افزایش اعتبارات طرح کاداستر اراضی ملی

0 361

در سال جاری مدیرکل منابع طبیعی استان با انتقاد از اعتبارات قطره چکانی اجرای طرح کاداستر در استان گفته بود: نسق اراضی روستایی محدوده مشخصی ندارد و این مساله موجب شده کشاورزی دراراضی ملی رونق بگیرد.

«محسن یوسف پور» با اشاره به نیاز بیش از ۲ میلیاردتومان تخصیص اعتبار دراجرای این طرح تصریح کرده بود: درصورت تامین این اعتبار، اراضی جنگلی ومراتع پایش الکترونیکی خواهد شد و طرح کاداستریا حدنگاری اراضی ملی با مستثنیات اشخاص جهت حفظ حقوق مردم و دولت، تثبیت مالکیت اراضی ملی وجانمایی اطلاعات مکانی وتوصیفی دربانک اراضی اجرا می شود.

در همین رابطه «سهیل توکلی» معاون حفاظت و اموراراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از افزایش اعتبار طرح کاداستر در استان خبر داده است و افزود: اعتبارات اجرای طرح کاداستر اراضی استان گیلان امسال از محل صندوق توسعه ملی افزایش پیدا کرد و براین اساس بیش از ۲ میلیارد تومان برای این کار درنظر گرفته شده است.

وی  تخصیص منابع قطره‌چکانی برای اجرای طرح کاداستر درسال‌های گذشته را اصلی‌ترین علت اجرای کند طرح کاداستر در گیلان عنوان کرد و افزود: روند تزریق اعتبارات این حوزه به ویژه در سال‌های اخیر بسیار بهتر شده است.

توکلی تاکید کرد: برای امسال اجرای طرح کاداستر در سطح ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان گیلان به عنوان هدف در دستور کار قرار گرفته است . درصورت فراهم بودن شرایط، فرآیند اجرای طرح کاداستر در ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی گیلان تا پایان امسال به پایان می ‌‌رسد.

در حال حاضر و طبق آمارهای موجود یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار اراضی ملی در استان گیلان وجود دارد و از مقدار اراضی ملی دراستان چیزی در حدود ۵۶۴ هزار هکتار آن مربوط به اراضی جنگلی بوده و نزدیک به حدود ۲۴۲ هزار هکتار آن نیز در حوزه اراضی مرتعی و اراضی ساحلی و جلگه‌ای قرار گرفته‌ اند. دست اندازی و تصرف منابع طبیعی در مراتع و حاشیه جنگلها و نیز حریم سواحل در سالهای اخیر از جمله مشکلات  حفاظت از اراضی ملی استان بوده است. براساس آمارها،  ۵۷ درصد تصرفات اراضی ملی مربوط به شخم زدن وتبدیل مراتع به دیمزارها بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.