخانیات درنرخ تورم کشور و استان به ترتیب ۲۷.۲۴ و ۲۵.۰۱ درصد و ضریب اهمیت یا وزن گروه کالاهای غیر خوراکی به ترتیب ۷۲.۷۶ و ۷۴.۹۹ درصد می‌باشد.
در این باره «نوبخت»رئیس سازمان برنامه و بودجه کشورنیز با اشاره به اینکه بعدازاعمال تحریم ها با کاهش ارزش پول ملی مواجه شدیم، گفت: دررشد اقتصادی و نرخ تورم به ثبات رسیدیم.هرچندهنوزوضعیت مطلوبی نداریم اما رشد تورم که در ماه گذشته ۴/۳ درصد بود اکنون به ۸ دهم درصد کاهش یافته است.
براساس آمارهای مرکز مدیریت و آمارکشور، تورم نقطه به نقطه درماههای ابتدایی سال جاری در گیلان نیز پایین تراز نرخ کشوری اعلام شده بود.همچنین بر اساس همین آمار بالاترین نرخ تورم کشورمربوط به استان کردستان با ۴۵.۱ درصد و کمترین مقدار مربوط به استان قم با ۳۱ است. چهاراستان همجوار گیلان شامل قزوین، زنجان، مازندران و اردبیل نیز به ترتیب دارای رتبه‌های شانزدهم، نوزدهم، بیست و دوم و بیست وچهارم و استان ساحلی گلستان دارای رتبه چهاردهم نرخ تورم کشورهستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.