تخریب راههای روستایی بخش مرکزی رشت در پروژه راه آهن

0 534

راه آهن رشت – انزلی به طول تقریبی ۴۱ کیلومتر در ادامه‌ی مسیر راه آهن قزوین – رشت است که مرکز گیلان را به بندر کاسپین متصل می‌کند. درحال حاضر زیرسازی قطعات ۶ و ۷ این مسیر ریلی در محورهای رشت به پیربازار و پیربازار به بندر کاسپین در دست اجرا قرار دارد. اما این خط ریلی که از ابتدای شروع احداث با چالش های مختلفی از جمله موانع محیط زیستی عبور از اراضی شالیزاری و محدوده تالابی و از همه مهمتر کمبود مصالح ساختمانی مواجه بود به گفته نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، خساراتی را به راههای روستایی در حاشیه خط راه آهن وارد کرده است.

در همین رابطه «سیدعلی آقازاده» نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخریب جاده ها و راههای روستایی حاشیه خط ریلی توسط راه آهن بر لزوم  بازسازی آنها تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید مشکلات روستاییان حاشیه راه آهن را برطرف کنند، ادامه داد: هنوز پول زمین‌های خریداری شده برای راه آهن به برخی از روستاییان پرداخت نشده و علاوه بر آن راه دسترسی آنها را نیز دچار مشکل کرده است.

در این خصوص «علی اکبر پورعلی» معاونت عمرانی فرمانداری شهرستان رشت در پاسخ به مرور پاسخ داد: عبورماشین آلات سنگین پروژه و کامیونهای حمل مصالح ساختمانی، معابر و آسفالت روستایی برخی از روستاهای بخش مرکزی رشت را که در حاشیه مسیر پروژه قرار دارند تخریب کرده است.

وی اظهار کرد: طی روزهای گذشته کارگروهی در فرمانداری رشت با حضور فرماندار و پیمانکاران پروژه برگزارشد که در حال احصا و جمع‌بندی خسارت به زیر ساختهای شهری و روستایی از ادارات راهداری و بخشداری است. بیشترین تخریب در بخش جاده ای روستاهای بخش مرکزی رشت و پیربازار رخ داده و ازاینرو ناگزیر به بازسازی این راهها همزمان با اجرای پروژه راه آهن هستیم.

معاون عمرانی شهرستان رشت افزود: در جلسه ای که اخیرا با مجری پروژه راه آهن (شرکت ساخت و توسعه زیر بنایی حمل و نقل استان) داشتیم، مقرر شد مناطقی از جاده روستای طرازکوه در بخش مرکزی رشت مورد بازسازی قرار بگیرد.

«محمد پردل نژاد» مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه استان گیلان و سرپرست پروژه راه آهن رشت ـ انزلی نیز به مرور گفت: همزمان با احداث خطوط ریلی، بازسازی معابر تخریب شده نیز انجام می شود. به دلیل تداوم پروژه و تردد ماشین آلات سنگین به صورت مداوم روند اصلاح وبازسازی راه های روستایی انجام شده است. در حال حاضر جاده طراز کوه بازسازی و جاده های سه راه خاور، اسلام آباد، مبارک آباد و محمد آباد پیربازار نیز اصلاح شده اند .

وی تاکید کرد: در کنار اصلاح راهها، کانالهای آبرسانی که قطع شده اند نیز در اولویت بازسازی پیمانکار پروژه قرار گرفتند. اغلب این راهها در محدوده رشت و خمام قرار دارند.

پردل نژاد پیشرفت فیزیکی دو قطعه ۶ و۷ راه آهن رشت به انزلی را ۶۸ درصد عنوان کرد و افزود: زیر سازی و ریل گذاری قطعه ۷ پروژه که مورد اختلاف با محیط زیست قرار دارد هنوز اجرایی نشده و به محض صدور مجوز از سوی محیط زیست استان ، زیرسازی شروع می شود.

گفتنی است راه آهن رشت- انزلی که به طول ۴۱ کیلومتر در دو قطعه در حال اجرا است با توجه به مصوبه هیات وزیران و ضرورت حفظ محیط زیست تالاب انزلی اولویت اجرایی پروژه رشت- پیربازار- کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر در قالب پروژه های جهش تولید در نظر گرفته شده است.

به گفته روح الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، تاکنون اعتبار هزینه شده برای این مسیر ریلی ۸۰۰ میلیارد تومان بوده و برای تکمیل محور ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر که ۱۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است. وی پیشرفت فیزیکی قطعه ۶ را ۸۳ درصد در بخش زیرسازی و پیشرفت فیزیکی قطعه ۷ را ۵۰ درصد در بخش زیرسازی اعلام کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.