اختصاص هزار میلیارد تومان برای مدیریت پسماند استانهای شمالی

0 369

روزانه حدود ۶۰۰۰ تن پسماند در استان‌های ساحلی شمالی با سرانه هر نفر بیش از ۹۰۰ گرم در روز تولید می‌شود که سهم قابل توجهی از پسماندهای عادی این استان‌ها مربوط به گردشگران است.

همچنین براساس آمارها روزانه افزون بردو هزار تن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید می شود که دراین میان بیشترین تولید زباله در روز مربوط به رشت است که در ایام نوروز با ورود مسافران وگردشگران به گیلان، حدود ۲۵۰ تن زباله به میزان تولید زباله این استان در روز افزوده می شود. این درحالیست که دفن این زباله ها در ۲۲  مرکز دفن زباله‌ در شهرستانهای مختلف گیلان انجام می شود که این مراکز نیازمند ساماندهی مدیریت پسماند و استاندارد سازی هستند. لذا موضوع تامین منابع مالی مورد نیاز این مراکز طی سال گذشته در برنامه‌ی مدیریت پسماند استان‌های شمالی قرار گرفت.

روز گذشته معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از اختصاص یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت پسماند با اولویت استان‌های ساحلی خبر داد.«احمدرضا لاهیجان زاده» گفت: برای صندوق ملی محیط زیست، فعالیت‌های گسترده ای در نظر گرفته شده که امیدواریم گیلان از این ظرفیت استفاده کند.

اختصاص هزار میلیارد تومان جهت مدیریت پسماند استانهای شمالی درحالی صورت گرفته که پیشتر«عیسی کلانتری» رییس سازمان محیط زیست کشور خبرداده بود در سالهای گذشته از سوی هیات دولت، بودجه‌ی  ۱/۳  میلیارد دلاری‌ای برای حل مشکل پسماند استان‌های شمالی تصویب شد که به دلیل پیگیری نکردن نمایندگان استان‌های شمالی این بودجه در مسیر دیگری قرار گرفت.

گفتنی است سایت‌های دفن زباله رسمی در شهرهای مختلف گیلان مانند سراوان رشت، آستارا، تالش، ماسال، بندر انزلی، رودبار، منجیل، کیاشهر، لاهیجان، لنگرود، رودسر، کلاچای، املش و چابکسر قرار دارند که اغلب آنها در مناطق جنگلی و برخی در ساحل دریا و یکی هم در تالاب بوجاق واقع شده اند و به جز رودخانه سفید رود همه‌ی رودخانه استان را به صورت مستقیم درگیر آلودگی هستند. ازاین سایتها روزانه در حالت عادی ۴ لیتر شیرابه درثانیه تولید می‌شود که این شیرابه‌ها از محل رودخانه پایین دست به تالاب به و دریا می‌رسند. به گفته کارشناسان حجم بالای زباله‌ها و ورود شیرابه‌ به رودخانه‌ها سبب شده که ۲۰  کیلومتر پایانی تمام رودخانه‌های منتهی به دریای خزر شرایط بحرانی زیستی داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.