تعطیلی ۲۶ مرکز دفن زباله استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خبرداد:

1 414

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان از تعطیلی ۲۶ محل دفن زباله در گیلان خبر داد و گفت: زباله‌ها باید به پهنه‌های در نظرگرفته شده جدید منتقل شوند.

«عباس صابر» در کارگروه پسماند استان گیلان گفت: براساس برنامه زمانبندی مدیریت کارگروه پسماندها، ۲۶ مرکز دفن زباله باید بسته شود اما هم اکنون بخش‌هایی از مراکز فعال است.

وی با اشاره به مشکلات محل دفن زباله در رشت افزود: در سایر شهرستان‌ها هم این مشکل وجود دارد، بنابراین محل‌های دفن زباله باید بسته و به سمت پهنه‌ها برود.

معاون عمرانی استانداری گیلان با تأکید بر لزوم توجه تفکیک زباله از مبدا گفت: تمامی اماکن عمومی از جمله ادارات، مساجد، میادین میوه و تربار موظف و مکلف به در نظرگرفتن سطل‌های تفکیک زباله هستند و این موضوع باید تا پایان خرداد اجرایی شود. بنابراین از این زمان هیچ زباله‌ای از این اماکن جابجا نخواهد شد.

همچنین «رضا زمانی» سرپرست اداره کل محیط زیست استان گیلان نیز با آسیب شناسی برخی چالش‌های تفکیک زباله از مبدا گفت: عدم تلاش کافی برای فرهنگ سازی و سیاست‌های تشویقی در مورد سه اصل مهم کاهش تولید زباله، استفاده مجدد و بازیافتی به طور ویژه از چالش‌های تفکیک زباله است.

رضا زمانی کمبود مراکز اطلاع رسانی و دریافت پسماند خشک را از جمله دیگر موارد در موضوع تفکیک زباله از مبدا دانست و با اشاره به مشکلات مراکز دفن زباله در گیلان افزود: عدم تمهیدات مناسب در ۲۶ مرکز دفن زباله مشکلات مختلف زیست محیطی را برای استان ایجاد کرده که عمدتا می‌توان شیرابه را بیان کرد.

شهردار رشت نیز در این جلسه کارگروه گفت: بر اساس قرارداد با پیمانکار هم اکنون روزانه سه تا چهار تن زباله خشک در رشت جمع آوری می‌شود.

«سیدامیرحسن علوی» خرید زباله خشک بیش از پنج کیلو از درب منازل را از دیگر اقدامات شهرداری رشت در موضوع تفکیک زیاله از مبدا عنوان کرد .

وی با بیان اینکه بهسازی دفن زباله سراوان روزانه در حال انجام است، اظهار داشت: خطوط یک و ٢ شرکت کودآلی رشت در حال فعالیت بوده و راه‌اندازی خطوط سه و چهار با سرعت در حال انجام است.

 لازم به ذکر است در همین رابطه امروز سخنگوی ستاد مدیریت پسماند گیلان گفت: شهرداری رشت موظف است تا سه ماه آینده فاز سوم و چهارم کارخانه کودآلی رشت را به بهره‌برداری برساند.

جواد شفیعی ثابت افزود: با راه اندازی فاز سوم و چهارم شرکت کودآلی شهرداری رشت؛ پردازش زباله از ۴۰۰ تن در شرایط فعلی به روزی تقریباً یکهزار تن خواهد رسید که برگشت (ریجکت) آن بدون بو و شیرابه برای دفن خواهد بود.

وی با بیان اینکه عملیات ساماندهی و بهسازی محل دفن زباله در سراوان رشت روزانه نظارت می‌شود، افزود: طبق قانون جامع مدیریت پسماند مصوب مجلس شورای اسلامی مدیریت پسماندهای عادی در شهرها بر عهده شهرداری‌ها و در روستاها بر عهده دهیاری‌ها است و در این راستا اگر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کوتاهی کنند، دستگاههای نظارتی می‌توانند اعمال قانون کنند.

1 نظر
  1. احمدحسینی می گوید

    برای شفافیت
    بهتر میبود این مراکز را نام میبردند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.