بار دیگر چنارهای رشت سربریده شدند

محیط زیست شهری، قربانی 2 درصد حق عمرانی شهرداری

0 255

درختان چنار بلوار شهید باهنر رشت طی سه روز گذشته بدون هیچ گونه توضیحی سربریده شدند. این دومین کشتار دسته جمعی درختان پس از بریده شدن چنارهای بلوار امام خمینی طی یکسال گذشته بوده است.

شنیده‌ها حاکی از این است که این درختان برای عریض‌سازی بلوار و در راستای اجرای تقاطع غیرهمسطح باهنر قطع شده‌اند. در حال حاضر توضیحی در این باره از سوی مدیریت شهرداری رشت وجود ندارد، اما گفته می‌شود که ۶ درخت بیشتر از حد تعیین شده برای این محدوده بریده شده‌اند.

 در حالیکه در سایر کشورهای جهان، توسعه شهری یک امر رایج است. اما توسعه پایدار شهری بیان می‌کند؛ در کنار ساخت و سازها، فضای سبزشهری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 طبق کمیسیون ماده ۷ سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت که به منظور صدور قطع درختان و تدابیر جایگزینی تدوین شده؛ هزینه جایگزینی درختان بریده شده پروژه‌های عمرانی برای فاز اول حدود یک میلیارد تومان مصوب و مکانیابی کاشت نهالهای جایگزین نیز انجام شد.

با این حال با وجود مکانیابی کاشت این نهال‌ها، تا کنون شهرداری برای این امر اقدامی نکرده است و گویا بودجه این برنامه حمایتی، برای پروژهای عمرانی امسال هزینه شده است.

به نظر می‌رسد؛ شوقی شهردار رشت، در اندیشه کسب ۲ درصد سود حاصل از اتمام پروژه‌های عمرانی، احترام به مردم شهر رشت را فراموش کرده باشد. هرچند بر اساس اسناد و بدیهیأت توسعه، در نهایت این درختان قطع می‌شدند و حتی بررسی‌ها اولیه نشان می‌دهد که این درختان توانایی انتقال به نقطه دیگری نداشتند، اما آگاه سازی مردم از این اقدام و اطمینان بخشی به آنها برای جایگزینی این درختان حداقل حقی بود که مردم شهر رشت دارند.

 با توجه به اینکه شروع ساخت این تقاطع از سال گذشته آغاز شده، در واقع شوقی در اسفند ۱۴۰۲ می‌توانست نهال‌های جایگزین این درختان را همراه سایر درختانی که به شهروندان و محیط‌زیست شهری نیاز داشت حتی با مشارکت مردمی کاشت کند و پس از اطلاع رسانی از این موضوع به قطع درختان کنونی اقدام کند.

لازم به ذکر است: آبان ماه سال گذشته شهرداری رشت به بهانه اجرای پروژه های طرح میثاق؛ ۴۰ اصله درخت چنار ریشه دار با عمر متوسط ۵۰ سال را برای احداث تقاطع غیر همسطح باهنر قطع کرد و وعده داده بود:« با قطع این درختان حدود ۴۰۰ اصله درخت با ارتفاع ۴ متری در حد فاصل میدان گیل به سمت باغ رضوان کشت خواهد کرد» .

هر چند که همزمان با هفته درختکاری در اسفند ماه گذشته شهرداری در طرحی از کاشت ۱۸ هزار نهال از نوع بومی جنگل های هیرکانی در مناطق شهری رشت خبر داد و تعدادی از این درختان در تقاطع باهنرکاشت شدند اما به عقیده فعالان محیط زیستی گونه های کاشت شده به هیچ وجه نمی‌توانند جایگزین درختان چنار قطع شده باشند.

رشت کمترین سرانه فضای سبز کشور را دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.