بوی زباله کود آلی به مسکن مهر رشت رسید

وضعیت ورود زباله به لاکان شهر به مرز هشدار رسید؛

0 310

عضو شورای شهر رشت از نفوذ بوی زباله دپوشده در مرکز کود آلی لاکان به مسکن مهر خبر داد و گفت: کود آلی لاکان شهر دیگر ظرفیت و گنجایش نگهداری زباله‌های تر و ریجکتی ها را ندارد.

«حسن کریمی کرنق» عضو شورای شهر رشت صبح امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از لندفیل سراوان با اشاره به اینکه ظرفیت کود آلی تکمیل شده و حتی برای ۱۰ روز آینده نیز ظرفیت ندارد افزود: استانداری باید هر زودتر لندفیل جدید را مشخص کند.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری رشت با اشاره به ورود حجم وسیعی از زباله به مرکز کودآلی در لاکان شهر اضافه کرد: وضعیت ورود زباله به لاکان شهر به مرز هشدار رسیده و دیگر فضایی برای ورود و جمع آوری زباله در مرکز کودآلی وجود ندارد. این درحالیست که تکمیل پروژه بهسازی سراوان نیازمند ورود زباله خشک است. درحال حاضرعدم ورود زباله به محل جمع آوری زباله سراوان، پروژه بهسازی را متوقف می‌کند.

وی اضافه کرد: شرکت طرف قرارداد شهرداری در پروژه بهسازی سراوان برای پیشرفت کار به شن و مصالح ساختمانی نیاز دارد و این در حالی است که تامین این حجم از شن به منابع طبیعی و شرایط اکوسیستمی ما آسیبی جدی وارد می‌کند. به همین دلیل باید ریجکت یا برگشتی کود آلی باید به سراوان برده شود تا مرحله به مرحله و بر اساس قرارداد تنظیمی شرکت کارها انجام شود.

«مهیار سماکچی» رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت نیز در این بازدید اظهار کرد: با اشاره به اینکه حل مسئله سراوان با نگاه استانی و ملی محقق می‌شود، گفت: اقدامات خوبی در بهسازی و ساماندهی لندفیل سراوان انجام شده است اما این کارها زمانی به نتیجه می رسد که کل استان دراین راستا همراه شوند.

وی بیان کرد: معضل امروز سراوان نتیجه وعده‌های محقق نشده چهار دهه گذشته است. در مسئله پسماند احساسی و هیجانی عمل شده است.

سماکچی با تاکید به اینکه استانداری متولی تعیین مکان دپوی زباله است افزود: باید هر چه زودتر زیرساخت جمع آوری زباله‌های تر و ریجکتی های کود آلی در گیلان فراهم شود تا شیرابه‌ها دامن طبیعت گیلان را نگیرد.

لازم به ذکر است: از زمستان گذشته به دستور استانداری گیلان از ورود هر گونه زباله به لندفیل سراوان جلوگیری به عمل آمد و طی این مدت زباله های شهرستان رشت به منظور پردازش و ریجکت به مرکز کود آلی لاکان شهر منتقل شدند.

 درعین حال به دلیل عدم گنجایش مرکزکودآلی و خودداری از پذیرش زباله های روستاهای تابعه، دهیاران به رها سازی و سوزاندن زباله های روستایی اقدام می‌کنند.

در حال حاضر ظرفیت پردازش زباله در کارخانه کود آلی روزانه ۴۰۰ تن است این درحالیست روزانه چیزی حدود ۷۰۰ تن زباله تولید می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.